Je to definitivní: Vozy F1 příští rok dostanou ‘svatozář’

Není lepší řešení než takzvaná svatozář. Takto rozhodla středeční Strategická skupina F1, která zasedala v Ženevě. FIA nyní potvrdila nasazení této konstrukce do závodů již od příští sezony. Seriál tak spěje k zavedení ochranného prvku nucenou cestou. Takzvaný štít je dalším z řady návrhů, který si vysloužil velkou vlnu kritiky, a tak se vedení rozhoduje zavést systém halo skrze pravidla.

15 Štítky: Bezpečnost Halo Zveřejněno 19. 07 2017 — Josef Nekvinda

FIA připomněla, že v červenci 2016 se Strategická skupina F1 jednomyslně dohodla na nasazení nějakého řešení ochrany kokpitu a hlavy jezdce. Odvolává se přitom na podporu ze strany jezdců. FIA současně dodala, že některé konstrukční prvky svatozáře budou ještě upraveny.

V současné době zbyla pouze dvě řešení. Ochranný štít nebo halo koncept. Každopádně jedním z těchto návrhů budou v sezoně 2018 vozy formule 1 „obohaceny.“ A jak se z posledního zasedání Strategické skupiny zdá, nejspíš půjde o halo. To už prošlo rozsáhlými testy, minimálně jednou si jej v sezoně 2016 vyzkoušel každý z týmů, zatímco štít byl v akci představen Sebastianem Vettelem teprve před pár dny během GP Velké Británie. Přes veškerou kritiku, jež se snesla i na toto řešení, pravdou je, že má i spoustu faktických závad, se jeví jako problematický právě nedostatek testů s následným výzkumem.

Nejmenované zdroje uvádí, že devět z deseti týmu bylo proti zavedení halo konceptu, nicméně FIA si prý hodlá prosadit svou skrze pravidla, čímž by týmům jednoduše nařídila toto bezpečnostní zařízení na svých vozech používat. Samozřejmě celá záležitost musí být ratifikována ze strany Světové rady motorsportu. Samotné hlasování by pak mohlo proběhnout i elektronicky.

Za tvorbu pravidel, jež pak postupují Světové radě, je pochopitelně zodpovědná Strategická skupina, přičemž součástí je pouze šestice týmů z deseti na startovním roštu. Právě tato šestka pak donedávna zasedala se zbylými členy FIA a držiteli komerčních práv. Ross Brawn nicméně usilovně pracuje na změně těchto podmínek a zbylou čtveřici týmů na poslední zasedání Strategické skupiny sezval coby pozorovatele. I za tím účelem, aby i ony se k halo konceptu vyjádřily.

halo3

Kimi Räikkönen zkouší systém Halo v Barceloně

Sebastian Vettel testuje Halo

Diskuse k článku

Napsat komentář