Hlavolam Red Bullu: Kde brát nové talenty do F1?
Ze všech různých akademií a programů juniorských jezdců provozovaných týmy formule 1 pouze jedna úspěšně vyprodukovala několik mistrů světa: Red Bull. Kdo další ale půjde ve stopách svých předchůdců?
Ve složení Sebastian Vettel a nyní Max Verstappen získal juniorský tým Red Bull nejmladšího a čtvrtého nejmladšího mistra světa v historii. Zatímco ze stájí Mercedes, Ferrari, McLaren a Alpine (dříve Renault) vzešli také mladí jezdci – z nichž mnozí jsou schopni v budoucnu vyhrávat velké ceny a potenciálně i světové tituly. Je to ale Red Bull, kdo má největší důvod cítit se spokojeně.
Ale není to tak dávno, co se zdálo, že výběr jednoho z nejúspěšnějších programů rozvoje pilotů má problémy.
Všechno se to změnilo v juniorském týmu Red Bullu F1 Toro Rosso (nyní AlphaTauri) koncem roku 2017. Během krátké doby byl Carlos Sainz přesunut do Renaultu, zatímco Daniil Kvjat byl také dočasně propuštěn.
V té době nejzářivější juniorský talent Red Bullu – úřadující šampion GP2 Pierre Gasly dostal pozvánku do Toro Rosso. Z logiky věci ale jedno místo stále bylo k dispozici.
Gasly byl v té době jediným juniorem Red Bullu, který byl v té době realisticky připraven udělat krok na nejvyšší úroveň: jezdec GP3 Niko Kari už mířil k odchodu, zatímco Richard Verschoor a Neil Verhagen byli stále jen ve Formuli Renault 2.0.
Sean Gelael tehdy sice během sezóny absolvoval tréninky s Toro Rosso, ale neměl potřebné body na superlicenci, navíc nepatřil oficiálně ani do sestavy juniorky.
Red Bull se místo toho obrátil na bývalého jezdce Brendona Hartleyho, který byl podporován Red Bullem během jeho vzestupu přes juniorské kategorie, dokud v roce 2010 neopustil program.
Když pak další bývalý jezdec Red Bullu, Alexander Albon, odjel v roce 2018 působivou sezonu ve formuli 2 v boji s Georgem Russellem z Mercedesu a Landem Norrisem z McLarenu, rozhodli se znovu sejít s bývalým juniorem a na rok 2019 najmout Albona místo Hartleyho. A když se Gasly přesunul do hlavního týmu Red Bullu, aby obsadil nyní uvolněné místo Daniela Ricciarda, povolali zase Kvjata, aby se připojil k Albonovi, místo aby do centra pozornosti vrhli dalšího mladého jezdce.
To, co bylo kdysi nařízeným postupem mladých talentů do F1, i když možná někdy unáhleným, se v těch letech poté stalo více rozvážným krokem. Ale v posledních letech program mladých jezdců Red Bullu znovu získal část své dřívější podoby. A v roce 2022 vypadá jejich juniorská sestava jako nejsilnější za poslední roky.
Red Bull bude v letošní sezoně šampionátu formule 2 zastupovat nejméně pět různých jezdců – téměř čtvrtina startovního pole. Snad nejpozoruhodnějším z této pětice je šampion formule 3, 18letý Dennis Hauger, který se v nadcházející sezoně připojuje k juniorovi Red Bullu Jehanu Daruvalovi v Premě. Vzhledem k tomu, že společnost Prema v posledních dvou sezonách produkovala šampiona, existuje vysoká úroveň očekávání, že oba předvedou něco jedinečného.
Hauger se snaží napodobit Oscara Piastriho tím, že udělá „double“ a vezme dva nejdůležitější juniorské tituly po sobě. Daruvala, kterému je 23 let, si pravděpodobně uvědomuje, že mu zbývá jen omezený čas na to, aby se dostal do “královny motorsportu”.
Liam Lawson se přestěhuje do Carlinu pro svou druhou sezonu F2, zatímco jeho loňský týmový kolega podporovaný Red Bullem Juri Vips zůstává v Hitechu. Nakonec Ayumu Iwasa naskakuje do kategorie s týmem Dams po jediném roce ve formuli 3, kde si připsal jedno vítězství. Je vidno, že juniorka jen vzkvétá.
