GP Monaka: Co se neslo éterem během závodu
Podívejte se na přepis rádiové komunikace z klání v úzkých uličkách Monte Carla. Mimo jiné obsahuje i klíčovou pasáž závodu, během níž přišel Hamilton o zcela jasné vítězství.
Podívejte se na přepis rádiové komunikace z klání v úzkých uličkách Monte Carla. Mimo jiné obsahuje i klíčovou pasáž závodu, během níž přišel Hamilton o zcela jasné vítězství.
Velká cena Monaka měla poklidný průběh. Alespoň tedy po většinu závodu. Lewis Hamilton jezdil na čele s komfortním náskokem na svého týmového kolegu Nika Rosberga, a vše nasvědčovalo tomu, že si dojede pro čtvrté vítězství v letošní sezoně. Pak ale ve třiašedesátém kole přišla nebezpečně vyhlížející kolize mezi Maxem Verstappenem a Romainem Grosjeanem, po níž skončil Holanďan v ochranných bariérách a po níž musel na trať vyjet zpomalovací vůz.
Toho se rozhodl Hamilton a jeho část garáže využít k zastávce v boxech. Avšak bohužel pro britského pilota měli inženýři na boxové uličce k dispozici špatné údaje o rozestupech na trati, což vyústilo v Hamiltonův pád až na konečné třetí místo. Vítězství tak spadlo do klína Niku Rosbergovi, druhý dojel Sebastian Vettel z Ferrari.
Jak odhaluje následující přepis rádiové komunikace, jenž byl publikován na stránkách F1Fanatic, původním iniciátorem zastávky v boxech byl samotný pilot, jenž si stěžoval na nedostatečnou teplotu ve svých pneumatikách.
GP Monaka 2015 – přepis rádiové komunikace
Kolo | Kdo | Komu | Obsah sdělení |
---|---|---|---|
SR | Lewis Hamilton | Peter Bonnington | Auto s sebou rozhodně trochu smýká v pomalejch zatáčkách, záď s sebou smýká. Takže… příď se celkově vzato chová celkem dobře. |
SR | Lewis Hamilton | Peter Bonnington | (Hamilton si před závodem udělal analýzu svých tréninkových startů včetně toho z loňské sezony, kdy na roštu stál za týmovým kolegou Rosbergem.) Zrovna jsem se díval na start z minulýho roku, samozřejmě míří doprava. |
SR | Peter Bonnington | Lewis Hamilton | Potvrzuju. V Nikově případě bylo tvoje postavení na startu v minulým roce perfektní. Tam, kde seš dnes, jen musíš bejt opatrnej, abys nejel doprava přímo přes výjezd z boxový uličky, protože tam je trochu kluzko. Chceš zůstat těsně nalevo od výjezdu z boxový uličky. |
1 | Felipe Massa | Dave Robson | (Mezitím byla VC Monaka odstartována. Pro Felipeho Massu však start příliš dobře nedopadl, neboť se zapletl do kolize.) Končím, chlape. To je konec. (Navzdory původním odhadům však Brazilec v závodu pokračoval i nadále.) |
2 | Fernando Alonso | Mark Temple | Kolidoval jsem s Hülkenbergem v zatáčce pět. Myslím, že je to OK, ale i tak to zkontrolujte. |
2 | Mark Temple | Fernando Alonso | OK, rozuměl jsem, budeme to sledovat. |
2 | Nico Hülkenberg | Brad Joyce | Dostal jsem náraz do levý-zadní. Zkontrolujte auto, myslím, že je to OK. |
2 | Brad Joyce | Nico Hülkenberg | Potvrzuju, tlač na to dál, v datech nic nevidím. |
2 | Brad Joyce | Nico Hülkenberg | (Předchozí sdělení bylo zkomoleno.) Uvidíme, jestli se ti podaří dostat auto zpátky do boxů, potřebujem přední křídlo. |
3 | Dave Robson | Felipe Massa | Takže, podívali jsme se na auto, všechno je OK. Celý auto je dobrý. Takže se usaď, uvidíme, co s tím budem moct na týhle sadě udělat. |
