Jak Hamiltonova chyba v Číně pomohla k oslavě jubilejní 200. výhry Ferrari
Psalo se datum 7. října 2007 a Ferrari přijelo do dějiště Velké ceny Číny s jistotou vítězství v Poháru konstruktérů. Celkem mělo historicky na kontě 199. vítězství a velká chyba Lewise Hamiltona rozhodla o tom, že Kimi Räikkönen mohl po průjezdu cílem oslavit jubilejní triumf italského týmu.
Ferrari získalo své první vítězství roku 1951 při Velké ceně Velké Británie na okruhu Silverstone. Tehdy dokázal Argentinec Jose Froilan Gonzalez porazit svého krajana Juana Manuela Fangia ve voze Alfa Romeo o více než padesát vteřin. Velmi dojemný okamžik to byl především pro Enza Ferrariho, který byl zároveň z vítězství částečně smutný, protože jeho tým porazil Alfu Romeo – tým, pro který pracoval mnoho let.
Hned v následující sezoně dokázal Alberto Ascari ovládnout celkem šest z osmi závodů a stal se prvním šampionem italské stáje. Ascari svůj mistrovský titul obhájil hned v následující sezoně. Po tomto italském závodníkovi Ferrari se dnes jmenuje pasáž zatáček osm, devět a deset na okruhu v Monze.
Boje o Pohár konstruktérů začaly až od sezony 1958 a Ferrari v ní obsadilo druhou příčku za týmem Vanwall. První Pohár konstruktérů tým z Maranella získal v sezoně 1961. V tomto ročníku se stal šampionem Phil Hill. Bohužel černou kaňkou nad tímto titulem je smrt druhého pilota Ferrari Wolfganga von Tripse.
50. vítězství pro Ferrari získal Niki Lauda roku 1974 při Španělské Grand Prix na okruhu v Jaramě. Toto vítězství bylo začátkem dvou titulů rakouského závodníka ve Ferrari pod vedením Luca di Montezemela.
Nejvíce vítězství ale pro Ferrari získala legenda italské stáje Michael Schumacher. Ten dokázal zvítězit celkem 72krát a nesmazatelně se zapsal do historie Ferrari.
Psal se ale rok 2007, kdy jezdeckou sestavu italského týmu tvořil Kimi Räikkönen a Felipe Massa. Ferrari dorazilo do dějiště Velké ceny Číny s celkovými 199 vítězstvími a malou šancí za zisk titulu Poháru jezdců, protože Räikkönen ztrácel na vedoucího Hamiltona 17 bodů, což tehdy byla hodnota skoro dvou vítězství. Jean Todt, šéf Ferrari, tehdy řekl: „Bude to zázrak, jestli se nám to povede. Samozřejmě, že uděláme maximum, abychom vyhráli poslední dva závody sezony.“
Slova Todta se začala potvrzovat částečně v kvalifikaci, kdy jediným, kdo dokázal porazit rudé vozy z Maranella, byl právě Hamilton z McLarenu.
Závod v Šanghaji stejně jako víkend předtím ovlivnil déšť. Po startu si Kimi Räikkönen udržel svou druhou pozici, ale jeho týmový kolega Felipe Massa se propadl za Fernanda Alonsa. Massa však předvedl na konci prvního kola parádní předjížděcí manévr a na prozatímní bronzovou příčku se dokázal vrátit.
V první části závodu začal Hamilton pomalu Räikkönenovi odjíždět, zatímco Massa a Alonso se snažili za finským závodníkem udržet. V desátém kole držel Hamilton vedení o šest a půl vteřiny, odstup Massy a Alonsa však narostl na 11,3 vteřiny.
První zastávky v boxech přišly na řadu na začátku patnáctého kola. Hamilton ke své zastávce zajel jako první, následovaný Massou v 17. kole, Alonsem v 18. a poslední zamířil ke svým mechanikům Räikkönen v kole 19. Fin právě díky své pozdější zastávce dokázal eliminovat náskok Hamiltona na pouhé čtyři vteřiny.
Podmínky na okruhu poblíž Šanghaje se v polovině závodu začaly pomalu zlepšovat. Velké problémy měl ale Lewis Hamilton, který se dostával pod obrovský tlak ze strany Räikkönena, který měl čerstvější pneumatiky. Už ve 27. kole mohl jít Fin do vedení, ale jeho snahu přerušily žluté vlajky. Katastrofa pro Hamiltona však teprve měla přijít.
Brit měl značně opotřebované pneumatiky, a proto zamířil pro novou sadu ke svým mechanikům. K překvapení všech ale v levotočivé zatáčce při nájezdu do boxů vyjel mimo závodní dráhu a „zavrtal“ se do kačírku. Z toho se již nedokázal vymanit a závod pro něj tak překvapivě skončil. Hamilton zároveň také ztratil příležitost oslavit svůj první titul mistra světa ve své premiérové sezoně v královně motorsportu. Nutno podotknout, že tak dlouho na dráze zůstal na požadavek týmu McLaren…
Vedení tak spadlo do klína Kimimu Räikkönenovi, který si v závěrečné části držel stabilní náskok před druhým Fernandem Alonsem v rozmezí osmi až deseti vteřin. Po projetí 56. kola mohlo Ferrari oslavit své jubilejní 200. vítězství a začal se tak pomalu psát zázrak, který byl dokonán o čtrnáct dní později v brazilském Interlagos.
Diskuse k článku