Je to definitivní: Vozy F1 příští rok dostanou ‚svatozář‘

Není lepší řešení než takzvaná svatozář. Takto rozhodla středeční Strategická skupina F1, která zasedala v Ženevě. FIA nyní potvrdila nasazení této konstrukce do závodů již od příští sezony. Seriál tak spěje k zavedení ochranného prvku nucenou cestou. Takzvaný štít je dalším z řady návrhů, který si vysloužil velkou vlnu kritiky, a tak se vedení rozhoduje zavést systém halo skrze pravidla.

15 Štítky: Bezpečnost Halo Zveřejněno 19. 07 2017 — Josef Nekvinda

FIA připomněla, že v červenci 2016 se Strategická skupina F1 jednomyslně dohodla na nasazení nějakého řešení ochrany kokpitu a hlavy jezdce. Odvolává se přitom na podporu ze strany jezdců. FIA současně dodala, že některé konstrukční prvky svatozáře budou ještě upraveny.

V současné době zbyla pouze dvě řešení. Ochranný štít nebo halo koncept. Každopádně jedním z těchto návrhů budou v sezoně 2018 vozy formule 1 „obohaceny.“ A jak se z posledního zasedání Strategické skupiny zdá, nejspíš půjde o halo. To už prošlo rozsáhlými testy, minimálně jednou si jej v sezoně 2016 vyzkoušel každý z týmů, zatímco štít byl v akci představen Sebastianem Vettelem teprve před pár dny během GP Velké Británie. Přes veškerou kritiku, jež se snesla i na toto řešení, pravdou je, že má i spoustu faktických závad, se jeví jako problematický právě nedostatek testů s následným výzkumem.

Nejmenované zdroje uvádí, že devět z deseti týmu bylo proti zavedení halo konceptu, nicméně FIA si prý hodlá prosadit svou skrze pravidla, čímž by týmům jednoduše nařídila toto bezpečnostní zařízení na svých vozech používat. Samozřejmě celá záležitost musí být ratifikována ze strany Světové rady motorsportu. Samotné hlasování by pak mohlo proběhnout i elektronicky.

Za tvorbu pravidel, jež pak postupují Světové radě, je pochopitelně zodpovědná Strategická skupina, přičemž součástí je pouze šestice týmů z deseti na startovním roštu. Právě tato šestka pak donedávna zasedala se zbylými členy FIA a držiteli komerčních práv. Ross Brawn nicméně usilovně pracuje na změně těchto podmínek a zbylou čtveřici týmů na poslední zasedání Strategické skupiny sezval coby pozorovatele. I za tím účelem, aby i ony se k halo konceptu vyjádřily.

halo3

Kimi Räikkönen zkouší systém Halo v Barceloně

Sebastian Vettel testuje Halo

Diskuse k článku

15 komentářů: “Je to definitivní: Vozy F1 příští rok dostanou ‚svatozář‘”

  1. trencherman napsal:

    To je strašné, za chvíli budou jezdit v obrněných vozech. Tohle už není formule.

  2. madmark napsal:

    Na Eau Rouge se bude asi najíždět poslepu. HALO je otřesné, šílené a tak podobně.

  3. Rajko napsal:

    exciter:
    Jezdci F1 jsou oproti běžným smrtelníkům, ale i vrcholovým sportovcům královsky placeni a F1 byla v dřívějších dobách o vzrušení a adrenalinu, který vnímali jak samotní jezdci, tak i diváci a příznivci celkově. Riskovat i smrtelný úraz k tomuto sportu prostě odjakživa patřilo. Nejsem žádná „krvelačná příšera“, ale původní a historické kouzlo F1 mi mizí přímo před očima.
    To, co se s F1 děje v současné době, je absolutní katastrofa.
    Instalace „svatozáře“ je totální výsměch, jak jsem někde četl, celkovému DNA F1. Při pohledu na ty „obrněnce“ mi to silně evokuje rámy „bugin“ nebo „offroadů“ – sorry, s tím se nedokážu smířit – nesmysly ohledně omezeného počtu pohonných jednotek, DRS, zrušení tankování, monopol na pneumatiky, penalizace za kdeco – jezdci prostě nemůžou „jet na krev“, utlumení „řevu“ motorů a všemožná bezpečnostní opatření, která v jiném sportu snad ani nemají obdoby, udělaly z očekávané, avšak nevypočitatelné vzrušující podívané sterilní a naprosto impotentní nudu. Zavedení svatozáře je posledním hřebíčkem do rakve a stejně bude za pár sezón zrušena – to až se projeví odraz celkové sledovanosti – protože, jak víme – o peníze v F1 jde „až“ v první řadě.

