Historie Velké ceny Portugalska

Poprvé od roku 1996 se formule 1 vrací do Portugalska, ale závodit na okruhu Algarve bude úplně poprvé. V letech 2008 a 2009 se ale na okruhu konaly oficiální testy F1. I když jim to dnes nebude nic platné, pro týmy Ferrari, McLaren, Williams, Renault a AlphaTauri to nebude úplně premiéra.

Štítky: GP Portugalska Historie Zveřejněno 21. 10 2020 — Tomáš Richtr

Závody v novodobé éře F1 se v Portugalsku jezdily už v 50. létech, byť jako nemistrovské. A to v Portu, ve druhém největším portugalském městě, a v lesním parku Monsanto nedaleko hlavního města Lisabonu.

Na obou okruzích se jely v letech 1958-1960 oficiální velké ceny Portugalska. První dvě vyhrál mistr volantu Stirling Moss nejprve ve voze Vanwall a pak ve voze Cooper T51 s motorem Climax 2.5 L4. Třetí závod vyhrál ve stejném voze Australan Jack Brabham, jediný pilot, který dokázal vyhrát titul mistra světa ve svém vlastním autě.

V 60. letech se konaly tři nemistrovské závody v pobřežní obci Cascais 30 kilometrů od Lisabonu. Slavná éra Portugalska ale přišla až se sérií třinácti závodů v letech 1984 až 1996 na státem vlastněném okruhu Estoril v portugalské riviéře, na západním okraji Lisabonu. Po smrti Ayrtona Senny na Imole v roce 1994 byla zrušena zatáčka Tanque a přidána pomalá sekce zatáček Gancho, která okruh prodloužila o 10 metrů na délku 4,36 km.

V roce 1984 byla GP Portugalska šestnáctým, posledním závodem sezony. Druhým místem v cíli získal Niki Lauda třetí titul mistra světa s náskokem půl bodu na Alaina Prosta, který nesporně litoval jím iniciovaného přerušení GP Monaka 1984, kde se v cíli udělovala jen poloviční porce bodů.

O rok později si Ayrton Senna s vozem Lotus/Renault dojel pro své první vítězství, s více než minutovým náskokem na Michela Alboreta z Ferrari. Samozřejmě v dešti. V roce 1987 vyhrál Alain Prost svou 28. velkou cenu, čímž překonal 14 let starý rekord Jackieho Stewarta.

Následující rok se má za začátek nesnášenlivé rivality mezi Ayrtonem Sennou a Alainem Prostem. Senna se pokusil na výjezdu z poslední zatáčky Parabolica zablokovat a málem jej natlačil na zeď. Prost se ale nedal, držel pedál až k podlaze a v nájezdu do první zatáčky Sennu předjel.

Kontroverze neustaly. Nigel Mansell řídící Ferrari během závodu v roce 1989 netrefil své stání v boxech, musel zacouvat, za což byl diskvalifikován. Signál černou vlajkou ale ignoroval a kolidoval s lídrem závodu Ayrtonem Sennou. Vítězem se stal Mansellův týmový kolega Gerhard Berger. Mansell dostal zákaz startu do další velké ceny a Ferrari pokutu tehdejších 50 tisíc dolarů.

Mansell ale vyhrál o rok později ve zkráceném závodě kvůli havárii Alexe Caffiho a Aguri Suzukiho  v jeho závěru. V roce 1991 přešel Nigel Mansell do Williamsu, ale opět couval v boxech a mechanici pracovali na jeho autě mimo boxové stání. Takže byl opět diskvalifikován. Závod vyhrál jeho kolega Riccardo Patrese. Mansell vyhrál o rok později v závodě, který se proslavil velkou nehodou mezi Patresem a Bergerem, při které Bergerův McLaren posloužil Patreseho Williamsu jako skokanský můstek a vyletěl do vzduchu.

Ročník 1993 přinesl druhé vítězství Michaela Schumachera ve voze Benetton B193B s motorem Ford HB 3.5 V8. Jeho jediné v sezoně. Alain Prost závod vyhrál a získal čtvrtý titul.

Na upravené trati v roce 1994 vyhrál Damon Hill a o rok později David Coulthard, po děsivé havárii Ukya Katayamy ve voze Tyrrel hned na startu závodu. Poslední závod na Estorilu v roce 1996 přinesl krásnou sezonu debutanta Jacquese Villeneuva a jeho překvapivého předjetí na vnějšku zatáčky Parabolica, které mu přineslo vítězství v závodě v sezoně, ve které se stal Damon Hill mistrem světa.

Estoril měl ukončit sezonu 1997, ale provozní a ekonomické problémy vedly ke zrušení závodu, který nahradila jedna z nevýznamnějších velkých cen v historii seriálu: GP Evropy 1997 ve španělském Jerezu. V roce 2009 tehdejší prezident FIA Max Mosley prohlásil, že by se GP Portugalska mohla vrátit na okruh Algarve, postaveném o rok dříve. V prosinci 2008 a v lednu 2009 na něm oficiálně testovaly Ferrari, McLaren, Toyota, Renault, Toro Rosso a Williams.

Závodníci testující v letech 2008 a 2009 na okruhu Algarve, dějišti GP Portugalska 2020:

Sébastien Buemi Toro Rosso STR3 Ferrari 2.4 V8
Pedro de la Rosa McLaren MP4-24 Mercedes 2.4 V8
Nico Rosberg Williams FW31 Toyota 2.4 V8
Luca Badoer Ferrari F2008 Ferrari 2.4 V8
Lewis Hamilton McLaren MP4-24 Mercedes 2.4 V8
Timo Glock Toyota TF109 Toyota 2.4 V8
Fernando Alonso Renault R29 Renault 2.4 V8
Gary Paffett McLaren MP4-23K Mercedes 2.4 V8
Felipe Massa Ferrari F2008 Ferrari 2.4 V8
Marc Gené Ferrari F2008 Ferrari 2.4 V8
Kamui Kobayashi Toyota TF109 Toyota 2.4 V8
Jarno Trulli Toyota TF109 Toyota 2.4 V8
Nelson Piquet Renault R29 Renault 2.4 V8
Nico Hülkenberg Williams FW31 Toyota 2.4 V8
Kazuki Nakajima Williams FW31 Toyota 2.4 V8