4 | Valtteri Bottas | Jonathan Eddolls | (Na rozdíl od většiny ostatních odstartoval Fin do závodu na tvrdší z obou směsí.) Teď máme podobnou rychlost jako auto vepředu. Pneumatiky se pořád zlepšujou. |
4 | Jonathan Eddolls | Valtteri Bottas | Potvrzuju. Dobrá zpětná vazba. |
4 | Mark Slade | Pastor Maldonado | Myslíme si, že brzdy jsou teď OK. |
4 | Pastor Maldonado | Mark Slade | Nejsou OK. |
4 | Pastor Maldonado | Mark Slade | Ztrácím pedál. |
5 | Mark Slade | Pastor Maldonado | Musíš sundat nohu z (plynového) pedálu, pokud můžeš, prosím. |
5 | Xevi Pujolar | Max Verstappen | OK, myslíme si, že Maldonado vepředu má problémy, takže na něj zatlač. |
6 | Mark Slade | Pastor Maldonado | Co se děje, je to, že je nefunguje zadní 'brake-by-wire' systém, ale zadní brzdy fungujou. Budeš mít dlouhej pedál a budeš muset udržet teploty v zadních brzdách pod kontrolou. Takže budeš muset rozumně sundávat nohu z plynu, Pastore. Sundat nohu z plynu, prosím. |
6 | Pastor Maldonado | Mark Slade | Potvrzuju. |
6 | Max Verstappen | Xevi Pujolar | Mám ho. |
6 | Xevi Pujolar | Max Verstappen | Dobrá práce. |
7 | Tim Wright | Sergio Pérez | Verstappen zdolal Maldonada, očekáváme, že na nás zezadu stáhne ztrátu, ale tvoje rychlost je dobrá. |
9 | Peter Bonnington | Lewis Hamilton | Přední-levá brzda je pořád na teplý straně (stupnice), takže by bylo dobrý, kdyby ses o to ještě postaral. |
11 | Ricardo Adami | Sebastian Vettel | Dobrý kolo, takhle na to tlač dál. Rychlejší než Hamilton, Hamiltonovo kolo 20,3. |
14 | Lewis Hamilton | Peter Bonnington | Co můžu udělat, abych tyhle brzdy ušetřil? Musím teď jezdit tak pomalu. |
14 | Peter Bonnington | Lewis Hamilton | Vypadá to, že s teplotama zadních jsme v bezpečí, pokud to zvládne vyvážení. Pomohlo by jít trochu víc dozadu (na brzdovém vyvážení). |
16 | Lewis Hamilton | Peter Bonnington | Vytváříme si náskok na ostatní auta tak, jak jsme očekávali? |
16 | Peter Bonnington | Lewis Hamilton | Takže, zkontroluj diferenciál pro vysokorychlostní zatáčky. Náskok na Vettela si nevytváříš tak rychle, jak potřebujem. |
18 | Simon Rennie | Daniel Ricciardo | (Australanovi bylo sděleno, že v případě vyjetí zpomalovacího vozu na trať jej tým zavolá k zastávce v boxech.) Okno safety caru a virtuálního safety caru je otevřený. |
18 | Daniel Ricciardo | Simon Rennie | Rozuměl jsem. |
21 | Tony Ross | Nico Rosberg | Důležitý, abys začal stahovat ztrátu na Lewise, jen pro případ, že by tu byl safety car. |
22 | Lewis Hamilton | Peter Bonnington | Brzdy dobrý? |
22 | Peter Bonnington | Lewis Hamilton | Brzdy jsou teď pod kontrolou. |
23 | Tony Ross | Nico Rosberg | Zahřívání měkkejch pneumatik vypadá daleko líp, než jsme čekali. Vettel je hrozba z pohledu toho, že by nás mohl přeskočit zastávkou v boxech, takže na to zatlač, aby sis vytvořit náskok. |
23 | Tony Ross | Nico Rosberg | Teplota předních brzd se teď zvyšuje, takže pokud můžeš, jdi na brzdovým vyvážení dozadu, jinak budem muset kvůli brzdám šetřit palivo. |
28 | Sergio Pérez | Tim Wright | Myslím, že kvůli měkkejm pneumatikám musíme snížit přední křídlo. V pomalejch zatáčkách trpím nedotáčivostí. |
