GP Kanady z pohledu strategií: Vettel měl rychlost, ale ne pozici

V Kanadě si pro další dvojité vítězství dojeli jezdci Mercedesu, ale jeden jezdec v poli měl rychlost na to, aby je ohrozil, kdyby startoval vpředu.

Štítky: Strategie Zveřejněno 12. 06 2015 — Jan Pastorek

V Kanadě si pro další dvojité vítězství dojeli jezdci Mercedesu, ale jeden jezdec v poli měl rychlost na to, aby je ohrozil, kdyby startoval vpředu. Aneb strategické ohlédnutí ve spolupráci s Jamesem Allenem.

V Montrealu jsou závody formule 1 většinou velmi napínavé, protože dochází ke zvratům a výjezdům safety caru. Letošní Grand Prix tedy byla trochu výjimečná, protože měla poměrně jednoznačný průběh. O větší vzrušení se staraly jen rychlejší vozy, které startovaly ze zadních pozic.

Ferrari vidělo, o co asi přišlo, protože Vettel měl v závodě rychlost, se kterou by zřejmě dokázal dorážet na mercedesy, kdyby startoval s nimi z předních řad. Naopak Räikkönen tentokrát v závodním tempu ztrácel.

U Mercedesu rozhodla o konečném výsledku kvalifikace, vyhrál ji Hamilton, a když udržel vedení i po startu, Rosberg už neměl moc šancí, jak ho porazit.

Předzávodní předpoklady

Kanadský závod se vyznačuje velkou spotřebou paliva a velkými nároky na brzdy. Loni safety car omezil problémy s palivem, letos nevyjel ani jednou, takže všichni si museli dávat pozor nejen na brzdy, ale i na palivo.

Mercedes se snažil najít rovnováhu, aby mohl nechat oba jezdce závodit. Šéf týmu Paddy Lowe po závodě přiznal, že diskuze o tom, kdy jezdci musí ubírat před zatáčkami plyn, byla na boxové zdi intenzivní.

Loni byly podle simulací vyrovnané strategie na jednu a dvě zastávky v boxech, i když pokud měl jezdec volnou trať, bylo lepší jet na dvě, byl to případ Mercedesu. Letos se v pátek jezdilo kvůli počasí málo, takže existovaly pochybnosti o tom, která strategie je rychlejší, protože nikdo neměl přesná data.

Robustnější zadní pneumatiky v kombinaci se stejnými směsmi znamenaly, že jedná zastávka je reálná. Jednu zastávku preferoval Mercedes, zatímco Williams dvě a Ferrari také dvě.

Promarněná šance Ferrari

strategie

Vodorovná osa x nahoře představuje ideální časy na kolo vypočítané z průměrné rychlosti vítěze závodu. Barevné linky v grafu pak ukazují, jak se jezdci tomuto ideálu přiblížili. Zdroj: Williams

Hlavním příběhem závodu bylo, že Ferrari získalo horší výsledek, než mohlo. Na vítězství by asi nestačilo, ale mohlo dostat pod tlak Mercedes, který si musel dávat pozor na palivo a spolehlivost. V pátek Ferrari jezdilo s menším množstvím paliva, takže mu simulace lichotily, ale Vettel ukázal velmi dobrou rychlost i v neděli. Zřejmě by se po startu dokázal držet Hamiltona a Rosberga, kdyby startoval z druhé řady.

Mercedes musel šetřit palivo a brzdy v poměrně velké míře, takže kdyby jeho jezdce dostal Vettel pod tlak, pravděpodobně by Hamilton i Rosberg změnili strategii na dvě zastávky, aby eliminovalo hrozbu přeskočení přes boxy.

Ovšem Vettela v sobotu zradila technika, navíc si sám zařídil ztrátu pěti míst, takže startoval až osmnáctý. Podle týmových simulací bylo optimálním výsledkem páté místo, a to také získal. Mezi Bottasem a Grosjeanem byla velká mezera, a ta byla Vettelovým cílem.

Rychlost měl takovou, že ani moc nezáleželo na strategii. Vybral si nezvyklou, do boxů zajel už na konci sedmého kola, pak odjel dva stinty po 28, respektive 35 kolech. Z toho vyplývá, že Ferrari očekávalo, že většina jezdců pojede na dva pit stopy. V pátek trpělo relativně velkou degradací pneumatik, takže se tento scénář zdál pravděpodobný. Nakonec z předních týmů jelo na dvě zastávky jen Ferrari. Vettel ztratil trochu času během první zastávky, kolem čtyř sekund, což ho zdrželo a musel předjet víc vozů, než kdyby zastávka proběhla hladce.

Vettel zajel do boxů tak brzy, protože ho tým chtěl oddělit od ostatních, aby postupoval vpřed, až budou přezouvat. Také doufal, že mu pomůže safety car. Jeho týmový kolega Räikkönen měl dobrou rychlost po startu závodu, ale pak ji ztratil. O pódium pak přišel, když po výjezdu z boxů dostal smyk ve vlásence v 27. kole.

Williams vs. Ferrari

pneu

Použití pneumatik. SuperSoft = super měkká, soft = měkká.

Räikkönenovy problémy perfektně zužitkoval Williams s Bottasem, který se dostal na stupně vítězů. Když Räikkönen dostal smyk, Bottas byl v šesté zatáčce a Williams ho ihned zavolal do boxů. Po přezutí se vrátil na trať na třetím místě.

To bylo možné jen díky tomu, že tým Bottasovi změnil strategii ze dvou na jednu zastávku poté, co v prvním stintu zjistil, že měkčí pneumatiky drží déle, než se očekávalo. Proto Bottas po závodě říkal, že to byl skvělý týmový výsledek. Kdyby býval zajel na první zastávku dřív a zůstal u dvou pit stopů, před svého krajana by se nedostal.

Räikkönen zajel podruhé přezout ve 40. kole a pokusil se na super měkkých pneumatikách znovu dohnat Bottase, ale neuspěl. Williams zvažoval, že Bottase přezuje, ale protože dospěl k závěru, že 30 kol na super měkké sadě Räikkönen nezvládne tak rychle, nechal svého jezdce na trati. A měl pravdu.

Srovnání rychlostí williamsu a ferrari ukázalo, že se Williams opravdu zlepšil, dokázal držet krok, což ještě nedávno neplatilo. Potvrdit to bude muset v Rakousku a Velké Británii.

Druhý jezdec týmu Massa se probíjel startovním polem po startu z 15 pozice. Začal na tvrdších pneumatikách, na kterých se snažil vydržet co nejdéle, aby v závěru přezul na měkčí. Bojoval s Vettelem, a když ten zajel přezout v 35. kole, Williams zvažoval, že ho pokryje, ale Massa by pak musel odjet 35 kol na měkčí sadě, což jeho vůz zatím nezvládne, protože trpí větší degradací než ferrari.

Massa potřeboval zůstat před Kvjatem a lotusy, takže ho tým nechal na trati, i když ho to nakonec stálo páté místo vůči Vettelovi. Ale také mu vydržely pneumatiky až do konce, minimalizoval tak riziko propadu v posledních kolech.

Diskuse k článku

Napsat komentář