Historie: Räikkönen po vyhazovu z Ferrari odchází do WRC
Dnes je to přesně deset let od momentu, kdy Kimi Räikkönen na dva roky opustil formuli 1 a přestoupil do rallyového šampionátu WRC.
Räikkönen byl po titulu v sezoně 2007 a povedeném ročníku 2008 žádaným zbožím. Sezona 2009 byla však pro Ferrari tragická. V prvních třech závodech nedokázal ani jeden z jeho pilotů dokončit na bodech. Räikkönenovo maximum bylo desáté místo při Velké ceně Číny. Zlepšení však přišlo po letní přestávce, a to konkrétně v Belgii, kde Fin dokázal zvítězit. Ovšem Ferrari chtělo pro sezonu 2010 angažovat Fernanda Alonsa a Räikkönenovi tak byla předčasně ukončena smlouva.
Dlouho se spekulovalo, že by Räikkönen mohl zamířit zpět k McLarenu, nebo k Toyotě. U Japonců ale angažmá nedopadlo, protože Toyota se rozhodla opustit šampionát formule 1, námluvy s McLarenem také skončily na mrtvém bodě. Fin nakonec přišel se zajímavým až šokujícím prohlášením, když řekl, že ho formule 1 nudí a preferuje přesun do šampionátu WRC.
A právě přichází na řadu 4. prosince 2010, kdy tým Citroën a Räikkönen vydali společné prohlášení, že od sezony 2010 budou vzájemně spolupracovat. Fin byl z podpisu smlouvu doslova nadšený. „Je to pro mě nová a velmi zajímavá příležitost. Uzavřeli jsme jednoletý kontrakt a uvidíme, co přinese budoucnost. Jsem šťastný, že můžu závodit v rally,“ řekl Räikkönen.
V podobném duchu se nesla i slova šéfa Citroënu Oliviera Quesnela. „Prodloužili jsme kontrakt se Sebastianem Ogierem, který ukázal svůj ohromný potenciál. V neposlední řadě vítáme Kimiho Raikkonena v našich řadách s opravdu nesmírnou radostí. Jsme velmi hrdí, že si vybral právě náš tým.“
První sezona v rally však nedopadla vůbec podle očekávání. Fin po vlastních chybách nedokončil dva závody a do Rally Nového Zélandu se dokonce tým rozhodl nasadit pouze Sebastiana Ogiera. Nejlepší výsledek zaznamenal Iceman během turecké rally, kde obsadil desáté místo. Často však končil i s vozem mimo dráhu, mnohdy v kotrmelcích…
Nicméně se mu nedaly upřít ani dobré výsledky, jako třeba vítězství na asfaltové rally Francie. Před koncem sezony se ale začaly objevovat spekulace o návratu do královny motorsportu, a to konkrétně do Renaultu místo Vitalije Petrova.
Räikkönen však sezonu 2011 absolvoval stejně jako tu předešlou v šampionátu rally (také s vozem Citroën, ale tentokrát s vlastním týmem ICE 1 Racing) a už s konzistentnějšími výsledky – přestože na vítězství znova nedosáhl, v konečném zúčtování mu patřilo stejně jako v ročníku předešlém 10. místo, ale dokázal získat o 9 bodů více, navíc si také vyzkoušel závody NASCAR, respektive podkategorie Camping World Truck Series a Nationwide Series.
Po všech těchto etudách ale následuje ročník 2012 a definitivní návrat zpět do formule 1, kde začalo platit spojení Räikkönen-Lotus. O tom ale zase někdy příště v našem dalším historickém okénku…
Diskuse k článku