GP Rakouska z pohledu strategií: Hamilton bez šance

Ve spolupráci s Jamesem Allenem vám nabízíme ohlédnutí za závodem v Rakousku očima stratégů.

Štítky: Strategie Zveřejněno 26. 06 2015 — Jan Pastorek

Ve spolupráci s Jamesem Allenem vám nabízíme ohlédnutí za závodem v Rakousku očima stratégů.

Na Red Bull Ringu se o první pozici moc nebojovalo, ale dál v poli došlo k několika zajímavým soubojům.

Předzávodní předpoklady

Data z pátečních tréninků ukázala, že v závodě bude stačit jediná zastávka v boxech. Strategické možnosti omezila skutečnost, že tvrdším pneumatikám trvalo zahřátí na provozní teplotu poměrně dlouho, což odsoudilo pokusy o předjetí soupeře přes boxy k neúspěchu.

Životnost měkké směsi byla spočítána na 45 kol a super měkké na 35 kol. Strategie jedné zastávky tedy byla jasná, jediným omezujícím faktorem bylo drolení pneumatik.

Bottas vs. Hülkenberg

Jeden ze zajímavých soubojů předvedli Valtteri Bottas a Nico Hülkenberg o pátou pozici. Hülkenberg se kvalifikoval pátý a po startu pozici udržel. Bottas ho předjel v 25. kole při brzdění do kopce do druhé zatáčky. Bottas si dobře načasoval využití ERS a na následující rovince pak měl výhodu DRS, protože v detekční zóně byl ještě za Bottasem. Předjížděcí manévr proto byl úspěšný.

Stratégové Force Indie rychle zareagovali, zavolali Hülkenberga do boxů na přezutí, které se povedlo velmi rychle. Německému pilotovi se navíc podařilo poměrně rychlé kolo po výjezdu z boxů, i když jak bylo zmíněno, zahřívání tvrdších pneumatik trvalo.

Rozhodující bylo, že když zajel Bottas přezout hned v dalším kole, zastávka Williamsu byla pomalá, takže se Fin vrátil na trať až za Hülkenbergem. Druhý souboj trval osm kol, než Bottas zdolal Hülkenberga podruhé a pátou pozici udržel.

Proč Hamilton zůstal na trati déle

rychlost

Vodorovná osa x nahoře představuje ideální časy na kolo vypočítané z průměrné rychlosti vítěze závodu. Barevné linky v grafu pak ukazují, jak se jezdci tomuto ideálu přiblížili. Zdroj: Williams

Hamilton prohrál závod na startu, když ztratil první pozici vůči Rosbergovi. V rámci stejného týmu má při volbě pit stopů vždy přednost jezdec vpředu, takže vzhledem k plánu na jedinou zastávku neměl Hamilton šanci se před týmového kolegu dostat pomocí strategie.

Rosberg se nedopustil žádné větší chyby, závodní tempo měl vysoké, takže si první pozici udržel. Přezout zajel v 33. kole. Hamilton až o dvě kola později, což po závodě komentoval tak, že to možná bylo zbytečně pozdě. Ztráta na Rosberga totiž po pit stopu narostla z 2,2 na 4,4 sekundy.

Mercedes ale měl důvod podržet Hamiltona na trati o kolo déle, protože kdyby ho zavolal hned po Rosbergovi, riskoval by, že by se na trať vrátil za Massou, za kterým by ztrácel čas. Když Williams zavolal Massu v 34. kole, Mercedes zareagoval a Hamiltona povolal v 35. kole, takže se vrátil na druhé místo na čistý vzduch. Ovšem při výjezdu z boxů chyboval, přejel bílou čáru a zajistil si pětisekundovou penalizaci, čímž se jeho osud zpečetil.

Massa se pak dostal na třetí místo díky tomu, že Ferrari zkazilo Vettelovu zastávku v boxech. Nebylo to poprvé, co měl maranellský tým problémy s uchycením kola, ostatně šéf Maurizio Arrivabene naznačil potřebu přepracovat matice.

Mercedes se ve srovnání se začátkem sezóny zlepšil ve využití pohonné jednotky, v současnosti ji může v závodech používat mnohem déle na plný výkon, což je jeden z hlavních důvodů, proč se Ferrari nedaří dotáhnout.

Maldonado na opačné strategii

pneu

Použití pneumatik. SuperSoft = super měkká, soft = měkká.

Pastor Maldonado se ocitl v zajímavé pozici. Nekvalifikoval se do první desítky, takže si mohl zvolit směs pneumatik, ale díky penalizacím jezdců Red Bullu startoval z 10. pozice.

Venezuelan zvolil tvrdší směs, na které vydržel déle a postupoval vpřed. Pomohlo mu i Toro Rosso, když zavolalo Verstappena na přezutí zbytečně brzy v 26. kole. Ke konci závodu mu proto odešly pneumatiky a Maldonado ho dvě kola před koncem dokázal předjet, získal tak sedmé místo.

Maldonado vyjel po své zastávce v boxech v 37. kole na trať s 11sekundovou ztrátou na Verstappena, dokázal ho dohnat a po souboji kolo na kolo také předjet.

Diskuse k článku

Napsat komentář