Historie: Když FIA chtěla zakázat rádio i telemetrii
V tento den roku 2003 přišla Mezinárodní automobilová federace s prohlášením, že chce zakázat rádiovou komunikaci a závodní telemetrii z důvodu snížení nákladů.
Téma snižování nákladů je aktuální i nyní. S tímto problémem se však královna motorsportu nepotýká poprvé. Po krachu týmů Arrows a Prost se FIA snažila najít řešení, jak finančně ulehčit provozu stáje během sezony.
Řešení nakonec našla, ale většina z nich se nesetkala s příliš velkým pochopením. Dvě nejabsurdnější byla zrušení rádiové komunikace a úplný zákaz využívání telemetrických dat během závodu. Na druhou stranu je nutné zmínit návrhy, které od roku 2003 fungují dodnes. Mezi ně patří tzv. „parc fermé“, kde týmy po kvalifikaci nemohou na monopostu pracovat. Druhým bodem bylo zavedení pokut za změny motoru dříve než po šesti absolvovaných závodech. Dále byla také zakázána kontrola trakce nebo využití náhradního vozu během závodního víkendu.
Poslední čtyři body byly přijaty, ovšem zrušení rádiové komunikace a telemetrie se FIA 15. ledna 2003 po náporu týmů a samotných jezdců rozhodla shodit ze stolu a nikdy k tomuto zákazu nedošlo (částečný zákaz rádiové komunikace pak byl zaveden v roce 2016, vydržel ale jen pár měsíců).
FIA ovšem dodala ve svém prohlášení, že se na snižování nákladů musí více zaměřit. „Není možné, aby po odchodu dvou týmů z formule 1 kvůli finančním podmínkám nebylo zavedeno nějaké protiopatření. Musíme se v budoucnu více na tento problém zaměřit.“
Dnes už je nám známo, že náklady se snížit nepodařilo a došlo k dalším radikálním nárůstům a rozevření nůžek mezi jednotlivými týmy. Jak dopadne zavedení platového stropu od sezony 2021 a dalších nových prvků, které mají snížit náklady, to se teprve dozvíme. Z toho, co nás naučila historie, se ale dá tušit, že velkou naději na úspěch nemají…
Diskuse k článku