Hodnocení Sprintu. Je o náhodách, i tak se jedná o úspěch
Jedny z nejdůležitějších postav v prostředí F1 Ross Brawn a Toto Wolff dávají novému kvalifikačnímu formátu palec nahoru. Ke sprintu i tak existují jisté výhrady a bude potřeba provést pár úprav.
Byla historicky první sprintová kvalifikace úspěchem? Dát jednoznačnou odpověď na tuto otázku se zdá být velmi těžké, ale podle reakcí samotných pilotů a většiny fanoušků se dá říct, že se nejedná o úplné fiasko.
Samozřejmě vždy se najde jistá skupina, která nemá ráda takto radikální změny. Vedení F1 si tuto skutečnost velmi dobře uvědomuje, a proto pro první sprint vynaložila měsíce plánování, aby se zbavila dojmu ‚uměle vytvořeného prvku‘.
Kontroverze však přišla už v pátek, tedy den před prvním sprintem. FIA se rozhodla oficiální pole position připsat tomu jezdci, který vyhraje sprint a ne tomu, kdo vyhraje klasickou kvalifikaci v pátek.
Pole position byla proto připsána Maxi Verstappenovi, který dokázal vyhrát sobotní sprint, Lewis Hamilton si za své nejrychlejší kolo v posledním kvalifikačním segmentu odnesl ocenění ‚Speed King‘…
Je důležité si uvědomit, že hlavním důvodem pro zavedení sprintu je zatraktivnit celý závodní víkend, především pátek, ve kterém jsme si mohli užít klasický Q1, Q2, Q3 formát kvalifikace, sobotní novinka má sloužit jako bonus k víkendu.
Snad nejdůležitější myšlenkou sprintu je jet naplno, a to se vedení F1 podařilo zajistit. Piloti nebyli limitováni šetřením paliva nebo prací s pneumatikami, jelikož se závodilo na pouhých sedmnáct kol.
Přidanou hodnotu zajistil hlavně Fernando Alonso, který na startu sprintu získal hned šest pozic! Druhým míchačem karet byl Sergio Pérez. Pilot Red Bullu dostal hodiny a odsoudil se tím ke startu z chvostu pole.
Ross Brawn jako jeden z ředitelů samotné F1 byl jedním z největších příznivců nového víkendového formátu. Zároveň se jedná patrně o největší změnu, kterou Brawn na pozici šéfa F1 uskutečnil, a proto jej velmi zajímá, jaké reakce sprint vyvolal.
„Piloti to nebudou mít nikdy snadné, ať už jde o závod nebo o sprint, vždy budou závodit. V sobotu jsme po dobu celých sedmnácti kol mohli vidět akci a nějaké souboje. První kolo bylo opravdu senzační a náročné na nervy.
Vrcholem závodu byl ale Fernando Alonso, svým výkonem by u mě získal cenu a vědět, že tohle budu neustále vídat, kupoval bych si lístky každý den. Fernando zkrátka opět předvedl skvělý výkon.
Letos nás čekají ještě dva víkendy se sprinty. Až poté si sedneme a zkusíme dojít k rozhodnutí co přesně bude dál. Zda budeme na tomto formátu i nadále pracovat, nebo jej smeteme ze stolu, zatím se vše ale zdá být pozitivní,“ prozradil Ross Brawn.
Sprinty by měly být omezené
Šéf Mercedesu Toto Wolff souhlasí se slovy Rosse Brawna, tvrdí, že sprintová kvalifikace je příjemná změna a vzrušující osvěžení sezony, a to navzdory faktu, že nejrychlejší muž kvalifikace Hamilton do GP stejně startoval ‚až‘ jako druhý.
„Začátek je vždy zajímavý a řekl bych, že lidé na tribunách si užívali počínání Fernanda Alonsa, takže jo, řekl bych, že se jedná o dobrý a zábavný doplněk víkendu. Neviděl bych to ale na každý závod v roce.
Zdá se, že sprint je hodně o náhodách… někdy něco získáte a někdy zase ztratíte, a to byl případ Sergia Péreze. Checo udělal v sobotu chybu a totálně mu to rozhodilo celou neděli. Startovat z posledního místa rozhodně není cílem jak pro Péreze, tak pro Red Bull.
Jak jsem řekl, sem tam jde o vcelku povedený produkt a pokud budou sprinty i nadále v omezeném množství na sezonu, pak zde mají své místo. Je v nich obsaženo až moc velké riziko náhod, které nemůžete podstupovat každý víkend,“ uvedl Wolff.
Alonso chce další změny
Dvojnásobný mistr světa ve formuli 1 působí už nějaký ten pátek, a tak si za svou kariéru vyzkoušel již několik kvalifikačních systémů, sprint podle Španěla fungoval docela dobře, ale uvítal by ještě několik dalších změn.
„Ano, tenhle formát se mi líbí, řekl bych, že díky němu máme akci všechny tři dny. Je to dobré pro lidi. Když jsem vloni sledoval F1 v televizi, častokrát jsem vynechával dlouhé a nudné páteční tréninky. Jistě jsou důležité pro týmy a piloty, ale pro diváky opravdu ne.
Doufám, že tento formát zachováme, ale uvítal bych ještě nějaké změny. Snažil bych se pátek udělat ještě více pikantnějším. Nechci žádné otočené startovní rošty podle šampionátu, to se mi nelíbí a není to fér.
Pozdává se mi ale myšlenka jen jedné sady gum a jen jednoho kvalifikačního pokusu, který rozhodne o startovních pozicích pro sprint. Měli bychom šanci se kvalifikovat podle výkonu našich vozů, zároveň je tam ale větší prostor pro chybu.
Mohlo by se tak stát, že s rychlým autem budete startovat třeba pátý, nebo šestý, sedmý… a to by následně mohlo pěkně okořenit celý sprint, jelikož by se pilot snažil limitovat škody a pokud by si to pilot pokazil sám, je to podle mě fér,“ uzavřel myšlenku Alonso.