GP Německa z pohledu strategií: Hamiltonovi nevyšla sázka na safety car

Klíčové momenty, které rozhodly o výsledku závodu v Hockenheimu z pohledu stratégů. Jako vždy pohled do zákulisí přinesl James Allen.

2 Štítky: Strategie Zveřejněno 23. 07 2014 — Jan Pastorek

Podívejte se, jaké klíčové momenty rozhodly o výsledku závodu v Hockenheimu z pohledu stratégů. Jako vždy pohled do zákulisí přinesl James Allen.

Německý závod měl jednoznačného vítěze Nica Rosberga, který si nikým neohrožován odkroužil vlastní závod. V tabulce nejrychlejších kol byl až šestý, což svědčí o klidu, který měl na práci. Ovšem za ním se tvrdě bojovalo a strategie znovu sehrály významnou roli.

Závod s sebou nesl několik neznámých. V první řadě byla trať v neděli až o 20 stupňů chladnější, což mělo velký vliv na pneumatiky, navíc to byla letošní první Grand Prix bez systémů propojeného zavěšení kol.

Předzávodní předpoklady

Motorsports: FIA Formula One World Championship 2014, Grand Prix of GermanyBez FRIC a s nejměkčími směsmi z nabídky Pirelli se týmy musely soustředit na výdrž pneumatik, omezující byla levá přední, která odcházela jako první. V chladnější nedělních podmínkách se sice předpokládala menší degradace, ale dopředu nebylo jasné, zda bude možné jet jen na dvě zastávky, nebo zda tři budou minimem. Vystačit si s menším počtem zkusilo několik jezdců, ale ztratili, nejvíce Alonso a Button.

Postartovní nehoda

Nehoda Felipeho Massy a Kevina Magnussena v první zatáčce vyšla draho také Daniela Ricciarda, který se po startu z páté pozice propadl na patnáctou, protože se musel kolidujícím vozům vyhýbat. Magnussen zajel hned do boxů, nasadil měkké pneumatiky a snažil se prodloužit druhý stint, aby se vrátil dopředu.

Hamiltonova cesta vpřed

Probíjet se startovním polem musel také Lewis Hamilton, který kvůli své nezaviněné kvalifikační nehodě musel měnit převodovku, což ho odsunulo na 20. startovní pozici. Jeho postup vpřed nebyl tak rychlý, jak se očekávalo, na vině zřejmě byly měkké pneumatiky, které byly asi o sekundu pomalejší než super měkké.

Navíc životnost pneumatik Hamilton trochu zkrátil při souboji s Ricciardem a Räikkönenem, s nimi ve 12. a 13. kole předvedl jedny z nejzajímavějších momentů závodu. Život svým pneumatikám při tom zkrátili všichni tři, navíc Räikkönen přišel o kus předního křídla. Všichni pak museli na další pit stop o něco dřív, než bylo v plánu.

Mezitím vyšlo najevo, že se super měkké pneumatiky hodně drolí, a tak začali jezdci přezouvat, Alonso už ve 12. kole, Ricciardo ve 13. a Vettel ve 14. kole. Rosberg a Bottas vydrželi do 16. kola, což jim otevřelo možnost jet jen na dvě zastávky.

gpnemecka2014

Vodorovná osa x nahoře představuje ideální časy na kolo vypočítané z průměrné rychlosti vítěze závodu. Barevné linky v grafu pak ukazují, jak se jezdci tomuto ideálu vzdálili. Zdroj: Williams

Pak všichni čekali na Hamiltona, aby zjistili, jak dlouho může vydržet tvrdší směs. Britský pilot Mercedesu svůj první stint natáhl až do 26. kola, přičemž v jeho závěru před sebe v podstatě pustil Bottase, aby neohrozil svoji strategii.

McLaren a Ferrari tak nabyly dojmu, že se stejnou směsí a menším množstvím paliva budou moct v závěru odjet ještě více kol, ovšem Buttonovi se to vymstilo, po druhé zastávce měl vydržet 36 kol do konce, ale pneumatiky mu odešly tak, že 6 kol před koncem musel přezout potřetí.

Ani Hamilton si nakonec nevystačil se dvěma zastávkami, a to také proto, že při kolizi s Buttonem, za kterou se omluvil, si poškodil přední křídlo. To rozhodilo vyvážení auta a podobně jako Räikkönenovi mu pneumatiky odcházely rychleji. Na závěr mu tedy tým naplánoval dva 12kolové stinty na super měkké. K výměně křídla Mercedes nepřistoupil, protože by stála minimálně 10 sekund. Jenomže když zůstal stát na cílové rovince Sutil ve 47. kole, Mercedes předpokládal safety car a zavolal Hamiltona na poslední zastávku o pět kol dřív. Zpomalovací vůz by mu totiž překazil plány, jenomže ředitelství závodu ho nakonec na trať nevyslalo, takže plány stejně nevyšly.

A to konkrétně zdolání Bottase v posledních kolech. Fin se svým týmem v průběhu závodu zjistil, že by si mohl vystačit se dvěma zastávkami, takže podruhé zastavil v 41. kole a čekalo ho 26 okruhů do konce na měkkých pneumatikách. V závěru už musel tedy být hodně opatrný, ale protože si Hamilton prodloužil poslední stint, ani on neměl na konci super měkké v dobrém stavu a na druhé místo se nedokázal posunout.

O dvě zastávky se chtěli pokusit také jezdci Red Bullu a Alonso, ale všichni tři museli přestoupit na tři. Ale protože Ferrari s Alonsem váhalo, kdy absolvovat třetí pit stop, přeskočil ho Vettel, zatímco Ricciardovi se po velkém boji jen těsně ubránil.

Diskuse k článku

Napsat komentář