GP USA z pohledu strategií: Jak Ricciardo porazil williamsy

Ve spolupráci s Jamesem Allenem vám opět přinášíme strategické ohlédnutí za závodem v Austinu.

Štítky: Strategie Zveřejněno 5. 11 2014 — Jan Pastorek

Ve spolupráci s Jamesem Allenem vám opět přinášíme strategické ohlédnutí za závodem v Austinu.

V posledních týdnech Red Bull výkonnostně trochu ztratil vůči Williamsu a Mercedesu, což je sice neobvyklé, protože poslední roky jeho výkony v závěrech sezón spíš gradovaly, ale zřejmě to svědčí o přesunutí většiny zdrojů na příští rok. Druhou pozici v šampionátu má Red Bull už téměř jistou, proto si to může s klidem dovolit.

O to zajímavější bylo, jak se Ricciardovi podařilo porazit Bottase a Massu, jejichž vozy byly v čisté rychlosti zřejmě lepší.

Předzávodní předpoklady

Před závodním víkendem měli někteří obavy, že by se i v USA mohlo jet jen na jednu zastávku v boxech, což by ubralo na zajímavosti. Hned páteční tréninky ale ukázaly, že to s měkkou a střední směsí nebude možné.

Degradace a opotřebení pneumatik byly větší než očekávané, trpěly hlavně jezdci Force Indie a Räikkönen. Ještě v neděli ráno si mnoho týmů myslelo, že ideální strategií bude měkká-měkká-střední, ale v závodě se to nevyplatilo.

Boj o vítězství

Když jedou jezdci Mercedesu za sebou, obvykle se ten druhý pokusí o alternativní strategii, aby týmového kolegu porazil. Tentokrát tomu tak nebylo a oba jeli stejnou. Důvodem bylo, že inženýři týmu brzy poznali, že nejrychlejší bude strategie měkká-střední-střední.

To byl také důvod, proč Hamilton potřeboval zaútočit na trati a nemohl si pomoct strategií. To nakonec udělal, Rosberga předjel a dojel si pro vítězství.

Williams vs. Red Bull

kola

Vodorovná osa x nahoře představuje ideální časy na kolo vypočítané z průměrné rychlosti vítěze závodu. Barevné linky v grafu pak ukazují, jak se jezdci tomuto ideálu přiblížili. Zdroj: Williams

Ricciardo si poradil s oběma williamsy tak, že předsadil své zastávky v boxech. Stáj z Grove na to nedokázala adekvátně zareagovat. Bottas se po startu propadl za Massu, tudíž musel se zastávkou v boxech počkat právě na volbu týmového kolegy, který měl přednost.

Ricciardo zajel poprvé do boxů ve 14. kole, to samé udělal Massa a Bottas musel čekat další kolo. Když se vrátil zpět na trať, byl za red bullem. Pak se Ricciardo pustil do Massy v boji o poslední stupeň vítězů.

Massa doplatil na několik věcí. V prostředním stintu použil měkkou směs, která se pro něj nehodila, protože na 10 a více kol byla celkově rychlejší střední. V kole na cestě do boxů byl o sekundu pomalejší, sekundu ztratil kvůli problémům při výměně kola a konečně pit stop mohl absolvovat o kolo dřív. Tohle všechno v součtu znamenalo, že i on se po návratu na trať díval na Ricciardovu záď.

Na druhé straně Bottas měl takový náskok před dalším soupeřem, že mohl zkusit v závěru třetí zastávku a přezutí na měkčí směs, aby mohl v posledních kolech útočit, ale Williams to neudělal.

Problémy Sebastiana Vettela

Předzávodní simulace ukazovaly, že by Vettel měl být schopný po startu z boxové uličky postoupit až někam k pátému až šestému místu, ale první polovina závodu rozhodla, že to tak nebude. Podle simulací ostatních týmů pro něj bylo ideální jet strategii střední-střední-měkká.

Red Bull to ale neudělal, na start mu dal střední a pod safety carem se dvojitou zastávkou zbavil měkčí, do konce pak měl jet na dvou středních sadách. Jenomže německému závodníkovi se nedařilo držet požadované tempo, ostatně stěžoval si na to i do vysílačky týmu, takže plán nevyšel.

Navíc v závěru mu střední směs začala odcházet, takže musel absolvovat dodatečný pit stop osm kol před koncem a přezutí na měkčí pneumatiky.

Diskuse k článku

Napsat komentář