Největší rozdíly mezi vozy F1 a Le Mans

Příběh Novozélanďana Brendona Hartleyho by vydal na knihu. Jeho kariéra F1 skončila dříve, než vůbec mohla začít. Jako neperspektivní byl vyřazen z juniorského programu Red Bullu před osmi lety. Uplatnil se v závodech Le Mans, kde se s automobilkou Porsche stal mistrem světa sezon 2015 a 2017 a vloni vyhrál slavný závod v Le Mans na 24 hodin. Když se Porsche rozhodlo z Le Mans odejít, nenapadlo Hartleyho nic lepšího, než zavolat do Red Bullu, že je volný pro případ, kdyby měli zájem. A měli. Toro Rosso hledalo někoho, kým by nahradilo Daniila Kvjata a Carlose Sainze.

Štítky: Brendon Hartley Le Mans Motorsport Zveřejněno 23. 04 2018 — GPF1.cz

S ohledem na své zkušenosti je Brendon Hartley tím nejpovolanějším k popisu největších rozdílů mezi vozy F1 a Le Mans.

„Největším rozdílem jsou pneumatiky. Je to zcela odlišná bestie, ze které je nutné dostat maximum. Pneumatiky jsou citlivější. Kvůli tomu je velmi obtížné dát všechno dohromady správně. Neříkám, že je to špatně, je to jen velmi úzký prostor určený Pirelli, ve kterém všechno řádně funguje.

Úžasný je také moderní motor F1. V nich se děje řada strašlivě komplikovaných věcí, ale pro pilota je to snadno ovladatelné. Pilot nemusí tolik myslet na to, co se s autem děje. Využívání rekuperované hybridní energie je skoro neviditelné. Samozřejmě je potřeba se během závodu některým věcem věnovat, ale obecně té práce pro pilota příliš není. Existuje řada simulací a k dispozici je spousta inženýrů, kteří to všechno zřídí do základu. Hodně jiná charakteristika: ve voze LMP1 je využívání energie na jedno kolo velmi komplexní, ve formuli 1 je to daleko méně.“

A v čem spočívá kouzlo toho, že jsou vozy F1 rychlejší?

„Maximální rychlosti jsou daleko vyšší, protože F1 využívá podstatně více paliva na jedno kolo. V LMP1 jsme docela hladověli, zejména při vyšších rychlostech. Pouhá akcelerace ze zatáček je celkem podobná. Pohon všech čtyř kol znamená, že z pomalých zatáček to je úžasná jízda. Ale vůz F1 zrychluje postupně. Vůz F1 získává výhodu ve vyšších patrech výkonu, tam získává čas na kolo. Má větší přítlak v rychlých zatáčkách a lepší brzdný výkon. F1 získává čas v rychlých zatáčkách a na top speedu. V F1 brzdíte z podstatně vyšších rychlostí a brzdný výkon je úchvatný, také díky množství přítlaku.“

Diskuse k článku

Napsat komentář