GP Rakouska: Co se neslo éterem během závodu
Podívejte se na přepis rádiové komunikace z nedělního klání na zrekonstruovaném Red Bull Ringu. Zejména na boxové zídce Mercedesu bylo opět velmi rušno.
Podívejte se na přepis rádiové komunikace z nedělního klání na zrekonstruovaném Red Bull Ringu. Zejména na boxové zídce Mercedesu bylo opět velmi rušno.
V souboji týmových kolegů německé stáje měl znovu navrch Nico Rosberg, jenž si po startu ze třetí pozice zajistil letošní třetí vítězství. Lewis Hamilton měl práci o poznání těžší. Startoval až jako devátý v pořadí a díky svému nedělnímu úsilí a pomoci ze strany týmu v podobě dobře zvolené strategie nakonec skončil stříbrný. Na stupních vítězů oba piloty Mercedesu doplnil poprvé ve své kariéře Valtteri Bottas z Williamsu.
Další hořkou pilulku musel naopak opět spolknout Sebastian Vettel. Toho nejprve ve druhém kole přibrzdil technický problém, načež jej tým v polovině závodu po kolizi s Estebanem Gutiérrezem nadobro stáhnul ze závodní dráhy. Z pohledu německého pilota úřadujícího mistra světa se tak již jednalo o letošní třetí odstoupení.
A s jakými ostatními nástrahami, které nebyly na první pohled zcela patrné, se museli jezdci během Velké ceny Rakouska vypořádat dále, to už prozradí následující přepis rádiové komunikace, jenž byl zveřejněn na fanouškovském blogu F1Fanatic.
Kolo | Kdo | Komu | Obsah sdělení |
---|---|---|---|
SR | Peter Bonnington | Lewis Hamilton | Potřebuješ nastavit klapku (předního křídla)? Dej nám vědět. Pokud jo, tak zastav v boxech. |
SR | Lewis Hamilton | Peter Bonnington | Půl otáčky dolů, prosím. |
SR | Peter Bonnington | Lewis Hamilton | OK, takže půl otáčky dolů prosím, Robe. Dolů půl otáčky. |
SR | Bernie Collins | Jenson Button | A Jensone, trochu víc chlazení prosím, a vyzkoušej svoje pití. |
SR | Jenson Button | Bernie Collins | OK. |
SR | Bernie Collins | Jenson Button | A kluci tě na konci roštu vyzvednou. |
SR | Marcus Ericsson | Angel Baena | Moje kolo nebylo příliš špatný, ve vysokejch otáčkách je to trochu nedotáčivý, ale myslím si, že je to kvůli tomu, že pneumatiky vepředu k sobě teprv přijdou, takže si myslím, že bysme tohle vyvážení měli nechat. |
SR | Angel Baena | Marcus Ericsson | OK, Marcusi. Jsem na cestě na rošt. Uvidíme se během dvou tří minut. |
SR | Daniel Ricciardo | Simon Rennie | V tuhle chvíli jsou na výjezdu z pomalejch zatáček zadní (pneumatiky) trochu slabý. Takže slabá trakce (na výjezdu) ze dvojky. Ale pak skrz vysokorychlostní zatáčky je to teď trochu nedotáčivý. |
SR | Simon Rennie | Daniel Ricciardo | OK, rozuměl jsem. Takže by to asi chtělo je zahřát. Zajeď na rošt, prosím, zajeď na rošt. Pořád cejtíš benzín? Otázka. |
SR | Daniel Ricciardo | Simon Rennie | Trochu. Už to zesláblo. |
SR | Simon Rennie | Daniel Ricciardo | OK, rozuměl jsem. Až zastavíš, žádný záběry spojky. P1 deset vteřin a pak prosím P0. |