32 | Tim Wright | Sergio Pérez | Takže, zůstanem na těhlech pneumatikách déle a uvidíme, jak na to budem s rozestupama. Dobrá práce. |
32 | Sergio Pérez | Tim Wright | Tohle je všechno, co mám. |
32 | Lewis Hamilton | Peter Bonnington | (Ve dvaatřicátém kole se Hamilton těšil více než osmivteřinovému náskoku na Rosberga a desetivteřinovému na Vettela.) Trpěj ostatní degradací? |
32 | Peter Bonnington | Lewis Hamilton | Co se týče degradace, je nízká. Vypadá to, že všichni jsou na stejný křivce. |
32 | Lewis Hamilton | Peter Bonnington | Důvod, proč se ptám, je ten, že se od nich v každým kole o vteřinu vzdaluju a moje pneumatiky se chovaj dobře. |
32 | Peter Bonnington | Lewis Hamilton | Jo, jasná věc, Lewisi. |
35 | Fernando Alonso | Mark Temple | Proč jsme dostali tu penalizaci? |
35 | Mark Temple | Fernando Alonso | Byl to ten incident s Hülkenbergem na startu. Ale díky tvý rychlosti nás to nijak neovlivnilo, takže skvělá práce. |
35 | Fernando Alonso | Mark Temple | OK. Necháme to bejt. |
38 | Sebastian Vettel | Riccardo Adami | (Vettel absolvoval zastávku v boxech.) Nezvládli jsme to. |
38 | Tony Ross | Nico Rosberg | Seš před Vettelem, dobrá práce. |
41 | Sebastian Vettel | Riccardo Adami | OK, byla škoda, že jsme ztratili víc než vteřinu za manorem, za Merhim, myslím. V opačným případě ta ztráta na Rosberga mohla bejt trochu menší. |
41 | Ricardo Adami | Sebastian Vettel | Ano, souhlasím, rozumím. |
42 | Carlos Sainz | Marco Matassa | Vysvětli mi, proč zajel Ericsson do boxů. |
42 | Marco Matassa | Carlos Sainz | Myslíme si, že je na alternativní strategii a že na něj možná narazíme na konci závodu. |
44 | Fernando Alonso | Mark Temple | (Alonso byl nucen odstoupit ze závodu.) Převodovka vypověděla službu, můžete zkontrolovat, co s tím můžem udělat? |
44 | Mark Temple | Fernando Alonso | OK, Fernando, můžeš vypnout auto na levý a pravý straně. |
45 | Jenson Button | Tom Stallard | (Při průjezdu zatáčkou Sainte Devote spatřil Button odstavený Alonsův vůz.) Co se stalo? |
45 | Tom Stallard | Jenson Button | Jensone, myslíme si, že nás to nijak neovlivní. |
46 | Jenson Button | Tom Stallard | Tyhle kluci jsou dneska vážně špatný, když maj uhnout z cesty. Za celý kolo se neuhnul. |
46 | Tom Stallard | Jenson Button | Rozuměl jsem, má modrý vlajky. |
46 | Roberto Merhi | Nicholas Perrinn | (Jezdec Manoru má však na situaci ohledně modrých vlajek zcela jiný názor.) Neříkejte mi (zkomoleno) modrý vlajky, řekněte mi to prosím, až (zkomoleno) blíž, protože se půlku nebo celý kolo dívám do zpětnejch zrcátek, a oni za mnou nejsou. |
46 | Nicholas Perrinn | Roberto Merhi | Potvrzuju, Roberto, musíme ti to říkat, když dostaneme zprávu od vedení závodu. |
49 | Lewis Hamilton | Peter Bonnington | Vše OK? |
49 | Peter Bonnington | Lewis Hamilton | Jo, všechno v pohodě, Lewisi, prostě dál pokračuj v tom, co děláš. |
55 | Valtteri Bottas | Jonathan Eddolls | Takže, jakej je plán, jedeme do boxů, nebo ne? Víc a víc ztrácím záď. |
55 | Jonathan Eddolls | Valtteri Bottas | Chtěli bychom to zkusit až do konce. Samozřejmě to bude hrozně těžký, ale když zajedem do boxů, tak dnes nic nezískáme. |
