Honda a Renault získaly pomocnou ruku

Paradoxně od svých největších soupeřů

3 Štítky: Ferrari FIA Honda Mercedes Renault Zveřejněno 15. 10 2015 — Tomáš Richtr

Honda a Renault dostanou velkou pomoc, počínaje příští sezonou. Všichni dodavatelé motorů (Mercedes, Ferrari, Renault a Honda) se dohodli na uvolnění omezení pravidel kolem vývoje pohonných jednotek během sezony.

Systém omezení vývoje pohonných jednotek v letech 2014 až 2020 lze asi nejlépe pochopit z následujícího videa (omluvte jeho amatérskou tvorbu, ale účel světí prostředky):

Toto video vysvětluje princip takzvaných vývojových žetonů. Možnosti vývoje se každým rokem snižují, což těm, kteří nemají k dispozici dobré pohonné jednotky (Renault, Honda), ubírá na možnostech dohnat ztrátu.

Věci ale nabraly solidně jiný ráz: na jednání vrcholných představitelů F1 v Ženevě bylo dosaženo dohody, podle které se manévrovací prostor pro vývoj motorů příští rok nesníží (místo 25 žetonů zůstane 32, jako letos, což umožní automobilkám pracovat na klíčových oblastech pohonných jednotek – viz video výše).

Ženevská dohoda vlastně nemá žádné uplatnění v pravidlech F1. Protože byla pořádána automobilkami, které ani nejsou účastníky šampionátu. Těmi jsou týmy F1. Ale na automobilkách jsou týmy F1 závislé, více než kdy jindy. A jednání se navíc velmi proaktivně zúčastnil prezident FIA Jean Todt. Dalšími jednajícími byli Toto Wolff (Mercedes), Maurizio Arrivabene (Ferrari), Cyril Abiteboul (Renault) a Yasuhisa Arai (Honda).

To znamená, že návrhy popsané výše musí být schváleny Komisí F1 a Světovou radou motorsportu. Podobně, jako musí být poslanecký návrh zákona schválen Parlamentem. Ale s ohledem na silnou angažovanost Jeana Todta se dá očekávat, že schválení návrhu bude vlastně jen formalitou.

Důležitým přínosem tohoto návrhu je také skutečnost, že týmy – podobně jako letos – mohou vyvíjet během sezony. To nikdy nebylo záměrem, ale vedení F1 pochopilo, že v době, kdy motory hrají prim, je nutné outsiderům umožnit dohnat ztrátu.

Součástí návrhu je také možnost nasazovat různé specifikace motorů. Stejně jako letos: Mercedes závodí s novější specifikací, než kterou k dispozici mají Williams, Lotus a Force India. Manor závodí s motory Ferrari loňské specifikace. Vedení F1 toto zakázalo stávající verzí pravidel, ale po schválení nového návrhu se pravidla ještě upraví.

Je zřejmé, že současný návrh je ústupkem ze strany Mercedesu a také Ferrari, vůči Hondě a Renaultu. Jean Todt nejspíš sehrál velmi důležitou roli při jednání v zákulisí. Teď nezbývá nic jiného než doufat, že to na poli pohonných jednotek pomůže trochu srovnat síly.

Diskuse k článku

Napsat komentář