Hartley se při svém debutu prakticky vyrovnal Verstappenovi

Dlouholetý novinář Mark Hughes se detailně zaměřil na debut Brendona Hartleyho, který v Grand Prix USA nahradil u Toro Rosso Pierra Gaslyho. A analýza je to vskutku zajímavá: vyplývá z ní totiž, že nejrychlejší debutantova kola se prakticky rovnala tempu boje o stupně vítězů.

Štítky: Brendon Hartley Zveřejněno 24. 10 2017 — Lukáš Štěrovský

Může se zdát, že Hartleyho debut ve formuli 1 nebyl nikterak působivý. V kvalifikaci byl osmnáctý, půl vteřiny za kolegou Kvjatem. Závod dokončil jako třináctý, tři příčky a skoro půl minuty za Rusem. Na celou věc je ale třeba pohlížet trochu z jiného úhlu. Hartley ve formuli neseděl pět let. Přesto byl během pátečních závodních simulací o trochu rychlejší než Kvjat.

Hartleyho největším problémem, jak ostatně sám přiznal, byla neschopnost přizpůsobit se vysoké přilnavosti pneumatik v momentě, kdy měl vůz málo paliva. V tom po celý víkend, včetně kvalifikace, zaostával. Přesto podle člena týmu, který dohlíží na výkonnost vozů, dělal Hartley pokroky doslova v každé jízdě. A kdyby prý měl k dispozici více času, snadno by proklouzl do druhé části.

„Další pokus nestihl zajet o 0,007 vteřiny. Mezi prvním a druhým výjezdem v kvalifikaci se normálně jezdci zlepšují o 0,9 sekundy, Hartley se zlepšil o 1,2. Kdyby se dostal do další části, určitě by ukrojil něco ze ztráty 0,8 vteřiny Kvjata,“ tvrdí onen inženýr. „Škoda, že se v pátek jelo částečně na mokru a přišel o nějaké tréninkové jízdy.“

Jak probíhají přípravy dvojnásobného mistra Le Mans na debut v F1

Toro Rosso prý bylo ohromeno Hartleyho zpětnou vazbou a tím, jak se dokázal potýkat se změnou vyvážení během delších výjezdů. Hartley také k zajetí podobných časů, jaké měl na kontě Kvjat, potřeboval méně paliva. Bez debat dovednost, kterou se naučil ve vytrvalostních závodech. V samotné GP USA Novozélanďan startoval kvůli penalizacím za výměnu pohonné jednotky ze zadních pozic. Úvodní kola závodu strávil za Ericssonem, ale po zastávce u mechaniků v osmém kole se před ním otevřela volná trať.

Po pěti kolech se přes něj přehnal Lance Stroll, kterého se Hartley držel víceméně po zbytek závodu. Takže jediná šance, jak spočítat skutečnou hodnotu závodníka Toro Rosso, se naskytla právě mezi okruhy 10-14, kdy jel Hartely na super-měkké sadě. V daných kolech byl sedmý, sedmý, šestý, sedmý a osmý nejrychlejší na trati. V průměru byl o 0,64 vteřiny rychlejší než Kvjat. Ten však jel na pneumatikách o deset kol starších.

Pojďme proto počítat. Nová ultra-měkká sada byla v Austinu o vteřinu a půl rychlejší než měkká. Degradace byla podle Pirelli 0,03 vteřiny na kolo. Takže deset kol stará ultra-měkká sada (Kvjat) znamená ztrátu 0,3, kterou je potřeba odečíst z celkového náskoku 1,5 sekundy, který Hartley za oněch pět kol na Rusa najel. I tak byl nováček jasně rychlejší.

Nabízí se ale další zajímavé porovnání. Takový Max Verstappen startoval na super-měkké sadě a během těchto Hartleyho kol, kdy jel nikým neohrožován, měl před sebou závodník Red Bullu také čistý vzduch. Teoreticky měl být jen na základě pneumatik Verstappen o 0,3 sekundy na kolo pomalejší.

             Vertappen      Hartley

kolo 10.  1:41,4              1:42,0

kolo 11.   1:41,1              1:42,1

kolo 12.  1:41,2              1:41,9

kolo 13.  1:40,8             1:42,1

kolo 14.  1:40,9             1:41,9

Průměrný rozdíl je 0,92 ve prospěch Verstappena. Plus 0,3 vteřiny navíc díky tomu, že pilot Red Bullu jel na pomalejších pneumatikách, takže 1,2 sekundy. Podle expertů je rozdíl mezi vozy Toro Torro a Red Bullu přibližně vteřina. Takže Hartley zajížděl prakticky jen o 0,2 vteřiny horší časy než Verstappen. Debutant se de facto vyrovnal dvojnásobnému vítězovi Grand Prix.

Ve světle toho už Hartleyho debut tak zle nevypadá, nemyslíte? Možná i proto dostane u Toro Rosso šanci v Mexiku, a jak to tak vypadá, tak také pro sezonu 2018…

Diskuse k článku

Napsat komentář