    Naprostý souhlas, tohle jako by mi šlo přímo od srdce :).Onboard záběry se tímto také stávají nepoužitelné, na to se prostě nejde dívat.

  4. Rajko napsal:

    Gratuluji, opravdu tleskám.Hlavně, že se na začátku roku dušovali jak auta vypadají agresivně a krásně a že příští rok to bude jěště lepší, protože zruší T wings a ploutve.Jako jo F1 jde od zavedení ubohých V6 do hajzlu, ale tohle?Zemřelo to sezonou 2008 to jěště auta vypadala k světu.Tohle už prostě není openwheels.

  5. Jirx napsal:

    A já teda doufám, že to FIA přikáže namontovat i na motorky. Né že by snad na jezdce něco letělo, ale aby jezdec nelítal po bariérách.

  6. INF_11 napsal:

    Proč to nenechají na ryzí dobrovolnosti každého z týmů a jezdců (koneckondů o jejich životy jde, ne o životy papalášů FIA v kancelářích), a když už chtějí nějak „stimulovat“ bezpečnost, tak proč místo příkazu nejdou cestou pozitivní motivace? – např. vůz který bude mít nějaký ochranný prvek hlavy bude moci využívat o 10 % víc ERS.

  7. INF_11 napsal:

    krakra:
    Zajímalo by mě, zda by svatozář zabránila smrtelné nehodě Julese Bianchiho?

    Objektivně vzato je to reálné- pokud by vydržela konstrukce – formule by díky „svatozáři“ zajela pod ten traktor, takže by do něho nenarval hlavou.

    Ale jinak celkově ten přístup mi přijde zvláštní, kdekdo se ohání svobodou a demokracií, ale když přijde na věc, chcete uprchlíky? ne? tak vám je vnutíme; chcete svatozář? ne? tak vám ji vnutíme. Asi mi někde něco uniká 😀

  8. krakra napsal:

    Zajímalo by mě, zda by svatozář zabránila smrtelné nehodě Julese Bianchiho?

  9. lukin napsal:

    „nasazení nějakého řešení ochrany kokpitu a hlavy jezdce“ – a já myslel, že k ochraně kokpitu slouží vnější části karoserie procházející celou řadou crashtestů a k ochraně hlavy pak přilba… Opravdu nepochopím, proč veškerá řešení napřed FIA neotestuje v nižších sériích… jako by se od Bernieho dostatečně nepoučili, nebo jen prostě chtějí F1 házet klacky pod nohy?

  10. Simir77 napsal:

    No fuj! Fuj fuj fuj!!!
    Třeba takového Massu by tyhle ribstole stejně neochránily. A troufám si říct, že ani Justina Wilsona. Tenhle bezpečnostní potrat je dobrej tak leda proti přejetí jiným autem. Jinak je to hnus fialovej!‘
    Co ANKETA? 1.) Stíhačka? 2.) Humus? 3.) Zatím nic?

  11. FandaF1 napsal:

    FandaF1:
    Čítal som aj iné články, citujem: „Nechcú ju tímy, pretekári a ani fanúšikovia, ale aj tak Fia to zaviedla”. Tu máme ten obraz o tom, čo vlastne tento ochranný oblúk znamená – je to iba reakcia na nehodu Julesa Bianchiho, ktorý síce mohol za svoju nehodu, ale zubaté tam hrálo toľko veľa okolností, že sme sa s tým museli zmieriť všetci. Ale podľa mňa tento systém vydrží tak maximálne rok, nedá sa očakávať, že ide o dlhodobý projekt, predsa len, očakávam, že zavedením tohto ochranného systému rapídne klesne sledovanosť. Takže podľa mňa sa fanúšikovia nemajú čoho obávať, asi FIA bude musieť kapitulovať na veľkú kritiku zo strany (predovšetkým) fanúšikov.