SR | Peter Bonnington | Lewis Hamilton | OK, takže co se týče aerodynamickýho vyvážení, Nico je o půl otáčky víc vepředu. Ale je o dvě čárky vepředu tvrdší. Takže víc vepředu na mechanickým, je víc nedotáčivej mechanicky, ale na aerodynamickým vyvážení má o půl otáčky víc. Hlásí, že teď se auto chová celkem nedotáčivě. Tak na tom je. |
SR | Lewis Hamilton | Peter Bonnington | Jo. Takže pocit z tý jízdy (na startovní rošt), z těch kol z boxů, je takovej, že brzdový vyvážení je moc daleko vepředu. |
SR | Jock Clear | Lewis Hamilton | Potvrzuju, byls nahoře na plus dvě. |
SR | Lewis Hamilton | Jock Clear | Jo, takže si myslím, že pro první stint to musím dostat zpátky tam, s čím jsem jezdil během prvního tréninku, takže to snížím zpátky na nulu. |
SR | Jock Clear | Lewis Hamilton | Potvrzuju, sniž to zpátky na nulu. 'B-mig 4' je myslím OK, jo. |
SR | Lewis Hamilton | Jock Clear | A udělám záběr spojky dvě, err, totiž EB (brzdění motorem) dvě, promiň. |
SR | Jock Clear | Lewis Hamilton | Potvrzuju. A můžem prosím jít na roštu na 'strat mód 1'? Přejdeš na 'strat mód 5', až na startovním roštu provedeš dva záběry spojky. Na tom skutečným startovním roštu. |
SR | Lewis Hamilton | Jock Clear | OK, a ohledně první zatáčky, vrátit se zpátky na EB? Erm, promiň, vrátit se zpátky na brzdovým vyvážení? Dozadu, první dvě zatáčky. |
SR | Jock Clear | Lewis Hamilton | To záleží na tom, jak to půjde se zahříváním pneumatik. Pokud ucejtíš, že jsou přední zahřátý, pokud půjdou zahřát lehce, pak ano, jdi o jednu zpátku. Ale když ne… Erm, promiň, pak zůstaň tam, kde seš. Pokud se přední budou zahřejvat pomalu, pak jo, vrať se na mínus 1. |
SR | Lewis Hamilton | Jock Clear | OK. |
SR | Jock Clear | Lewis Hamilton | Myslím si, že pro prvních několik zastávek není špatnej nápad vrátit se na EB 3. Nezapomeň, že tyhle EB úrovně jsou nižší než normálně. Takže EB 2, který máš teď je v podstatě EB 1,5 z minula. Takže EB 3 by v jinejch závodech bylo během pátku EB 2. |
SR | Lewis Hamilton | Jock Clear | Souhlasím, jo. Teď to celkem jede, takže… |
3 | Simon Rennie | Daniel Ricciardo | Dobíjení 10, dobíjení 10. Žlutá (vlajka), Sebastian jede pomalu napravo v nájezdu do třetí zatáčky. Vettel jede na pravý straně pomalu. |
4 | Sebastian Vettel | Guillaume Rocquelin | Přišel jsem o pohon, přišel jsem o pohon. Řekněte mi prosím, co mám dělat. Řekněte mi prosím, co mám dělat. |
4 | Guillaume Rocquelin | Sebastian Vettel | Díváme se na to, díváme se na to. |
4 | Sebastian Vettel | Guillaume Rocquelin | Nedostává se mi žádný odezvy od plynu, nedostává se mi žádný odezvy od plynu. |
4 | Guillaume Rocquelin | Sebastian Vettel | Rozumím, díváme se na to, kámo. Auta jsou v zatáčce 1. |
4 | Sebastian Vettel | Guillaume Rocquelin | Motor pořád běží, řekněte mi prosím, co mám dělat. |
4 | Guillaume Rocquelin | Sebastian Vettel | Vypni to, odstav to a vypni to. Odstav to a vypni to. Auta jsou teď na zadní rovince, blížej se k tobě. |
4 | Sebastian Vettel | Guillaume Rocquelin | OK, z nějakýho důvodu to zase jede. |
