GP Velké Británie z pohledu strategií: Porazil by Hamilton Rosberga v přímém souboji?

Podívejme se díky Jamesi Allenovi na závod v Silverstonu očima strategií klíčových týmů a jezdců.

2 Štítky: Strategie Zveřejněno 9. 07 2014 — Jan Pastorek

Podívejme se díky Jamesi Allenovi na závod v Silverstonu očima strategií klíčových týmů a jezdců.

Ve Velké Británii se schylovalo k velkému souboji mezi Lewisem Hamiltonem a Nicem Rosbergem, ale nakonec k němu nedošlo, protože německému závodníkovi selhala převodovka. Porazil by Hamilton Rosberga i v přímém souboji? Mohly mít stupně vítězů jiné složení?

Předzávodní předpoklady

Na základě pátečních tréninků stratégové předpovídali závod se dvěma zastávkami v boxech, přičemž pro první dva stinty počítali s měkčí směsí, pro poslední s tvrdší. Tvrdší byla asi o 6 desetin sekundy na kolo pomalejší než měkčí.

Několik týmů však hlavně po kvalifikaci zvažovalo strategii jediné zastávky, ale do závodu zůstávaly otevřené různým možnostem. O překvapení se postaralo počasí, protože v neděli bylo o 7 stupňů větší teplo než v pátek, což způsobilo nezanedbatelně jinou výkonnost pneumatik, degradace i opotřebení byly nízké.

Nakonec šlo o to, kdo se nejlépe přizpůsobí podmínkám. Svědčí o tom i fakt, že vítěz startoval z 6. pozice, druhý v cíli ze 14. a třetí z 8. příčky.

Hamilton vs. Rosberg

Motorsports: FIA Formula One World Championship 2014, Grand Prix of Great BritainHamilton po závodě litoval, že nemohl svést přímý souboj na trati s Rosbergem, protože si hodně věřil. Stejně jako ve většině závodů by na to měl relativní klid, protože konkurenci nechal Mercedes daleko za sebou. Po chybě z kvalifikace startoval Hamilton šestý, ale už před první zastávkou, kterou odložil na 24. kolo, byl druhý.

Jeho inženýři zvažovali dvě možnosti, jak mu pomoci dostat se před Rosberga. První byla mu při pit stopu nasadit tvrdší pneumatiky a pokusit se vydržet až do konce, druhá byla zůstat u dvou zastávek a na konci útočit na měkčí směsi.

Když inženýři viděli, že je Hamilton na tvrdší směsi skoro stejně rychlý jako na měkčí, což se mimochodem dařilo také Ricciardovi, rozhodli se pro první možnost a chtěli si vystačit s jediným pit stopem. Brit by se tak posunul před německého kolegu, až by ten zajel podruhé k mechanikům kolem 35. kola. Podle výpočtů by pak Rosberg musel v posledních asi 17 kolech dohánět ztrátu asi 17 sekund na Hamiltona, což by bylo těžké.

Takže lepší než očekávaná výkonnost pneumatik hrála do karet Hamiltonovi a pravděpodobně by týmového kolegu skutečně porazil v každém případě. Jenomže porucha Rosbergovy převodovky z toho udělala jen teorii a Hamilton v závěru absolvoval ještě jednu zastávku, a to čistě z opatrnosti, protože neměl co ztratit.

Bottasova a Ricciardova cesta na pódium

Závodními strategiemi zamíchala hned v úvodu nehoda Kimiho Räikkönena. Red Bull toho využil ale jen s Ricciardem. Vettela totiž povolal do boxů už v 10. kole, čímž mu znemožnil strategii jediné zastávky, což se ukázalo být chybou.

lapchart

Vodorovná osa x nahoře představuje ideální časy na kolo vypočítané z průměrné rychlosti vítěze závodu. Barevné linky v grafu pak ukazují, jak se jezdci tomuto ideálu vzdálili. Zdroj: Williams

Druhou chybou bylo, když druhou zastávku realizovali ve 33. kole tak, že Vettel vyjel těsně před Alonsem a pak vůči němu ztratil pozici. Jejím opětovným získáním ztratil hodně času a možnost bojovat o pódium.

Na druhé straně Australana zavolal Red Bull na první zastávku o pět kol později, čímž mu otevřel možnost volby mezi jedním a dvěma pit stopy. Nakonec stačila jedna, a protože McLaren nestihl s Buttonem dohnat ztrátu včas, postavil se Ricciardo na třetí stupeň vítězů.

Strategie jediného pit stopu vyšla také Bottasovi. Jeho williams byl navíc velmi rychlý, Fin měl druhé nejrychlejší auto ve startovním poli, a toho beze zbytku využil. Správně četl výkonnost pneumatik a načasování zastávky bylo perfektní.

Button

V závěru závodu Jenson Button rychle stahoval Daniela Ricciarda a chtěl zaútočit na pódiovou pozici, ale nestihl to. Oba jezdci se shodli, že být závod o kolo delší, možná by k předjetí došlo. Pro McLaren bylo klíčovou chybou, že na konci prvního stintu odjel až moc kol na měkčích pneumatikách, což ho stálo čas, navíc mu trvalo čtyři kola, než v druhém stintu ‚nastartoval‘ tvrdší směs a dostal se do plného tempa. Ricciardo tak získal rozhodující náskok, na který Button nestačil ani s o 13 kol mladším obutím.

Diskuse k článku

Napsat komentář