    FandaF1

    zubaté = zubatej

  12. FandaF1 napsal:

    Čítal som aj iné články, citujem: „Nechcú ju tímy, pretekári a ani fanúšikovia, ale aj tak Fia to zaviedla”. Tu máme ten obraz o tom, čo vlastne tento ochranný oblúk znamená – je to iba reakcia na nehodu Julesa Bianchiho, ktorý síce mohol za svoju nehodu, ale zubaté tam hrálo toľko veľa okolností, že sme sa s tým museli zmieriť všetci. Ale podľa mňa tento systém vydrží tak maximálne rok, nedá sa očakávať, že ide o dlhodobý projekt, predsa len, očakávam, že zavedením tohto ochranného systému rapídne klesne sledovanosť. Takže podľa mňa sa fanúšikovia nemajú čoho obávať, asi FIA bude musieť kapitulovať na veľkú kritiku zo strany (predovšetkým) fanúšikov.

  13. exciter napsal:

    Jezdci F1 jsou oproti běžným smrtelníkům, ale i vrcholovým sportovcům královsky placeni a F1 byla v dřívějších dobách o vzrušení a adrenalinu, který vnímali jak samotní jezdci, tak i diváci a příznivci celkově. Riskovat i smrtelný úraz k tomuto sportu prostě odjakživa patřilo. Nejsem žádná „krvelačná příšera“, ale původní a historické kouzlo F1 mi mizí přímo před očima.
    To, co se s F1 děje v současné době, je absolutní katastrofa.
    Instalace „svatozáře“ je totální výsměch, jak jsem někde četl, celkovému DNA F1. Při pohledu na ty „obrněnce“ mi to silně evokuje rámy „bugin“ nebo „offroadů“ – sorry, s tím se nedokážu smířit – nesmysly ohledně omezeného počtu pohonných jednotek, DRS, zrušení tankování, monopol na pneumatiky, penalizace za kdeco – jezdci prostě nemůžou „jet na krev“, utlumení „řevu“ motorů a všemožná bezpečnostní opatření, která v jiném sportu snad ani nemají obdoby, udělaly z očekávané, avšak nevypočitatelné vzrušující podívané sterilní a naprosto impotentní nudu. Zavedení svatozáře je posledním hřebíčkem do rakve a stejně bude za pár sezón zrušena – to až se projeví odraz celkové sledovanosti – protože, jak víme – o peníze v F1 jde „až“ v první řadě.

  14. MF07 napsal:

    Něco tak odporného jsem na Formuli 1 snad ještě neviděl. Chápu, že bezpečnost je na prvním místě. Dejme tomu, že halo koncept dokáže pilota ochránit před většími předměty, např. pneumatikou. Ty už ale v posledních letech při nehodách nelétají, protože jsou velmi dobře zabezpečené. Nejčastěji se vyskytujícími nebezpečnými předměty se stávají různé karbonové úlomky, které zůstávají po kolizích na trati a popravdě řečeno, nedokáži si představit, že helo koncept spolehlivě ochrání pilota před takovými úlomky. Pro tento případ by byl lepší štít. Ale skrze něj zase není ideální výhled z vozu. Takže za mě patová situace a ani jedna z variant není ta správná. Pak už jen zbývá nechat řešení ochrany pilota na jednotlivých týmech. Ať se oni sami rozhodnou zda chtějí nebo ne …

  15. FrancoisCEVERT napsal:

    Nevěřím, že ten ochraný oblouk nějak zásadně „vylepší“ aby nepřekážel, nerušil a nakonec i nezesměšnil celou bezpečnost F1 v očích skalních Fandů formulových závodů, co F1 sledují už nějaký ten pátek. Někteří si možná zvyknou a ti další přestanou aktívně sledovat dění v F1, což je naprosto pochopitelné.

Napsat komentář