7 | Simon Rennie | Daniel Ricciardo | (Záhy inženýři Red Bullu přičinu problému na Vettelově voze odhalili, načež oběma svým pilotům nařídili, čeho se mají vyvarovat.) Nepoužívej předjížděcí (tlačítko). Vůbec nepoužívej předjížděcí tlačítko. Nemačkej předjížděcí (tlačítko). |
7 | Daniel Ricciardo | Simon Rennie | OK, nezmáčknul jsem ho. |
7 | Simon Rennie | Daniel Ricciardo | Jo, OK, rozuměl jsem. Vidíme, žes ho nezmáčknul. Ale po zbytek závodu ho prosím nemačkej. |
7 | Guillaume Rocquelin | Sebastian Vettel | OK, Sebastiane, víš, myslíme si, že to selhalo kvůli použití předjížděcího tlačítka, takže ho nepoužívej. OK, Sebastiane, jdi dál závodit, jdi dál závodit. |
8 | Andrew Murdoch | Felipe Massa | Starej se dál o zadní levou (pneumatiku), musíme se dál starat o zadní levou pneumatiku. Zkus diferenciál pro nájezdy (do zatáček) 4. |
8 | Kimi Räikkönen | David Lloyd | Funguje moje DRS? Protože jsem dost blízko a nemůžu předjet. |
9 | Andrew Murdoch | Felipe Massa | Na výjezdu ze zatáček 1, 2 a 3 se musíme dál starat o levou zadní. Samozřejmě krátký řazení všude tam, kde to je možný. |
9 | Gianpiero Lambiase | Sergio Pérez | OK, Checo, jezdci na super měkkejch pneumatikách trpěj drolením zadních. OK, takže si v tuhle chvíli jen hlídej práci s pneumatikama. Checo, informace: Ricciardovi bylo nařízeno, aby nepoužíval předjížděcí tlačítko, takže jeho DRS tlačítko možná nebude fungovat. Takže příležitost před námi. |
11 | Xevi Pujolar | Jean-Eric Vergne | OK, závodíš s Ricciardem a Dannym (Kvjatem) před sebou a Grosjeanem za sebou. |
12 | Tony Ross | Nico Rosberg | Stáhni ztrátu na Bottase. |
12 | Nico Rosberg | Tony Ross | Přestaň na mě, Tony, mluvit, prosím. |
12 | Tony Ross | Nico Rosberg | Strat 2', zrušit kouzlo, RS. |
12 | Andrew Murdoch | Felipe Massa | Nějaká úprava klapky (předního křídla) pro další sadu pneumatik? |
12 | Felipe Massa | Andrew Murdoch | V tuhle chvíli je to OK. Necejtím žádnou nedotáčivost, která by mně dělala problémy. |
14 | Andrew Murdoch | Felipe Massa | OK, Felipe, zajedem do boxů, zajedem do boxů na konci tohohle kola. |
15 | Adrian Sutil | Marco Schupbach | (Během zastávky v boxech v případě týmového kolegy Gutiérreze došlo k problému na výjezdu, načež tým instruoval Mexičana, aby okamžitě zastavil svůj vůz, v důsledku stisknutí špatného tlačítka se však tato zpráva dostala k Adrianu Sutilovi, který tak přišel o drahocenný čas.) Jo, ztratil jsem sedm vteřin pro nic. |
15 | Marco Schupbach | Adrian Sutil | Adriane, rozuměl jsem, omlouváme se, tlač na to dál. |
18 | Gianpiero Lambiase | Sergio Pérez | Checo, dokud tím nebudeme ztrácet čas, pak budu rád, když budeš moct udržet Rosberga za sebou. Ale ne aby sis tím pokazil vlastní závod, OK? Prostě na to tlač jako teď. |
19 | Peter Bonnington | Lewis Hamilton | OK, Lewisi, dvě kola s předníma brzdama přes limit. Dělej, co si myslíš, že zvládneš. |
20 | Dave Robson | Jenson Button | (Buttonův první stint bude kratší, než bylo původně zamýšleno.) OK, Jensone, vypadá to na cíl mínus 3. |