V tak útlém věku Hauger ví, že má čas na své straně. I když bude chtít ve své první sezoně ve formuli 2 zapůsobit co nejvíce. Na Premu udělal dojem během třídenního posezonního testu v Abú Dhabí v prosinci, přičemž tým popsal jeho „konzistentní a působivý pokrok“ na cestě k zajetí desátého celkového nejrychlejšího času.
Ale ze všech jezdců F2 mířících k nové sezoně nikdo nepojede s takovou jistotou jako Daruvala, který svůj záměr naznačil tím, že byl nejrychlejší ze všech 22 jezdců během testu. Po průlomovém vítězství ve finálovém závodě roku 2020 se nezdálo, že by se s Carlinem v roce 2021 úplně dostal do pohody, ale svou sezonu opět zakončil na vysoké úrovni vítězstvím v prvním závodě ve sprintu v Abú Dhabí.
Když se vrátíme k Premě, se kterou naposledy závodil ve formuli 3, Daruvala ví, že nebudou žádné výmluvy, o které by se mohl opřít, pokud se z něj v této sezoně nestane vážný uchazeč.
Pro další dva juniory Red Bullu, kteří soutěžili v loňské sezoně formule 2, Lawsona a Vipse, byl rok 2021 rokem smíšených emocí. Lawson si své povinnosti v F2 prokládal závoděním v šampionátu DTM, kde mu byl v kontroverzním závěru sezony odepřen titul, ale vyhrál první závod sezony v Bahrajnu. Ve své první kompletní kampani získal Vips dvě suverénní vítězství v Ázerbájdžánu a užil si více pobytu na stupních vítězů než Lawson, ale čtyři odstoupení v posledních devíti závodech mu ubraly na síle.
Nakonec je tu Iwasa, který se připojil k Haugerovi tím, že po jediné sezoně F3 postoupil do formule 2. Dvacetiletý závodník porazil v roce 2020 takové jezdce, jakým je Isack Hadjar – další jezdec Red Bullu. Byla to rozumná, i když průměrná kampaň, zvýrazněná tím, že Iwasa zdědil vítězství v závodě v Maďarsku poté, co Lorenzo Colombo dostal pětisekundovou penalizaci za to, že příliš zaostal za Safety Carem.
Aby toho nebylo málo, Red Bull má ještě jednoho jezdce, který by se nakonec mohl vrátit do kteréhokoli z jeho týmů F1: Alexe Albona, který je letos pilotem Williamsu.
Hlavní výhoda, kterou má Red Bull před svými soupeři, spočívá ve skutečnosti, že vlastní druhý tým nad rámec jejich seniorského týmu Red Bull Racing. Tým AlphaTauri je jedinečný v tom, že existuje čistě proto, aby kultivoval ty nejslibnější ze závodních zázraků výrobce energetických nápojů a připravil je na postup do Red Bull Racing, kde se od nich bude očekávat, že budou bojovat o vítězství a dokonce o šampionáty.
Koneckonců, Red Bull opakovaně ukázal, že nemají žádné výčitky ohledně toho, aby nechali jezdce odejít z jejich sekundárního týmu, když mají pocit, že mají potenciál jít jinam. Stačí se zeptat Kvjata, Hartleyho nebo dokonce dvojnásobného šampiona formule E Jeana-Erica Vergneho.
Tato realita staví intenzivní pozornost na Yukiho Tsunodu, který předvedl záblesky rychlosti v jinak náročné debutové sezoně ve formuli 1. I když lze očekávat, že nováčci budou dělat chyby, Tsunodově těžké situaci nepomohl ani zkušený týmový kolega Gasly, který měl svou nejpůsobivější sezonu, čímž se AlphaTauri dostala na šesté místo v šampionátu konstruktérů.
Pokud by Tsunoda ve své druhé sezoně nepředvedl konzistentnější výkony, pak by jeho místo mohlo být ve hře pro rok 2023.
Formule E zahajuje novou sezonu, jezdce čeká výzva v podobě Saúdské Arábie