56 | Kimi Räikkönen | David Greenwood | No tak, kde jsou modrý vlajky? To se ho mám (cenzurováno FOM) pokusit předjet, nebo co? Auto o kolo zpět. |
56 | David Greenwood | Kimi Räikkönen | Rozuměl jsem, Kimi. |
57 | Xevi Pujolar | Max Verstappen | Dobrá práce, Maxi, další na řadě je Grosjean. |
57 | Max Verstappen | Xevi Pujolar | Možná je dobrý zůstat za Vettelem, protože je tak jednodušší předjíždět. |
57 | Xevi Pujolar | Max Verstappen | Rozumím, zůstaň tam. |
59 | Julien Simon-Chautemps | Romain Grosjean | Situace je taková - máš za sebou Rosberga a Vettela. A mezi nima je Verstappen, závodíš s Verstappenem, buď opatrnej, až tě Vettel předjede. Verstappen je na novejch super měkkejch a je hodně rychlej. Takže závodíš s Verstappenem. |
62 | Julien Simon-Chautemps | Romain Grosjean | Výborně. Drž teď Verstappena za sebou. |
62 | Xevi Pujolar | Max Verstappen | OK, zatlač na motor. |
64 | Xevi Pujolar | Max Verstappen | (Holanďan se v nájezdu do první zatáčky pokusil Grosjeana předjet, pilot Lotusu jej však svým brzděním překvapil natolik, že Verstappen již nestihl zareagovat a byl katapultován do ochranné bariéry. Na trať záhy vyjel zpomalovací vůz.) Jsi OK, Maxi? |
64 | Max Verstappen | Xevi Pujolar | Jsem OK. |
65 | Julien Simon-Chautemps | Romain Grosjean | OK, Romaine? |
65 | Romain Grosjean | Julien Simon-Chautemps | Poškození, nebo ne? |
65 | Julien Simon-Chautemps | Romain Grosjean | Díváme se na to, v tuhle chvíli pokračuj, zkrátka do tebe narazil. |
65 | Romain Grosjean | Julien Simon-Chautemps | Je to (cenzurováno FOM) ten Verstappen. To bylo stupidní. |
65 | Peter Bonnington | Lewis Hamilton | (Klíčový okamžik závodu) Safety car, safety car. Takže, zůstáváme na dráze. |
65 | Lewis Hamilton | Peter Bonnington | Jste si jistý, že je nejlepší zůstat na dráze? Tyhle pneumatiky ztratily všechnu svoji teplotu. Všichni teď chtěj bejt na super měkkejch. |
65 | Peter Bonnington | Lewis Hamilton | OK, potvrzuju, potvrzuju, box, box. |
65 | Tony Ross | Nico Rosberg | Nech se vyzvednout safety carem. V tuhle chvíli seš vedoucí závodu. Lewis zajel do boxů. Takže, teď je důležitý, abys dostal do těch pneumatik teplotu, jo? |
65 | Lewis Hamilton | Peter Bonnington | (Po výjezdu z boxů se Hamilton ocitl na třetím místě.) Tenhle závod jsem prohrál, že jo? |
65 | Peter Bonnington | Lewis Hamilton | Ne, pokud všichni ztratí teplotu ve svejch pneumatikách. V tuhle chvílí máš na autě hodně dobrou super měkkou. |
67 | Lewis Hamilton | Peter Bonnington | (Na výjezdu z boxů to mezi Hamiltonem a Vettelem bylo velmi těsné, přičemž bylo klíčové určit, kdo z nich přejel dříve takzvanou safety car čáru, jež rozhoduje o pořadí na trati.) Co se děje, kluci? |
67 | Peter Bonnington | Lewis Hamilton | Zrovna si prohlížíme video. |
67 | Sebastian Vettel | Riccardo Adami | (Němec si byl svou pozicí ale stoprocentně jistý.) Na SC1 jsem byl vepředu, byl jsem vepředu. |
67 | Ricardo Adami | Sebastian Vettel | OK, potvrzuju. Pak teda zůstaň vepředu. OK, vidíme to na televizi, bylo to jasný, z našeho pohledu to bylo jasný, díváme se na videa. |
68 | Sebastian Vettel | Riccardo Adami | V zatáčce jedna je pořád ještě hodně úlomků. |
68 | Ricardo Adami | Sebastian Vettel | Jo, potvrzuju to. OK, zůstaň v závodní stopě. |
