Haas

Zveřejněno 3. 02 2016 — Tomáš Richtr

Licence: americká
Sídlo: Kannapolis, Severní Karolína, USA
Jezdci: Romain Grosjean, Kevin Magnussen
Motor: Ferrari
První závod: GP Austrálie 2016
Tituly:
Oficiální stránka: haasf1team.com
Statistiky: GPGuide

První formule nového týmu nese označení Haas VF-16. Písmena VF v názvu vozu Haas VF-16 znamenají „Very First“ = „Úplně první“ Ovšem, asociace názvu auta (VF-16) s termínem „very first = úplně první“ není ta úplně originální. Firma Geena Haase, Haas Automation Inc, se zabývá výrobou a dodávkou obráběcích CNC strojů, neboli CNC = Computer Numerical Control machine. V roce 1988 Gene Haas představil úplně první vertikální obráběcí centrum Haas a označil jej VF-1. Vertikální obráběcí centra Haas jsou vybavena vysokovýkonnými vektorovými pohony vřetena, bezkartáčovými servomotory s vysokým točivým momentem na všech osách a tuhou litinovou konstrukcí. Odsud označení VF-16.

V dubnu 2014 majitel firmy na nástroje a také majitel týmu NASCAR Gene Haas oznámil záměr vstoupit do formule 1. Původně chtěl nastoupit už do sezony 2015, ale to se ukázalo jako příliš velké sousto. Není bez zajímavosti, že odložení vstupu do F1 o rok mělo ten efekt, že tým měl zhruba „3 měsíce času navíc“.

Nový tým Haas se vyznačuje velmi úzkou spoluprací s Ferrari. Všechno, co se koupit dá, od něj také kupuje. Včetně pohonné jednotky. FIA dokonce musela prošetřovat hloubku spolupráce Ferrari a týmu Haas. Po tomto šetření FIA vydala několik upřesnění, co všechno si týmy musí dělat samy a jaké činnosti lze sdílet.

Majitel týmu Gene Haas řekl: „Formule 1 představuje z mezinárodního hlediska nejvyšší úroveň motorsportu. Haas Automation staví stroje nejvyšší úrovně.“ Haas Automation je největším dodavatelem obráběcích strojů v Severní Americe a má obrat 1 miliardu dolarů. „Když slyšíte F1, přesně víte, o co jde. Světovou závodní sérii, která prezentuje špičkové technologie a imponuje nejlepší inženýrské a konstruktérské talenty světa. Haas Automation má v Americe skvělou reputaci, a já chci, aby se ta reputace stala světovou. Spojit Haas Automation a F1 jménem i realitou je nejlepší cestou za rozvojem našeho byznysu a udělat ze značky Haas Automation globální pojem.“

Šéfem týmu Haas F1 je Günther Steiner. Pochází z Itálie. Jako mechanik začínal v týmu Mazda Rally Team Europe. V rallye chvíli zůstal, než začal pracovat jako týmový manažer pro tým Prodrivu: Allstar Rally Team a pak přešel k Fordu. Jeho tým postavil v roce 199 auto pro šampiona Rallye Colina McRae. V roce 2001 si jej Niki Lauda přivedl do Jaguar Racing F1 týmu. Jaguar ale v F1 skončil a Steiner byl zodpovědný za výrobu ve firmě Opel Performance Center. V roce 2005 mu nabídku učinil Red Bull na pozici provozního technického šéfa. Pod taktovkou Red Bullu byl Steiner přeložen na projekt NASCAR Sprint Cup Series, kde na zelené louce postavil zbrusu nový tým. Red Bull nakonec opustil, v lednu 2009 založil firmu FibreWorks Composites. Dnes pracuje pro Haas.

První rok v F1 nedopadl pro americkou stáj zle. Hlavně v úvodu sezony si díky Romainu Grosjeanovi připsala několik solidních výsledků, které jí pomohly k zisku celkového osmého místa mezi týmy. V závěru roku však Haas zbrzdily technické potíže s brzdami, které se promítly i do předsezonních testů 2017.