GP Maďarska z pohledu strategií: Jak safety car změnil průběh závodu

Počasí, havárie a výjezdy safety caru udělaly z letošní Grand Prix Maďarska velmi náročný závod pro týmové stratégy.

Štítky: Strategie Zveřejněno 29. 07 2014 — Jan Pastorek

Počasí, havárie a výjezdy safety caru udělaly z letošní Grand Prix Maďarska velmi náročný závod pro týmové stratégy. Pojďme se díky Jamesi Allenovi podívat do zákulisí jejich rozhodování.

Předzávodní předpoklady

Protože v neděli panovalo zcela jiné počasí a závod začínal na mokru, vzaly všechny předpoklady vycházející z volných tréninku za své. Během závodu bylo třeba pružně reagovat na neustále se měnící podmínky.

Hamiltonova strategie

Motorsports: FIA Formula One World Championship 2014, Grand Prix of HungaryJako letos už několikrát byl jednou z klíčových postav závodu Lewis Hamilton. Znovu se musel probíjet startovním polem, tentokrát po startu z boxové uličky. Nejvíce diskuzí se po závodě rozproudilo na téma jeho strategie v druhé polovině závodu.

Mercedes vyslal Hamiltona do posledních 32 kol na tvrdší směsi, ale neměl mu dát měkčí a nechat ho přezout ještě jednou? Tím by totiž mimo jiné zamezil střetu týmových kolegů a nemusel by použít zbytečný týmový příkaz.

Hamiltonovu strategii ve skutečnosti nadiktoval Alonso. Ten zajel přezout v 38. kole a nasadil měkčí směs. Aby ho Mercedes pokryl, zavolal Hamiltona hned v dalším kole a dal mu tvrdší směs, protože se domníval, že pokud bude kopírovat Španělovu strategii, na trati ho nepředjede.

Mercedes předpokládal, že Alonso bude muset do boxů ještě jednou, což by Hamiltonovi umožnilo se před něj dostat. Vycházel z dat z volných tréninků, podle výpočtů mělo být maximem na měkčí směsi méně než 30 kol. Jenomže Alonso zariskoval, pneumatiky udržel při životě a vydržel až do konce, což mu vyneslo druhé místo. Na tvrdší směsi se Hamiltonovi nepodařilo ho předjet.

Je zřejmé, že kdyby Mercedes věděl, že Alonso vydrží až do konce, Hamiltona by nechal útočit na měkčí směsi s další zastávkou v boxech, což by mu pravděpodobně umožnilo získat druhé místo.

Ricciardova cesta za druhým vítězstvím

V průběhu závodu to nemuselo být evidentní, ale Ricciardo cílil na první místo od výjezdu prvního safety caru. V potřebných chvílích předjížděl a měl rychlost, navíc mu trochu pomohl Vergne, který zdržel řadu soupeřů. Ricciardo by s velkou pravděpodobností vyhrál, i kdyby Hamilton v závěru odjel dva stinty na měkčí sadě místo jednoho na tvrdé.

Williams

S pneumatikami se také trochu přepočítal Williams. Ten sice nechal Massu absolvovat v závěru ještě jeden pit stop, ale z obav o výdrž měkčí směsi ho nechal jet na té tvrdší. Brazilcovi zkomplikoval práci Räikkönen, kterého musel pokrýt, takže předposlední zastávku absolvoval o sedm kol dřív, než měl v plánu. Tím se mu prodloužily poslední dva stinty a Williams raději sáhl po tvrdších pneumatikách, aby určitě vydržel až do konce. Na druhé straně je také pravda, že williamsy neoplývaly na Hungaroringu stejnou rychlostí jako v předchozích závodech, takže by Massa na vyšší pozici pravděpodobně nedosáhl ani na měkčích pneumatikách.

Safety car míchá karty

strategiemadarsko

Vodorovná osa x nahoře představuje ideální časy na kolo vypočítané z průměrné rychlosti vítěze závodu. Barevné linky v grafu pak ukazují, jak se jezdci tomuto ideálu vzdálili. Zdroj: Williams

Po závodě se velkým tématem stal první výjezd safety caru po nehodě Marcuse Ericssona, Nico Rosberg si na něj dokonce stěžoval. Když Švéd v caterhamu boural, jako první přišly žluté vlajky. V tu chvíli byl vedoucí Rosberg ve 13. zatáčce. Jenomže klíčové záběry nehody, ze kterých vyplynula velká pravděpodobnost výjezdu safety caru, se do TV dostaly až v okamžiku, kdy byl Rosberg už za vjezdem do boxů. Za ním byli s 10sekundovou ztrátou Bottas, Vettel a Alonso, jenomže jejich týmy nezareagovaly dost pružně a nechaly je na trati.

Smůla pro tyto vedoucí čtyři jezdce spočívala v tom, že safety car vyjel tak rychle, že stihl hned zachytit Rosberga, což byla hlavní výtka německého pilota. Pravda totiž je, že většinou safety car vyjíždí tak, aby nechal projet ty jezdce, kteří nestihli zajet do boxů.

Protože ti pak můžou jet 80procentní rychlostí vůči té závodní, což jim umožní zajet do boxů a přezout bez větších ztrát. Safetycar ale jede jen 55procentní rychlostí, což vedoucí čtveřici zpomalilo natolik, že po pit stopu ztratila pozice. Rosberg se propadl na čtvrté, Bottas na jedenácté, Vettel na sedmé a Alonso na osmé místo.

Takže zatímco v Německu Rosberg těžil z toho, že safety car při Sutilově zastavení na cílové rovince nevyjel, teď prodělal na přílišné horlivosti vedení závodu a velmi brzkém výjezdu safety caru. Vedoucí jezdec šampionátu se tak na Hungaroringu ocitl mezi různě rychlými vozy, se kterými měl potíže bojovat.

Rosberga nejdřív předjel Magnussen, a když se mu to snažil vrátit, ztratil vůči Alonsovi a Vergnovi. Pak se nemohl dostat před Vergne. Když to Mercedes viděl a přidal si k tomu Ricciardův postup, změnil Rosbergovi strategii, stáhl ho do boxů a dal mu měkké pneumatiky, aby mohl využít výkonnost vozu na volné trati.

V závěru pak sice po další zastávce rychlým tempem dotáhl Alonsa a Hamiltona, ale předjet už nestihl.

Diskuse k článku

Napsat komentář