69 | Tony Ross | Nico Rosberg | Jen nám dej vědět, co vidíš v zatáčce jedna. Opravujou bariéru? Jen zkus odhadnout, jak dlouho bude safety car na dráze. |
69 | Nico Rosberg | Tony Ross | Ne, nevypadá to, jako by tam pracovali. |
69 | Tony Ross | Nico Rosberg | Žádný pletení (přejíždění ze strany na stranu), Nico. Nech tyhle auta projet. |
69 | Peter Bonnington | Lewis Hamilton | Lewisi, můžeš nám říct, kdo byl vepředu, když jsi překročil safety car čáru dvě? |
69 | Lewis Hamilton | Peter Bonnington | Nico byl vepředu. Já byl po boku se Sebastianem. |
69 | Peter Bonnington | Lewis Hamilton | Rozumím. |
70 | Sebastian Vettel | Riccardo Adami | Tohle je jako házet do bazénu plavce se závažími na nohách, nedává to žádnej smysl. Potřebujem aspoň dvě tři kola ve větší rychlosti, abychom dostali (do pneumatik) trochu teploty. Chci říct, že tohle je vtip. |
70 | Tony Ross | Nico Rosberg | Safety car v tomhle kole, Nico. Pamatuj na to, že rychlost kontroluješ ty. |
71 | Tony Ross | Nico Rosberg | Zkontroluj svoje brdový vyvážení, Nico. |
72 | Kimi Räikkönen | David Greenwood | (Finovi se nelíbilo, jak se s ním Ricciardo vypořádal v zatáčce Mirabeau.) Viděli jste, co ten kluk udělal? Prostě mě vytlačil, vytlačil mě od jeho přídě. Prostě do mě narazil a já pak byl širokej, takže to nebylo moc pěkný. Pokud za tohle není penalizace, tak pak už za nic. Můžete se navzájem vytlačovat mimo stopu. |
73 | Gianpiero Lambiase | Daniil Kvjat | (U Red Bullu se rozhodli aplikovat týmovou režii.) Nezdržuj ho, nech ho teď projet, prosím. Teď. |
73 | Daniil Kvjat | Gianpiero Lambiase | OK, OK. |
74 | Lewis Hamilton | Peter Bonnington | Nemožný předjíždět. |
74 | Ricardo Adami | Sebastian Vettel | OK, dobrý, říká, že je nemožný tě předjet. To je dobrý. Takhle pokračuj. Zůstaň v klidu. Šest kol do konce. |
75 | Ricardo Adami | Sebastian Vettel | OK, další dobrý kolo, výborně, pokračuj. |
76 | Peter Bonnington | Lewis Hamilton | Strat mód pět, a máš k dispozici strat mód dvě. |
76 | Lewis Hamilton | Peter Bonnington | Prosím, přestaň na mě mluvit, prosím. |
77 | Daniil Kvjat | Gianpiero Lambiase | (Ricciardovi se Hamiltona zdolat nepodařilo, a tak se Red Bull rozhodl vrátit své jezdce do původního pořadí.) Dělá Daniel nějakej progres? |
77 | Gianpiero Lambiase | Daniil Kvjat | V tuhle chvíli se tím nemusíš trápit, Dany. Ty se soustřeď na to, abys dojel do cíle tak rychle, jak to jen půjde. |
78 | Simon Rennie | Daniel Ricciardo | Tohle je poslední kolo. Pokud nepředjedem žádný auto, budem požádáni, abychom to místo vrátili Kvjatovi zpátky. |
VK | Nico Rosberg | Tony Ross | (Mezitím Nico Rosberg projel pod šachovnicovým praporkem, a VC Monaka tak byla oficiálně ukončena.) Woohoo! Ano! |
VK | Tony Ross | Nico Rosberg | Výborně! Tři vítězství v řadě. Výborně, kámo! |
VK | Peter Bonnington | Lewis Hamilton | Je mi to líto, Lewisi, kamaráde. Chystám se na slovíčko s boxovou zídkou. |
VK | Ricardo Adami | Sebastian Vettel | Ano, ano, P2, skvělá jízda, výborně, kámo. Bravissimo. |
VK | Sebastian Vettel | Riccardo Adami | Grazie, ragazzi, grazie. Forca Ferrari. |
Legenda: SR – startovní rošt
ZK – zaváděcí kolo
VK – vítězné kolo
Diskuse k článku