Helmut Marko vyvrací pověst bezcitného vyhazovače

Poradce Red Bullu Helmut Marko je obecenstvem formule 1 vnímán jako bezcitný muž, jenž nemá problém nemilosrdně zacházet se svými piloty. Samotný Marko ale podobná označení odmítá a nyní nastínil, v jaké nesnadné pozici se nachází a jakým rozhovorům musí čelit.

Štítky: Helmut Marko Red Bull Zveřejněno 8. 11 2022 — Vašek Štěpánek

Rakušanova práce ve stáji z Milton Keynes spočívá především v tom, aby našel a následně i podporoval potenciální budoucí hvězdy motorsportu. Pokud se talentovaný kandidát najde, většinou dostane, díky Markovi, šanci i v nejvyšších ligách.

Poradce Red Bullu ale nemá problém mladé piloty promovat velice brzy [třeba jen s letitou zkušeností] a po prvotním neúspěchu nad perspektivním pilotem zlomit hůl a de facto zničit jeho krátkou kariéru.

Právě proto si Marko vysloužil nelichotivou nálepku bezcitného a nemilosrdného muže, který ze svých stájí vyhodí mladé závodníky. Pravdou je, že v nedávné minulosti jsme mohli tento scénář vidět hned třikrát!

Nejprve pohořel Daniil Kvyat, který u Red Bullu dostal padáka po nevydařeném závodě na okruhu v Soči, a to i přesto, že závod předtím [v Číně] dokončil závod na stupních vítězů. Je otázkou, jak moc Kvyat tehdy zklamal a jak moc tlačil Marko na podpis s Verstappenem.

Dalším v pořadí byl Pierre Gasly, který v áčkovém týmu strávil polovinu sezony. Francouz se ocitl pod velkým tlakem, který neustál a podával slabé výsledky. Následně byl sesazen zpět do Toro Rosso [AlphaTauri], kde závodí dodnes.

Zatím posledním byl Alex Albon, který Gaslyho u Red Bullu nahradil. Po roce a půl byl ale také sesazen a vloni mladý Thajec dokonce nezávodil. Do formule 1 se Albon překvapivě vrátil s Williamsem, kde se mu bez září reflektorů daří.

Poradce Red Bullu ale odmítá tvrzení, že je až příliš krutý. Důvod svého jednání vidí Marko především v až příliš velké konkurenci. „Nejsem nemilosrdný a osudy našich závodníků mi skutečně nejsou lhostejné, jak někteří tvrdí.

Dělám jen svou práci a snažím se ji dělat nejlépe jak umím. Red Bull mi věří, že pro ně najdu ty nejlepší z nejlepších a, zjednodušeně řečeno, se jim to snažím dát. V mých rozhodnutích nikdy nebylo nic osobního, tak to tady opravdu nefunguje.

Ve formuli 1 se řeší výsledky, pokud je máte, udržíte se tady, pokud ne, jdete z kola ven. Platí to všude, je jedno jestli jste pilot, šéf týmu nebo mechanik. Když zkrátka neděláte to, co se od vás očekává, nahradí vás někdo jiný, tak to prostě je,“ vysvětlil Marko fungování F1.

Rakušan se dále svěřil s tím, že ho trápí ‚smutné rozhovory‘, a proto odmítá nálepku zlého muže. „Během mé kariéry jsem musel absolvovat tucty smutných rozhovorů. Vždy jde o konec naší spolupráce s daným pilotem.

Není snadné říct mladému člověku, že jeho sen se nesplní a aby si raději hledal jiný koníček. Totéž musím absolvovat i s jeho rodiči, kteří mu [danému jezdci] platí kariéru a museli do něj investovat peníze, které sami nemají.

Není to snadná práce a rozumím, když mě někdo vidí jako toho zlého, ale takový je zkrátka úděl mé pracovní pozice. Když by někdo ve vaší firmě nedělal to, co má, vyhodili byste ho? A takhle přemýšlím i já a podle mého jednám férově,“ zakončil poradce Red Bullu.