GP Rakouska z pohledu strategií: Williams mohl víc riskovat
Podívejme se díky Jamesi Allenovi, jaké úvahy vedli stratégové týmů, když se snažili dosáhnout na co nejlepší výsledky v rakouské Grand Prix.
Podívejme se díky Jamesi Allenovi, jaké úvahy vedli stratégové týmů, když se snažili dosáhnout na co nejlepší výsledky v rakouské Grand Prix.
Na Red Bull Ringu znovu zvítězil Mercedes, ale měl plné ruce práce s Williamsem. Němci nakonec přiznali, že Brity porazili díky lepší strategii a lepší práci s pneumatikami. Podívejme se, co mohl Williams udělat, aby udržel Valtteriho Bottase alespoň na druhém místě.
Mercedes vs. Williams
Po kvalifikaci měl Williamsu tu nejlepší výchozí pozici, Felipe Massa získal pole position a Valtteri Bottas ho doplnil v první řadě na druhém místě. Na druhé straně Mercedes měl jen Nica Rosberga na třetím místě, protože se Lewis Hamilton ocitl po chybách až na chvostu první desítky.
Dobré naděje dávala Williamsu do závodu také maximální rychlost, kterou její vozy dosahovaly, bylo to přes 320 km/h, což mělo významně ztížit jejich předjetí. Williams a Mercedes šly do závodu s jasnou strategií dvou zastávek v boxech, šlo tedy jen o jejich načasování.
Rosberg sice měl dobrý start a vklínil se mezi williamsy, ale brzy o svoji pozici přišel a vozům z Grove znovu patřily první dvě pozice. Mercedes se proto rozhodl vybojovat strategickou bitvu. Šéf německých stratégů James Vowles věděl z pátečních jízd, že Williams má problémy s degradací pneumatik, a tak povolal Rosberga a Hamiltona do boxů relativně brzy (11. a 13. kolo) v očekávání, že budou na nové tvrdší směsi rychlejší než soupeři na ojeté měkčí.
Williams na Mercedes nezareagoval ihned a s první zastávkou počkal na svůj plán (14. a 15. kolo), což ho stálo pozice, propadl se na druhé a čtvrté místo. Svým způsobem to bylo rozhodnutí pochopitelné, protože Williams věděl, že když si první stint zkrátí moc, budou mu pneumatiky docházet později v závodě. Navíc nevěděl, jak moc jsou mercedesy rychlé, protože je v úvodu držel za sebou.
V prostředním stintu se ale Bottas držel na dostřel Rosbergovi, pomohl mu v tom i Pérez, který 10 kol závod vedl díky jiné strategii. Ale i tak se ukázalo, že mercedes nedokáže williamsu ujíždět závratným tempem, přesto toho britská stáj nevyužila.
V 39. kole totiž Mercedes zavolal do boxů Hamiltona ve snaze ho dřívější zastávkou dostat před Bottase. Williams ale opět nezareagoval a nezavolal Bottase hned, udělal to až o dvě kola později, což ho ve svém důsledku stálo druhou pozici.
Opět se domníval, že musí na trati vydržet déle, aby mu nedošly pneumatiky na konci závodu. Pravděpodobně byl ale zbytečně konzervativní, protože Finovy časy zůstaly od 48. kola až do konce konzistentní, ztráta na vedoucího Rosberga se neměnila.
Mercedes ani v závěru nepředvedl významně lepší rychlost, opět musel šetřit techniku, takže Williams mohl ve světle svých původních výpočtu zariskovat, pokrýt Hamiltonovu zastávku a udržet Bottase na druhém místě. Hamiltonovi by se za Bottasem víc zahříval monopost a Williams měl dobrou maximální rychlost, takže by měl slušnou šanci udržet druhou příčku až do konce.
Pérezova alternativa
Sergio Pérez musel do závodu startovat až z 15. pozice kvůli penalizaci, kterou si přivezl z Kanady. Force India mu ale připravila dobrou strategii, která ho posunula na šestou pozici v cíli. Mexičan získal čtyři pozice hned po startu, hlavně se dostal před Buttona, který měl stejnou strategii.
Na trati vydržel celkem 29 kol a dostal se do provizorního vedení, než jel poprvé přezout. Podruhé měl zajet k mechanikům v 59. kole, ale učinil tak už v 55. kole, což trochu zhoršilo jeho šance na další postup vpřed v závěru na super měkkých pneumatikách. Předjel Magnussena, ale na Alonsa už nestačil.
Diskuse k článku