20 | Francesco Nenci | Jules Bianchi | Máme vysoký teploty na předních brzdách. Brzdový vyvážení mínus 4 kliky. |
21 | Angel Baena | Marcus Ericsson | Kamuj brzdí pozdějc ve dvojce, trojce a pětce. Můžeš zlepšit výjezd z devítky. |
22 | Peter Bonnington | Lewis Hamilton | Popřemejšlej znova o těch předních brzdách, (teploty) jdou nahoru. |
22 | Peter Bonnington | Lewis Hamilton | OK, Lewisi, na chvíli přestaň používat předjížděcí (tlačítko). Dostaneme to ESS nahoru, dobijeme tu baterii zpátky. |
23 | Lewis Hamilton | Peter Bonnington | Mám spoustu výkonu. Můžu to dobít víc? |
23 | Peter Bonnington | Lewis Hamilton | Jo, podíváme se na to, Lewisi, ale v tuhle chvíli jsme na limitu. |
24 | Peter Bonnington | Lewis Hamilton | OK, Lewisi, vím, v jaký seš pozici, ale pokud bys moch (v nájezdu do zatáček) trochu víc ubírat nohu z plynu, abys pomoch těmhle brzdám, pomohlo by to. |
24 | Gianpiero Lambiase | Sergio Pérez | Checo, dej mi prosím vědět ohledně nastavení (předního křídla) pro další zastávku. |
24 | Sergio Pérez | Gianpiero Lambiase | Když to necháte, bude to OK. |
24 | Gianpiero Lambiase | Sergio Pérez | Potvrzuju. |
27 | Daniil Kvjat | Marco Matassa | (V sedmadvacátém kole skončila Velká cena Rakouska pro Daniila Kvjata.) Velkej problém se zadníma pneumatikama. |
27 | Marco Matassa | Daniil Kvjat | Jaká pneumatika? |
27 | Daniil Kvjat | Marco Matassa | Pravá zadní. |
27 | Marco Matassa | Daniil Kvjat | Potvrzuju, Danny, potvrzuju pravou zadní. |
27 | Daniil Kvjat | Marco Matassa | Právě jsem přeskočil zatáčku. (zkomoleno) nemám brzdy, nemám brzdy. Přišel jsem o brzdovej pedál. Nemám brzdy. |
29 | Lewis Hamilton | Peter Bonnington | (Hamilton žádá po týmu rady ohledně toho, jak se dostat přes Bottase.) Potřebuju nějakou pomoc, kluci, abych předjel to další auto. |
29 | Peter Bonnington | Lewis Hamilton | OK, Lewisi, díváme se na to. Musíme to zvládnout strategicky. |
31 | Sebastian Vettel | Guillaume Rocquelin | (Mezitím se Sebastian Vettel dostal do kontaktu s vozem Estebana Gutiérreze.) OK, poškodil jsem si přední křídlo. |
31 | Guillaume Rocquelin | Sebastian Vettel | Rozuměl jsem. |
31 | Sebastian Vettel | Guillaume Rocquelin | Box, box. |
33 | Lewis Hamilton | Peter Bonnington | Na rovinkách je tu (mezi ním a Bottasem) ohromnej rozdíl. |
33 | Peter Bonnington | Lewis Hamilton | Potvrzuju to, Lewisi. Podíváme se na to. Podíváme se, jestli můžem udělat ještě něco jinýho. |
33 | Lewis Hamilton | Peter Bonnington | Informace o brzdách prosím. |
33 | Peter Bonnington | Lewis Hamilton | Poslední kolo bylo přes limit. Ne o moc. Moc práce si to nevyžádá. |
35 | ??? | Sergio Pérez | Checho, tady (zkomoleno). Jen se chci ujistit, že to tempo zvládáš, jo? Tohle, co vidíme, není opotřebení? |
35 | Sergio Pérez | ??? | Nico (Hülkenberg) je problém. Můžete mi ho dostat z cesty? |
35 | ??? | Sergio Pérez | Jen se dotáhni na jeho DRS a myslím, že si cestu najdeš, OK? Dotáhni se na jeho DRS. |
