Grosjeanova helma sehrála důležitou roli: chrání před zplodinami

Nehořlavý závodní overal, systém halo. Dva důležité bezpečnostní prvky, které v Bahrajnu zachránily Romainu Grosjeanovi život. Na seznam si ale připište třetí – filtr vzduchu v Grosjeanově helmě.

Štítky: Bezpečnost Romain Grosjean Zveřejněno 3. 12 2020 — Petr Čermák

Romainu Grosjeanovi trvalo 28 sekund, než se z hořícího monopostu dostal na čistý vzduch. Kromě mírných popálenin vyvázl bez zranění, rentgen dokonce potvrdil, že Francouz nemá zlomená žádná žebra, jak se původně tvrdilo.

Grosjeanův život bezpochyby ochránil systém halo, který zabránil kontaktu jezdcovy hlavy se svodidly. Přesto byl Grosjean několik sekund uvězněn v hořícím pekle. Jak to, že se nenadýchal nebezpečných zplodin? Důležitou roli sehrály vzduchové filtry v jezdcově helmě.

„Romain se snažil vstát,“ prozradil v rozhovoru pro Sky F1 zasahující lékař Ian Roberts. „Myslím, že jsem mu řekl, ať sedí. Klepal se, hledí helmy bylo neprůhledné, možná až roztavené. Helmu jsem mu sundal, abych se podíval, zda je v pořádku.“

„Nejdřív jsme mysleli na samotné plameny. Zda nevdechl kouř, zda nemá problém s dýcháním, ale do helmy se mu nic nedostalo.“

Primárním úkolem jezdecké helmy je ochránit hlavu před potenciálním nárazem. Helma ale může plnit i jiné funkce, to ale záleží na jednotlivých výrobcích. Romain Grosjean používá helmy od výrobce Bell.

Co zachránilo Romaina Grosjeana a proč je kolem havárie tolik emocí

„Předpisy FIA nám neurčují bližší specifikace,“ uvedl výkonný ředitel společnosti Bell Stephane Cohen. „V případě, že je jezdec ve spárů ohně, poskytujeme několik ochranných prvků, které závodníkovi pomohou.“

„Snažíme se minimalizovat průnik plynů nebo páry dovnitř helmy, ale je velmi obtížné jezdce ochránit před všemi možnými aspekty. Spodní část helmy, která zakrývá bradu, prakticky znemožňuje průnik jakýchkoliv plynných látek.“

Jakými průduchy se tedy vzduch do helmy dostává? Proniká dovnitř skrze ventilační kanály, ve kterých se nachází filtry vzduchu. Fungují převážně v nižších či nulových rychlostech. Přesto není helma kompletně „zapečetěná“ – jezdec si nesmí své hledí zamlžit, takže je potřeba umožnit uvnitř helmy cirkulaci vzduchu.

Podle regulí FIA musí helmy ve formuli 1 poskytnout dostatečnou ochranu před plameny a nebezpečnými plyny do 800 stupňů Celsia. Časový limit je stanoven na 40 sekund. Romain Grosjean se po nárazu dostal do péče lékařů v rámci 28 sekund.

„Když se Romain Grosjean dostal z auta ven, byla to pro nás neskutečná úleva,“ přiznává Cohen. „Zarážející je, že se z vozu dostal úplně sám. Je to neskutečné – během okamžiku zpomalil z vysoké rychlosti na úplnou nulu, přesto všechny systémy zafungovaly natolik dobře, aby náraz zmírnily. Byl plně při vědomí a z vozu se dostal sám. Úžasné.“

Cohen zároveň dodal, že společnost Bell bude z nehody shromažďovat informace, které mají do budoucna pomoci při dalším zlepšování bezpečnostních prvků závodních helem.

Testy probíhaly mnohem lépe než minulý rok, shodují se v Mercedesu