Hamilton bez smlouvy? To byl Ayrton Senna před 28 lety také
Celý motoristický svět diskutuje o tom, kdy Lewis Hamilton a Mercedes oznámí prodloužení smlouvy. Dlouhé čekání vede k mnohým konspiračním teoriím – Lewis Hamilton má například požadovat příliš velký plat s dalším potenciálním bonusem, pokud tým zvítězí v Poháru konstruktérů. Jaká je ale pravda? To zatím bohužel nevíme, třeba se nám ale zopakuje historický úkaz, kdy jezdec závodil bez smlouvy.
Ayrton Senna začal závodit pro McLaren v roce 1988 a do roku 1992 získal tři mistrovské tituly a několik desítek vítězství. Stal se jedním z nejúspěšnějších závodních jezdců v historii F1 a on sám si byl své vyjednávací pozice vědom.
McLaren závodil od roku 1988 s motory Honda. Vzájemná spolupráce ale skončila po nepříznivé sezoně 1992, ve které byl McLaren poražen dominantním Williamsem. V několika závodech dokonce Nigel Mansell (který pro Williams tehdy závodil a který se nakonec stal mistrem světa) předjel Ayrtona Sennu o jedno celé kolo. Takhle silný a dominantní byl monopost Williams FW14B, který pocházel z pera legendárního Adriana Neweyho.
Ayrton Senna si uvědomoval, že se McLaren nachází ve složité situaci. Tým z Wokingu byl nyní bez klíčového partnera a minimálně krátkodobá budoucnost nevypadala vůbec pozitivně. Senna měl s Hondou velmi dobrý vztah a tak se o konci japonské automobilky dozvěděl několik týdnů před Ronem Dennisem, tehdejším šéfem McLarenu.
Senna chtěl i nadále závodit na úplném vrcholu. Rozhodl se tedy nabídnout své služby Williamsu – dokonce by závodil úplně zadarmo! Jenže Alain Prost, Sennův životní rival, byl ve vyjednávání rychlejší a zajistil si smlouvu s klauzulí, ve které jednoznačně uváděl, že nechce Ayrtona Sennu za svého kolegu. Když to vyšlo najevo, reagoval Senna velmi ostře a Prosta nazval zbabělcem.
Ayrton Senna nyní neměl kde závodit. U McLarenu nechtěl zůstávat – Ron Dennis nedokázal sehnat nového partnera a rozpočet celého týmu výrazně zeslábl. U Benettonu by Senna nepochopil, celý tým byl už v té době stavěný kolem mladého Michaela Schumachera a Ferrari se nacházelo v hluboké výkonnostní propasti. Žádný jiný tým nepřipadal v úvahu, jelikož neměl reálnou šanci bojovat v následujících letech o mistrovské tituly.
Ron Dennis před sezonou 1993 dohodl partnerství s Fordem. Stejné motory byly tehdy dodávány i Benettonu, jenže na rozdíl od Benettonu neměl McLaren tovární podporu. Kromě toho ho trápila ztráta financí, což mu znemožňovalo vyjednávat podmínky nové smlouvy pro Ayrtona Sennu. Brazilec tehdy požadoval příliš mnoho peněz – za jeden závod si říkal 1 milion dolarů.
Dennis si se Sennou sedl k jednacímu stolu. McLaren byl ochoten Sennovi nabídnout maximálně 5 milionů dolarů za sezonu, což ale trojnásobný mistr světa nedokázal přijmout. Rozhodl se tedy McLarenu nabídnout své služby za tyto peníze na prvních pět závodů roku. Po těchto závodech si měli Dennis se Sennou promluvit znovu.
Ayrton Senna na trati během domácí GP Brazílie 1993
Ayrton Senna nemohl sezonu zahájit lépe. Po druhé pozici v Jižní Africe zvítězil na domácím Interlagosu a při GP Evropy se po startu z 5. příčky probojoval během jednoho kola do vedení. Na svém kontě měl po pěti závodech čtyři stupně vítězů a dvě výhry. Dobrá pozice v šampionátu jednoznačně zvýšila jeho vyjednávací pozici.
McLaren tedy Sennovi vyplácel peníze před starty jednotlivých závodů. Bylo smluvně dáno, o kolik dní předem musí být peníze na Sennově účtu, jinak by Brazilec nemusel do závodu vůbec nastoupit. Ayrton Senna doplnil ke dvěma výhrám z počátku roku další tři triumfy v Monaku, Japonsku a Austrálii. Ještě před koncem roku podepsal smlouvu na sezonu 1994 s Williamsem, od kterého Alain Prost po zisku jednoho mistrovského titulu odešel.
Ron Dennis zpětně zhodnotil, že náklady vynaložené na plat Ayrtona Senny chyběly při vývoji vozu. Williamsu peníze nechyběly, takže mohl pokračovat ve vývoji a následně se Sennou podepsat. Následující roky byly pro McLaren složité, ale Dennis přeci jen našel východisko. V roce 1994 podepsal s Mercedesem, s kterým o rok později začal spolupracovat. V roce 1997 k sobě navíc přetáhl velezkušeného Adriana Neweyho, klíčového hráče v konstruktérském týmu Williamsu.
Situace u McLarenu v roce 1993 určitě není shodná s tou letošní, ve které se nachází Mercedes a Lewis Hamilton. Zatímco McLaren musel škrtat, Mercedes finančně nestrádá a noví investoři ze společnosti INEOS pomáhají k ekonomické stabilitě. Navíc mají jednoznačně nejrychlejší monopost. Z tohoto hlediska tedy nelze obě situace porovnávat, ale může nahlédnout pod pokličku samotných jezdců. Opravdu Mercedesu za ty peníze Lewis Hamilton stojí? Stejnou otázku si musel Ron Dennis pokládat už v roce 1993…