GP Sachíru na krátkém Bahrajnu bude takové malé Indy 500
Pierre Gasly považuje Velkou cenu Sachíru, tedy druhý letošní závod v Bahrajnu, za obdobu Indy 500. Pojede se totiž na velmi rychlé vnější specifikaci okruhu, která svým tvarem připomíná v Americe tolik oblíbený ovál.
V ostrovním království se piloti formule 1 představí i o nadcházejícím víkendu. Na rozdíl od předchozích „zdvojených“ závodů na Red Bull Ringu a Silverstonu bude tentokrát mít druhá velká cena jinou trasu. „Samotná trať v Bahrajnu, nebo alespoň ta verze, na které jsme dosud závodili, má několik rovinek. Je tak vhodná pro předjíždění, což je ještě umocněno její šířkou,“ okomentoval Gasly okruh, na němž se jelo první víkend.
Pro ten další si ale organizátoři připravili takzvanou vnější specifikaci. Za zatáčkou číslo 4, kde se v minulém roce roztočil Sebastian Vettel, se jezdci vydají zkratkou až do místa, jež je v původní verzi třináctou zatáčkou, která vede na předposlední rovinku. Oproti běžnému skoro pět a půl kilometrů dlouhému kolu bude toto o necelé dva kilometry kratší, což jej výrazně přibližuje monackému okruhu.
„Bude to něco úplně jiného než normálně, jelikož ta trať je skoro oválná. Jsou na ní čtyři zatáčky, tudíž to bude hodně o slipstreamu. Taková malá formulová verze závodu Indianapolis 500. Zkoušel jsem na ní pár kol na simulátoru a kolo se jede pod jednu minutu, takže vypořádat se s provozem nebude lehké,“ varuje francouzský pilot.
Pro upřesnění jeho slov, zatáček je oficiálně jedenáct, nicméně většina z nich se pojede prakticky se sešlápnutým pedálem. To s sebou nese velkou příležitost k sobotnímu taktizování, čehož jezdci Alpha Tauri využijí. „V kvalifikaci budeme hrát týmově. Nejdřív nabídnu slipstream kolegovi, pak se do něj schovám já,“ říká rodák z Rouenu.
Gasly si v Bahrajnu připsal svůj první bodový zisk v královně motorsportu, když skončil těsně pod pódiovými pozicemi. „Je to okruh, který našemu autu za normálních okolností svědčí. Obzvláště tomu tak bylo v roce 2018, kdy jsem skončil čtvrtý. Mám tu trať opravdu rád. Nyní tady sice budeme v jiném ročním období, ale v této části světa se teploty příliš nemění“.
Ještě zpět k výše zmiňovanému opuštění „běžné“ tratě za čtvrtou zatáčkou. Že Vám to něco připomíná? Správně! Pro rok 2010 totiž byla zvolena vytrvalostní specifikace okruhu v Sachíru, která naopak trať protáhla, jelikož se po asi kilometr dlouhé „zajížďce“ jezdci vraceli zpět do míst, kde běžně figuruje zatáčka pátá.
Tento tah organizátorů se však stal obrovským terčem kritiky a pro příští Grand Prix se formule 1 vrátila k tradici. Na obnovenou premiéru si obvyklá specifikace musela rok počkat, neboť v sezoně 2011 se v Bahrajnu kvůli politické situaci nezávodilo.
Jinak se ale v Sachíru pravidelně jezdí už od roku 2004, letošní vydání tedy ponesou pořadová čísla šestnáct a sedmnáct. Dosud nejúspěšnějším jezdcem je zde Sebastian Vettel, který dvakrát zvítězil v barvách Red Bullu i Ferrari. Loňská Velká cena ovšem pro něho i celé Ferrari skončila neslavně – německý pilot se ze z bojů o vítězství vyřadil sám, druhé želízko v ohni Leclerca zradila pohonná jednotka. Double tak v poušti slavili piloti Mercedesu.