GP Malajsie z pohledu strategií: Jak Ferrari porazilo Mercedes

Letošní GP Malajsie byla učebnicovým příkladem závodu, ve kterém strategie sehrála klíčovou roli.

Štítky: Strategie Zveřejněno 3. 04 2015 — Jan Pastorek

Letošní GP Malajsie byla učebnicovým příkladem závodu, ve kterém strategie sehrála klíčovou roli.

Po Austrálii se zdálo, že ani v Malajsii nebude mít Mercedes problémy deklasovat konkurenci, ale stal se pravý opak. Pojďme se ve spolupráci s Jamesem Allenem podívat, jak k tomu došlo.

Páteční náznaky

Už v Austrálii předvedlo Ferrari dobrou závodní rychlost, hlavně s vozem Kimiho Räikkönena, a v pátek v Malajsii si ji v delších jízdách potvrdilo. Rozdíl byl ten, že v Austrálii nedokázalo vydržet na jedné sadě pneumatik o moc déle než Mercedes, zatímco v Malajsii ano.

A to se stalo klíčem k vítězství Sebastiana Vettela. V druhém pátečním tréninku týmy simulují první stint závodu a Ferrari vidělo, že mu pneumatiky vydrží podstatně déle. Navíc přípravy Mercedesu neproběhly hladce, Hamilton měl problémy s technikou a u Rosberga šetřil tým motor. Vozy tak nebyly ideálně nastavené pro závod.

V trénincích se ukázalo, že Ferrari trpí u pneumatik mnohem menší degradací než Mercedes. U Mercedesu byla už po třech kolech rychlejší tvrdší směs a její výdrž rozhodla o tom, že Hamilton a Rosberg musí jet na tři zastávky v boxech.

Na měkčích pneumatikách nedokázal Mercedes odjet více než 10 kol (s vozem plným paliva), takže bylo rozhodnuto, že po jejím přezutí po prvním závodním stintu odjedou piloti zbytek závodu na tvrdší směsi. A aby ji ušetřili, poslali oba jezdce už první části kvalifikace ven na měkčí směsi, čímž své závodní úmysly vyzradili konkurenci.

Ferrari tak vědělo, že Mercedes pojede na tři zastávky a většinu na tvrdším obutí. Z toho vyšlo při plánování své vlastní strategie. V pátek s Räikkönenem zjistilo, že na měkčí směsi zvládne zhruba 15 kol, což otevřelo možnost dvouzastávkové strategie.

Mercedes očekával, že Räikkönen pojede z 11. místa na dvě zastávky, protože mohl na startu nasadit úplně novou měkčí sadu, ale nečekalo, že také Vettel zvládne závod na dvě zastávky. Pomohl mu k tomu výjezd safety caru na začátku závodu.

Taktická bitva

malajsie

Vodorovná osa x nahoře představuje ideální časy na kolo vypočítané z průměrné rychlosti vítěze závodu. Barevné linky v grafu pak ukazují, jak se jezdci tomuto ideálu přiblížili. Zdroj: Williams

Mercedes věděl, že ani se safety carem nezvládne jet jen na dvě zastávky. Že bude Vettel vážným soupeřem se ukázalo hned po startu, když mu Hamilton nedokázal ujíždět tak, jak Mercedes předpokládal.

Když ve čtvrtém kole vyjel safety car, Vettel zůstal na trati, zatímco Hamilton, Rosberg a dalších 13 jezdců zajelo přezout. Ferrari se tak ujalo vedení a iniciativy, zatímco se Mercedes dostal do problémů. Německá stáj ale neměla moc na výběr.

Jak už bylo řečeno, měkčí pneumatiky mercedesům vydržely jen 10 kol, takže když safety car vyjel ve čtvrtém kole, bylo zřejmé, že pár kol po jeho zajetí by Hamilton stejně musel do boxů, proto dávalo smysl ho zavolat hned. Rozhodnutí to bylo správné, protože ve třetím stintu mu měkčí pneumatiky začaly hodně ztrácet výkon už po 12 kolech, takže odhad 10 kol pro první stint s těžším vozem byl reálný.

Jedinou nadějí tak pro Mercedes bylo, že Hamilton dožene Vettela na konci závodu a předjede ho na trati, což ostatně zaznělo i v rádiové komunikaci. Ale nepodařilo se to, a to ze dvou důvodů.

Tím prvním byla skutečnost, že pod safety carem zůstalo na trati víc vozů, než Mercedes čekal, a Hamiltonovi trvalo jejich předjetí déle, než bylo v plánu. Za druhé Vettel byl v druhém stintu na střední směsi mnohem rychlejší, než Mercedes čekal. Hamilton musel jet na tři zastávky a po kvalifikaci už neměl žádné nové měkčí pneumatiky, takže nedokázal soupeře z Ferrari dohnat.

Mohl Mercedes pokrýt Vettela jinak?

strategie

Použití pneumatik. Medimu = střední, hard = tvrdá.

Protože Räikkönena odsunul na konec startovního pole defekt, bojoval Mercedes se dvěma vozy proti jednomu Ferrari. Měl tedy možnost rozdělit strategie svých jezdců a pokusit se pokrýt Vettela, ale neudělal to.

Teoreticky mohl pod safety carem zavolat do boxů jen jednoho jezdce a druhého nechat na trati s Vettelem. O něco podobného se pokusili Force India a Toro Rosso. Verstappen, který zajel přezout, ale dopadl lépe než Sainz, který zůstal na trati, pneumatiky mu na dvě zastávky nestačily, takže se propadl za týmového kolegu.

Mercedes by zřejmě musel obětovat Hamiltona a nechat ho na trati na čele, aby brzdil druhého Vettela, zatímco by třetí Rosberg zajel přezout pod safety carem. Tým to ale neudělal, což nepřekvapí, protože by Hamilton asi nenesl dobře, kdyby v současné situaci měl „nosit vodu“ Rosbergovi.

Vítězství by to ale Mercedesu nezaručilo, Rosberg by i při tomto scénáři musel Vettela na konci předjet na trati.

Mercedes spíš měl ušetřit v první části kvalifikace sadu měkčích pneumatik, aby Hamilton měl v posledním stintu možnost je použít a pokusit se dohnat Vettela. Ostatně sám do vysílačky říkal, že chtěl měkčí pneumatiky, na což mu tým odpověděl, že žádné už nemá.

Diskuse k článku

Napsat komentář