Historie Velké ceny Portugalska
Poprvé od roku 1996 se formule 1 vrací do Portugalska, ale závodit na okruhu Algarve bude úplně poprvé. V letech 2008 a 2009 se ale na okruhu konaly oficiální testy F1. I když jim to dnes nebude nic platné, pro týmy Ferrari, McLaren, Williams, Renault a AlphaTauri to nebude úplně premiéra.
Závody v novodobé éře F1 se v Portugalsku jezdily už v 50. létech, byť jako nemistrovské. A to v Portu, ve druhém největším portugalském městě, a v lesním parku Monsanto nedaleko hlavního města Lisabonu.
Na obou okruzích se jely v letech 1958-1960 oficiální velké ceny Portugalska. První dvě vyhrál mistr volantu Stirling Moss nejprve ve voze Vanwall a pak ve voze Cooper T51 s motorem Climax 2.5 L4. Třetí závod vyhrál ve stejném voze Australan Jack Brabham, jediný pilot, který dokázal vyhrát titul mistra světa ve svém vlastním autě.
V 60. letech se konaly tři nemistrovské závody v pobřežní obci Cascais 30 kilometrů od Lisabonu. Slavná éra Portugalska ale přišla až se sérií třinácti závodů v letech 1984 až 1996 na státem vlastněném okruhu Estoril v portugalské riviéře, na západním okraji Lisabonu. Po smrti Ayrtona Senny na Imole v roce 1994 byla zrušena zatáčka Tanque a přidána pomalá sekce zatáček Gancho, která okruh prodloužila o 10 metrů na délku 4,36 km.
V roce 1984 byla GP Portugalska šestnáctým, posledním závodem sezony. Druhým místem v cíli získal Niki Lauda třetí titul mistra světa s náskokem půl bodu na Alaina Prosta, který nesporně litoval jím iniciovaného přerušení GP Monaka 1984, kde se v cíli udělovala jen poloviční porce bodů.
O rok později si Ayrton Senna s vozem Lotus/Renault dojel pro své první vítězství, s více než minutovým náskokem na Michela Alboreta z Ferrari. Samozřejmě v dešti. V roce 1987 vyhrál Alain Prost svou 28. velkou cenu, čímž překonal 14 let starý rekord Jackieho Stewarta.
Následující rok se má za začátek nesnášenlivé rivality mezi Ayrtonem Sennou a Alainem Prostem. Senna se pokusil na výjezdu z poslední zatáčky Parabolica zablokovat a málem jej natlačil na zeď. Prost se ale nedal, držel pedál až k podlaze a v nájezdu do první zatáčky Sennu předjel.
Kontroverze neustaly. Nigel Mansell řídící Ferrari během závodu v roce 1989 netrefil své stání v boxech, musel zacouvat, za což byl diskvalifikován. Signál černou vlajkou ale ignoroval a kolidoval s lídrem závodu Ayrtonem Sennou. Vítězem se stal Mansellův týmový kolega Gerhard Berger. Mansell dostal zákaz startu do další velké ceny a Ferrari pokutu tehdejších 50 tisíc dolarů.
Mansell ale vyhrál o rok později ve zkráceném závodě kvůli havárii Alexe Caffiho a Aguri Suzukiho v jeho závěru. V roce 1991 přešel Nigel Mansell do Williamsu, ale opět couval v boxech a mechanici pracovali na jeho autě mimo boxové stání. Takže byl opět diskvalifikován. Závod vyhrál jeho kolega Riccardo Patrese. Mansell vyhrál o rok později v závodě, který se proslavil velkou nehodou mezi Patresem a Bergerem, při které Bergerův McLaren posloužil Patreseho Williamsu jako skokanský můstek a vyletěl do vzduchu.
Ročník 1993 přinesl druhé vítězství Michaela Schumachera ve voze Benetton B193B s motorem Ford HB 3.5 V8. Jeho jediné v sezoně. Alain Prost závod vyhrál a získal čtvrtý titul.
Na upravené trati v roce 1994 vyhrál Damon Hill a o rok později David Coulthard, po děsivé havárii Ukya Katayamy ve voze Tyrrel hned na startu závodu. Poslední závod na Estorilu v roce 1996 přinesl krásnou sezonu debutanta Jacquese Villeneuva a jeho překvapivého předjetí na vnějšku zatáčky Parabolica, které mu přineslo vítězství v závodě v sezoně, ve které se stal Damon Hill mistrem světa.
Estoril měl ukončit sezonu 1997, ale provozní a ekonomické problémy vedly ke zrušení závodu, který nahradila jedna z nevýznamnějších velkých cen v historii seriálu: GP Evropy 1997 ve španělském Jerezu. V roce 2009 tehdejší prezident FIA Max Mosley prohlásil, že by se GP Portugalska mohla vrátit na okruh Algarve, postaveném o rok dříve. V prosinci 2008 a v lednu 2009 na něm oficiálně testovaly Ferrari, McLaren, Toyota, Renault, Toro Rosso a Williams.
Závodníci testující v letech 2008 a 2009 na okruhu Algarve, dějišti GP Portugalska 2020:
Sébastien Buemi | Toro Rosso STR3 | Ferrari 2.4 V8 |
Pedro de la Rosa | McLaren MP4-24 | Mercedes 2.4 V8 |
Nico Rosberg | Williams FW31 | Toyota 2.4 V8 |
Luca Badoer | Ferrari F2008 | Ferrari 2.4 V8 |
Lewis Hamilton | McLaren MP4-24 | Mercedes 2.4 V8 |
Timo Glock | Toyota TF109 | Toyota 2.4 V8 |
Fernando Alonso | Renault R29 | Renault 2.4 V8 |
Gary Paffett | McLaren MP4-23K | Mercedes 2.4 V8 |
Felipe Massa | Ferrari F2008 | Ferrari 2.4 V8 |
Marc Gené | Ferrari F2008 | Ferrari 2.4 V8 |
Kamui Kobayashi | Toyota TF109 | Toyota 2.4 V8 |
Jarno Trulli | Toyota TF109 | Toyota 2.4 V8 |
Nelson Piquet | Renault R29 | Renault 2.4 V8 |
Nico Hülkenberg | Williams FW31 | Toyota 2.4 V8 |
Kazuki Nakajima | Williams FW31 | Toyota 2.4 V8 |