Co všechno bylo špatně při nelichotivé GP USA 2005

V tento den před 15 lety se formule 1 do historie zapsala nelichotivou událostí. Kvůli neschopnosti najít řešení se Velká cena USA 2005 odjela jen s šesti formulemi. Rubens Barrichello a Michal Schumacher nad to svedli nedůvěryhodné divadlo o tom, jak vlastně mezi sebou závodí. Záznam závodu lze zhlédnout prostřednictvím Nostalgia streamu v článku.

2 Štítky: FIA GP USA Zveřejněno 19. 06 2020 — GPF1.cz

Tehdejší krize byla svázaná přímo se závodním okruhem. F1 nedlouho po skandálu z Ameriky na řadu let zmizela.

Začalo to tvrdou havárií Ralfa Schumachera. Při druhém tréninku na Velkou cenu USA 2005 na okruhu v Indianapolisu mu praskla pneumatika a v klopené zatáčce č. 13 tvrdě narazil do bariéry. Jen rok po své havárii ve Williamsu na stejném místě. Až doma v Rakousku se přišlo na to, že má Schumacher zlomené obratle.

V roce 2005 spolu v oblasti pneumatik soupeřili dodavatelé Bridgestone (Ferrari, Jordan, Minardi) a Michelin (BAR, Renault, Williams, McLaren, Sauber, Red Bull, Toyota). Podobně jako dnes vozili na okruh dvě směsi – tvrdší a měkčí. Ale tenkrát neexistovala povinnost obě nasadit do závodu. Ta druhá směs byla prostě jen záložní. Pro tuto sezonu dostal ovál v Indianapolisu nový povrch, který byl navíc zbroušen. Michelin, který se vyznačoval spíše agresivním přístupem k vývoji své pneu a volbě směsi, byl zaskočen velkým opotřebením svých gum, a to na obou specifikacích. A znervózněl.

Francouzský výrobce byl ochoten nechat přivézt nové, ještě tvrdší pneumatiky, ale to bylo proti pravidlům, neboť dané specifikace musely být zvoleny každým týmem zvlášť ještě před víkendem. V dnešní éře jednotného dodavatele by to byl menší problém. Ale v sezoně 2005 by tím navíc byly znevýhodněny týmy s pneu Bridgestone, které svým konzervativnějším přístupem zvolily dobré řešení. Bez jejich souhlasu a souhlasu FIA nebylo možné tuto výjimku udělit.

Renault jako první pohrozi, že nebude-li umožněno zvolit bezpečnější směs pneumatik, do závodu nenastoupí. Začal intenzivní kolotoč někdy až neuvěřitelných argumentů a protiargumentů. Případ Ralfa Schumachera ukázal, co se může stát. Němec byl po zbytek velké ceny nahrazen záložníkem Toyoty Ricardem Zontou. Nepochybně šlo o bezpečnostní problém.

Kvalifikaci se podařilo odjet bez problémů, také s ohledem na malý počet kol v ní zajetých. Ale po ní už Michelin vyzval své zákaznické týmy, aby do závodu nenastoupily, protože firma není schopna zaručit bezpečný produkt, pokud nedostane povolení FIA jej vyměnit za spolehlivější. FIA také kategoricky zamítla nápad postavit před závěrečnou zatáčkou provizorní šikanu, která jezdce na výjezd na ovál zpomalí, a tím pádem podrobí pneumatiky menšímu stresu. Nejenom, že se jedná o rychlou změnu specifikace okruhu (bez bezpečnostní prověrky a patřičných zkoušek), ale byla by neférová vůči týmům na bridgestonech. I když Michelin na okruh nechal dovézt nové, bezpečnější pneumatiky, FIA upozornila, že jejich nasazení je proti pravidlům.

FIA místo toho navrhla, aby týmy na doporučení Michelinu samy určovaly maximální možnou rychlost v inkriminované zatáčce č. 13, a je-li to nutné, projížděly místo toho boxovou uličkou. FIA taktéž navrhla, že je možné měnit pneumatiky po každých deseti kolech. V roce 2005 musela jedna sada pneumatik vydržet po celý závod. Ale k výměně v důsledku bezpečnostního rizika může dojít.

Před závodem Michelin utvrdil FIA, že závodit na dostupných specifikacích v Indianapolisu není bezpečné a apeloval na změnu její pozice. Došlo i na emoce a Michelin vyzval FIA, aby “ukázala, že má srdce”. Michelin dodal, že bez implementované šíkany do závodu jeho týmy nemohou nastoupit. FIA ale kontrovala, že problém s pneumatikami není bezpečnostního, nýbrž výkonnostního charakteru. “Týmy mohou jezdit pomalu nebo měnit pneumatiky, je to na nich,” řekla FIA.

Bridgestone a Ferrari byly teoreticky v pozici ustoupit a umožnit nějaké kolektivní řešení, například ve vybudování šikany před poslední zatáčkou, což ale odmítá FIA. Bernie Ecclestone Ferrari pohrozil, že GP USA 2005 nebude bodovaná, nezačne-li spolupracovat. Ferrari ale řeklo, že rozhodnutí, zda bude provizorní šikana implementována či nikoli, je na FIA, nikoli týmech. Už i Jordan a Minardi se šikanou souhlasily. Ferrari bylo poslední. Týmy na michelinkách výměnou za šikanu navrhly, že Ferrari, Jordan a Minardi budou startovat z prvních tří řad. Po kvalifikaci jim přitom patřilo páté, sedmé a poslední čtyři místa na startu.

Minuty před startem závodu nebylo jasné, jaké drama se před očima 120 tisíc fanoušků odehraje. Mnohé týmy s pneumatikami Michelin ale začaly tvrdit, že bez šikany v zatáčce č. 13 nevyjedou…

Celý formulový svět a jeho početná skupina fanoušků před televizními obrazovkami trne, co se bude dít. Minuty před startem do zaváděcího kola se objevují zprávy, že na jeho konci týmy na michelinkách zajedou do boxů a odstoupí ze závodu. Technicky do něj tedy ani neodstartují.

A to se také stalo. Pohled, při kterém doslova mrazilo, nabídl, jak čtrnáct formulí s pneumatikami Michelin zajíždí do boxů a tam jsou zastrkovány do garáží. Na děravém startovním roštu se poskládala dvě červená ferrari, dva žluté jordany a dvě černá minardi. Závod, po drobné komedii mezi Michaelem Schumacherem a Rubensem Barichellem po jedné zastávce v boxech, vyhrál první jmenovaný…

Týmy na pneumatikách Michelin po závodě vydaly společné tiskové prohlášení: ‘Michelin nám zakázal závodit. Všechny návrhy byly ze strany FIA zamítnuty.’

Trapnou GP USA 2005 paradoxně sledovalo více televizních diváků, než bylo obvyklé. Ale osud F1 v Americe to nezachránilo. Pachuť obecenstva na okruhu v Indianapolisu už nikdy nikdo nevymazal a když v roce 2007 doběhl kontrakt, F1 z Ameriky zmizela. Zmizel i Michelin a vedení F1 zavedlo jednotnou specifikaci pneumatik pro všechny týmy.

Do Ameriky se F1 vrátila o pět let později na zbrusu nový Austin. Velké ceny v Texasu jsou považovány za úspěch. A i když kvůli ekonomické krizi na startu GP USA chyběla čtyři auta a jedno startovalo z boxů.

Diskuse k článku

Napsat komentář