Grosjeanova havárie důkazem aerodynamické citlivosti aut
Tvrdá havárie Romaina Grosjeana při Velké ceně Ruska 2015 je důkazem, jak citlivé na aerodynamický přítlak jsou moderní monoposty F1. Francouz havaroval vlastně kvůli jinému vozu, i když od něj byl vzdálen dlouhé metry. Podle technického ředitele týmu Lotus Nicka Chestera nehoda Grosjeana v GP Ruska nebyla způsobena mechanickou poruchou. Romain Grosjean ztratil kontrolu nad…
Tvrdá havárie Romaina Grosjeana při Velké ceně Ruska 2015 je důkazem, jak citlivé na aerodynamický přítlak jsou moderní monoposty F1. Francouz havaroval vlastně kvůli jinému vozu, i když od něj byl vzdálen dlouhé metry. Podle technického ředitele týmu Lotus Nicka Chestera nehoda Grosjeana v GP Ruska nebyla způsobena mechanickou poruchou.
Romain Grosjean ztratil kontrolu nad svým vozem při průjezdu zatáčkou číslo tři, vyjel mimo trať a tvrdě narazil do bariéry. Naštěstí z této hrozivě vypadající nehody vyvázl bez zranění a nastoupí do GP USA příští víkend.
“V ten moment, kdy mi bylo jasné, že narazím do bariéry, jsem sundal ruce z volantu, zavřel oči a čekal jsem na náraz. Musím říct, že to byla jedna z největších nehod za celou mojí kariéru. Dokonce jsem měl zlomenou sedačku. Byl to velice silný náraz, ale cítím se docela dobře, a to díky všem bezpečnostním opatřením nejen na mém monopostu. Také patří velký dík těm, co pobírali mé auto a dali ho zpět dohromady,” řekl Grosjean.
Po závodě se spekulovalo o tom, že nehoda byla způsobena nějakou mechanickou poruchou. Technický ředitel Lotusu řekl, že po analýze se zdá nejpravděpodobnější ztráta přítlaku.
“Neexistuje ani náznak v datech, že by se něco porouchalo a způsobilo by to nehodu. Není snadné přesně vyhodnotit, co se stalo, ale vypadá to, že Romain byl blízko McLarenu a ztratil přítlak.”
Zatáčka č. 3 okruhu v Soči je nadprůměrně rychlá. Je velmi táhlá a přítlak je důležitý. Jede-li vůz v blízkosti za jiným, dojde k poklesu přítlaku až o desítky procent. To stačilo na to, aby Grosjean vyjel z ideální stopy do oblasti, která byla pokryta žmolky od pneumatik. Na nich to pořádně klouže a v tento moment už Grosjean nebyl v pozici, aby havárii zabránil.
Monoposty Lotusu byly přepraveny rovnou do Austinu a do domácího Enstone se nebudou vracet až do konce sezóny. To znamená, že veškeré opravy budou provedeny přímo v USA. Rozsah škod je poměrně velký a nebude tedy snadné dát auto dohromady.
“Poškození je celkem významné, ale s ohledem na sílu nárazu to dopadlo ještě dobře. Nejvíce je poškozená pravá část vozu. Ještě nevíme přesný rozsah poškození, ale není důvod, proč bychom nemohli monopost opravit,” dodal Chester.
Diskuse k článku