35 | Sergio Pérez | ??? | (Po krátké pauze.) Ztrácím za Nikem spoustu času. |
35 | ??? | Sergio Pérez | Myslím si, že bys ho teď měl 'vydéeresovat'. Myslím si, že ho 'vydéeresuješ' v nájezdu do trojky. |
36 | Brad Joyce | Nico Hülkenberg | (Záhy se však Force India přeci jen rozhodla uplatnit týmovou režii. A v rámci možností se nejprve vše snažila skrýt mezi řádky.) Pérez je v tvým DRS, Pérez je v tvým DRS. Pérez jede na jiný strategii. |
36 | Nico Hülkenberg | Brad Joyce | Vyjasni mi tu zprávu. |
36 | Brad Joyce | Nico Hülkenberg | Potvrzuju, Nico. Zpráva pro tebe: Pérez je v tvým DRS. |
36 | Nico Hülkenberg | Brad Joyce | Prostě mně dejte vědět, jestli chcete, abych ho pustil, nebo ne. |
36 | Brad Joyce | Nico Hülkenberg | Potvrzuju, ano, odlišná strategie, nech ho předjet. |
37 | Guillaume Rocquelin | Sebastian Vettel | (Trápení čtyřnásobného šampióna ve Velké ceně Rakouska právě dospělo ke svému konci.) Sebastiane, v tomhle kole zajeď do boxů, odstoupíme. Box, box, odstoupíme. |
40 | Jonathan Eddolls | Valtteri Bottas | Zvyš tempo, jestli můžeš. Dotlač se na Rosberga. |
40 | Valtteri Bottas | Jonathan Eddolls | Pneumatiky už o moc víc kol nezvládnou, když na to teď začnu víc tlačit. |
40 | Jonathan Eddolls | Valtteri Bottas | To je v pohodě, zatlač na to. |
44 | Tony Ross | Nico Rosberg | Takže zbejvá 30 kol, takže se starej o pneumatiky. Dalším autem za tebou je Lewis, 2,5 vteřiny. |
44 | Nico Rosberg | Tony Ross | Takže s kým závodím? Co musím udělat? |
44 | Tony Ross | Nico Rosberg | Musíš udržet Bottase mimo tvý okno. Měl by bejt mimo tvý okno a do konce závodu pak závodíš s Lewisem. |
49 | Andrew Murdoch | Felipe Massa | OK, Felipe, zbavili jsme se Alonsa, potřebujem mód motoru v pozici 6. |
49 | Sergio Pérez | Gianpiero Lambiase | Jak jsem na tom v tuhle chvíli s rychlostí? |
49 | Gianpiero Lambiase | Sergio Pérez | Je stabilní. Jsme hodně blízko Hulkova okna zastávek v boxech, ale taky máme za sebou Ricciarda, kterýho musíme sledovat. Potřebujeme o trochu víc (rychlosti), pokud můžem. Zajíždíme stejný časy jako oni. Oni jsou samozřejmě na čerstvějších pneumatikách. Ale jestli do toho můžeš dát ještě o trochu víc... |
50 | Peter Bonnington | Lewis Hamilton | Takže ztráta na 1,4 vteřiny. Nico je o desetinu rychlejší v sektorech dvě a tři. |
50 | Lewis Hamilton | Peter Bonnington | Má taky problémy s brzdama jako já, nebo ne? |
50 | Peter Bonnington | Lewis Hamilton | Oba jste ve stejný pozici, takže je potřeba se o to starat. Takže ztrácet míň času v zatáčce 6 a 8. Jen popřemejšlej o svým diferenciálu pro vysokorychlostní zatáčky. |
52 | Brad Joyce | Nico Hülkenberg | Dobře, Nico, teď se musíme dotlačit na Magnussena, pokud můžem. Tohle je kritická fáze závodu. Až do konce závodu jeď teď tak rychle, jak to jen půjde. |
55 | Jenson Button | Dave Robson | Jaký časy zajíždí Kimi? |
55 | Dave Robson | Jenson Button | Hodně podobný těm, jaký zajíždíš ty. Kimiho poslední kolo 13,7. |
