GP Japonska 1997 aneb jak Jacques Villeneuve ochutnal vlastní medicínu
Když se řekne rok 1997, asi každý si vybaví dramatické finále v Jerezu a kolizi mezi Michaelem Schumacherem a Jacquesem Villeneuvem, po které byl Němec z celého ročníku diskvalifikován a (svůj jediný) titul bral tehdy pilot Williamsu. Ve stínu toho se ale trochu zapomnělo na to, co tehdy celé situaci předcházelo.
Mám tím na mysli Grand Prix Japonska, předposlední podnik tehdejší sezony, který se jel 12. října (tedy na den, kdy se v rámci letošní GP Japonska kvůli hurikánu nejelo vůbec). Villeneuve do něj šel s luxusním 9bodovým náskokem na „Schumiho“, a stačil mu jediný bod, aby už v Japonsku slavil titul. Schumacher sice tvrdil, že: „I když nevyhrajeme titul, tak jsme už i tak překonali naše očekávání“, ale všem bylo jasné, že je hladový po první koruně pro Ferrari.
A na drama se nemuselo čekat dlouho! Kanaďan přijel do Suzuky už s několika napomenutími na kontě. A když pak během sobotního tréninku bez zpomalení předjel pod žlutými vlajkami uvíznutý vůz Jose Verstappena, komisaři se rozhodli k dalšímu pokárání, což nakonec vyústilo v nakumulování trestných bodů a diskvalifikaci z celého víkendu, a to ani nezačala kvalifikace.
„Když jsem to udělal, nejraději bych se střelil do nohy,“ přiznal posléze pilot. „Ve vteřině mi to problesklo hlavou. Řekl jsem si, že bych mohl dupnout na brzdy, ale pak jsem se rozhodl, že si nebudu hrát na tyhle nesmysly.“
Williams se proti verdiktu odvolal a Villeneuve se tak mohl účastnit zbytku víkendu, avšak s vědomím, že o zajetý výsledek stejně zřejmě přijde. O to bolestivější muselo pro pilota britské stáje být, že kvalifikaci vyhrál, Schumacher skončil druhý.
Pro závod pak lídr šampionátu zvolil taktiku ne nepodobnou té, se kterou v Abú Dhabí 2016 vyrukoval Lewis Hamilton proti Nikovi Rosbergovi. Svého soka se snažil úmyslně pomalou jízdou „natlačit“ do zbytku pole, aby tak ostatní měli větší šanci na Schumacherovo předjetí a obrali ho o body ve prospěch Villeneuva.
Jenže Ferrari mělo k dispozici poslušnou týmovou dvojku v podobě Eddieho Irvina a Villeneuve si tak naběhl. „Mluvili jsme o tom celý rok, o týmové režii. Měl jsem Michaelovi pomoci tak moc, jak to jen šlo,“ tvrdil pak Irvine.
Kanaďan se v prvním stintu soustředil na blokování Schumachera tak moc, že nechal projet Irvina, který na čele všem ujížděl. „Schumi“ navíc vezl málo paliva, takže se přes zastávku v boxech dostal před Villeneuva. Ten měl sice výhodu pro zbytek závodu, ale právě tady zaúřadoval Irvine. Na prvním místě zpomalil tak, že jej Schumacher předjel a Irvine pak začal blokovat Villeneuva.
Němec nakonec zvítězil, zatímco Kanaďan se propadl až na páté místo. Devět dní po závodě Mezinárodní automobilová federace zamítla protest Williamsu – Villeneuve byl diskvalifikován a do posledního závodu šel s mankem jednoho bodu na Schumachera…
Foto: F1fanatic
Diskuse k článku