55 | David Lloyd | Kimi Räikkönen | Závodíme s Buttonem, potřebujem dvě desetiny na kolo. |
55 | Kimi Räikkönen | David Lloyd | Jo, tak mi dejte víc výkonu. |
61 | Jean-Eric Vergne | Xevi Pujolar | Přišel jsem o celý svoje bzrdy. Brzdy jsou pryč. |
64 | Ayao Kumatsu | Romain Grosjean | (Pilotovi Lotusu je nařízeno, aby při řazení nevytáčel motor do tak vysokých otáček.) Přestaň používat to nejvyšší světlo při nájezdu do trojky. |
64 | Lewis Hamilton | Peter Bonnington | Kluci, dejte mi nějaký tipy, kde můžu bejt rychlejší. |
64 | Peter Bonnington | Lewis Hamilton | Jo, potvrzuju, Lewisi. Zrovna budeme mít před sebou pár čistejch kol, to provoz na trati ti většinou ubližoval. Hlavně v zatáčkách 5 a 6. Brzo ti dáme víc informací. Takže brzdění v zatáčce 2 a 3, ve kterejch ti to jde, a zatáčka 5 a 6. |
65 | Adrian Sutil | Marco Schupbach | Vyvážení se z nějakýho důvodu změnilo, nemůžu to dostat pod kontrolu. |
68 | Tony Ross | Nico Rosberg | Takže pamatuj, pomalejší nájezdy kvůli rychlejším výjezdům, celkově. |
69 | Peter Bonnington | Lewis Hamilton | OK, Lewisi, zbejvaj čtyři kola a ty až do konce pojedeš na 'strat 6'. |
69 | Tony Ross | Nico Rosberg | Takže, Nico, zůstaň na 'strat 6', obě auta zůstanou na 'strat 6' až do konce závodu. |
70 | Nico Rosberg | Tony Ross | Můžu použít předjížděcí (tlačítko)? |
70 | Tony Ross | Nico Rosberg | Nico, můžeš použít předjížděcí (tlačítko). |
71 | Peter Bonnington | Lewis Hamilton | OK, Lewisi, můžeš používat předjížděcí (tlačítko) dle libosti, ale zůstaň na 'strat 6'. 'Strat 6', starej se dál o tyhle brzdy. Takže můžeš používat předjížděcí (tlačítko) až do konce závodu, ztráta je 1,1 vteřiny, seš skoro v DRS. OK, Lewisi, druhý auto používá předjížděcí (tlačítko), navrhuju ti, abys dělal to samý. |
VK | Tony Ross | Nico Rosberg | (Všechny snahy Hamiltona i jeho týmu ale přišly vniveč, Velkou cenu Rakouska opanoval Nico Rosberg.) Skvělá práce, Nico, skvělá práce. Přejdi na 'strat 1' a posbírej nějakou gumu (žmolky od pneumatik). Dobrá práce. |
VK | Nico Rosberg | Tony Ross | Woohoo! Jo! Pojďme! |
VK | Paddy Lowe | Nico Rosberg | Skvělá práce, Nico, fantastický vítězství. |
VK | Nico Rosberg | Paddy Lowe | Díky, Paddy. Úžasný. |
VK | Paddy Lowe | Nico Rosberg | Bylo to těžký. |
VK | Peter Bonnington | Lewis Hamilton | Úžasně sis tam vedl, Lewisi. Bylo to excelentní zmrtvýchvstání, excelentní zmrtvýchvstání, kámo. Vážně skvěle odjetý, skvěle zvládnutý. Vím, že to bylo těžký. |
VK | Jonathan Eddolls | Valtteri Bottas | (Finský pilot se dočkal svého prvního pódiového umístění v F1.) Ano, P3, Valtteri, skvělá práce. Mega práce. Neuvěřitelná jízda. |
VK | Valtteri Bottas | Jonathan Eddolls | Jo! Děkuju, kluci! Znamená to pro mě hodně. Děkuju vám. Každej z vás jste skvělej, pracujete hodně tvrdě. Zvolili jsme správnou cestu. Díky, díky, díky. |
Legenda: SR – startovní rošt
ZK – zaváděcí kolo
VK – vítězné kolo
Diskuse k článku