GP Číny: Co se neslo éterem během závodu

Podívejte se na přepis rádiové komunikace z nedělního klání na okruhu v Šanghaji. Zatímco Lewis Hamilton se chvílemi na čele trochu nudil, jeho týmový kolega Nico Rosberg měl kvůli absenci telemetrie pořádně napilno.

Štítky: Rádiová komunikace Zveřejněno 26. 04 2014 — Petr Stropnický

Podívejte se na přepis rádiové komunikace z nedělního klání na okruhu v Šanghaji. Zatímco Lewis Hamilton se chvílemi na čele trochu nudil, jeho týmový kolega Nico Rosberg měl kvůli absenci telemetrie pořádně napilno.

Ačkoliv si Mercedes připsal v Číně svůj letošní třetí double, nelze říct, že by se jeho inženýři na boxové zídce nezapotili. V případě Nika Rosberga totiž museli řešit dosti zásadní problém. Německému jezdci ještě před startem závodu vypověděla službu veškerá telemetrie, takže jeho část týmu v podstatě úplně ‚oslepla‘. I proto musely obě strany používat rádiovou komunikaci častěji, než je obvyklé, což samozřejmě Rosberga poněkud rozptylovalo.

Nepříliš spokojený s průběhem Velké ceny Číny byl taktéž Sebastian Vettel. Čtyřnásobný šampión musel podruhé v řadě pustit před sebe rychlejšího stájového kolegu Ricciarda. Avšak zatímco v Bahrajnu se přání týmu okamžitě podvolil, tentokrát již dal svoji nelibost patřičně najevo.

O tom se ostatně můžete na následujících řádcích sami přesvědčit. Z přepisu, který publikoval fanouškovský web F1fanatic, jsme pro vás opět vybrali to nejlepší.

GP Číny 2014 - přepis rádiové komunikace

KoloKdo KomuObsah sdělení
SRGianpiero LambiaseSergio PérezMagnussen nalevo před tebou je jedinej vůz startující na středních.
ZKGuillaume RocquelinSebastian VettelPořád potřebujem zesynchronizovat tu převodovku, až budem moct. Motor vypadá dobře, motor je v mezi. Takže zesynchronizuj převodovku až po osmičku.
ZKJonathan EddollsValtteri BottasOsm prokluzů pneumatik: tři před (zatáčkou) šestnáct, pět potom.
ZKGuillaume RocquelinSebastian VettelPamatuj na to, abys zaparkoval napravo. Zůstaň uvnitř boxu, ale napravo.
ZKBernie CollinsJenson ButtonPoslední auta se formujou na roštu.
1Felipe MassaAndrew Murdoch(Start závodu se neobešel bez kolize.) Naboural do mě. Fernando. Naboural mi auto.
2Kimi RäikkönenAntonio SpagnoloCo se to, sakra, na těch rovinkách děje? Proč? Neměl jsem vůbec žádnej výkon. Jsou přepínače ve správný pozici?
2Antonio SpagnoloKimi RäikkönenPřepínače jsou OK.
2Jonathan EddollsValtteri BottasNemáme telemetrii, je s autem všechno OK? Dej nám vědět, když budeš potřebovat zajet do boxů.
2Valtteri BottasJonathan EddollsAuto se chová OK.
2Jonathan EddollsValtteri BottasPotvrzuju.
3Kevin MagnussenMark TempleChová se to, jako bych měl poškozený přední křídlo nebo tak něco.
3Mark TempleKevin MagnussenOK, rozuměl jsem. Budem to dál sledovat. Je to dost OK na to, abys moch pokračovat? Jak špatný je to?
3Kevin MagnussenMark TempleNevím, ale ještě se to chová dobře.
3Mark TempleKevin MagnussenOK, tak prostě pokračuj. Odvádíš dobrou práci, budem to dál monitorovat.
5Simon RennieDaniel RicciardoJak je na tom vyvážení?
5Daniel RicciardoSimon RennieLevá přední mě teď trochu omezuje. Trakce žádná sláva.
6Tony RossNico RosbergNemáme žádnou telemetrii a nečekáme, že bysme ji ještě během závodu měli. Takže se pozdějc budeš muset začít starat o palivo, teď je to OK.
7Xevi PujolarJean-Eric VergneJeden klik dozadu na hydraulickým brzdovým vyvážení kvůli teplotám. Dozadu s brzdovým vyvážením.
8Guillaume RocquelinSebastian Vettel(Počínaje letošní sezonou dostávají jezdci skrze sluchátka signalizaci, která jim říká, kdy při nájezdu do zatáčky sundat nohu z plynového pedálu, aby tak co nejvíce pošetřili palivo.) Respektuj ty pípnutí. Cíl plus nula, nula, dva. Cíl plus nula, nula, dva.
9Sebastian VettelGuillaume RocquelinOK, levá přední se celkem dost začíná opotřebovávat.
9Guillaume RocquelinSebastian VettelRozuměl jsem, Sebastiane. Nemáme za náma žádný velký rozestupy.
10Daniel RicciardoSimon RenniePokud pojedem (ve druhém stintu) znova na týhle sadě, pak bych šel aspoň čtyři kliky nahoru (s přítlakem na předním křídle).
11Andrew MurdochFelipe Massa(Brazilec mezitím zajel ke své první zastávce v boxech. Ta ovšem ke smůle pilota Williamsu dopadla velmi špatně. Mechanici nejprve zaměnili levé zadní kolo za pravé a následně měli potíže s poškozenou maticí, takže Massa ve svém boxovém stání strávil o poznání delší čas, než by si přál.) Můžeš zařadit neutrál?
12Sebastian VettelGuillaume RocquelinNa předním křídle musíme jít nahoru, asi o čtyři až šest kliků.
12Guillaume RocquelinSebastian VettelRozuměl jsem.
13Nico RosbergTony RossJděte na boxovou uličku a zkontrolujte moje přední křídlo a všechno ostatní.
13Tony RossNico RosbergBude to pravděpodobně guma (zaseknutá) v předním křídle.
13Nico RosbergTony RossKolik ještě kol?
13Tony RossNico Rosberg(Odpověď byla zakódovaná.) Nico, v tuhle chvíli bohatý čtyři. Oprava, Nico, bude to bohatý pět. Dej nám znova vědět, jak jsou na tom pneumatiky.
13Nico RosbergTony RossPravá přední se začíná teď drolit.
13Marco MatassaDaniil KvjatDržíme se plánu. Popřemejšlej nad nastavením klapky (předního křídla) pro tuhle sadu.
13Daniil KvjatMarco MatassaJedna nebo dvě otáčky nahoru.
13Marco MatassaDaniil KvjatOK, OK.
14Sebastian VettelGuillaume RocquelinJaká že ještě jednou je pro střední (pneumatiky) ta mapa brzdovýho vyvážení?
14Guillaume RocquelinSebastian VettelMapa pět. Vyvážení pět.
16Sebastian VettelGuillaume Rocquelin(Německý pilot krouží za Alonsem, na předjetí to ale nevypadá.) Na rovinkách jsme moc pomalí, nepředjedem ho. Myslíš, že stojí za to se stáhnout?
16Guillaume RocquelinSebastian VettelPotvrzuju, je lepší se stáhnout.
16Lewis HamiltonPeter Bonnington(Pilot Mercedesu si nadále jezdil na čele nikým a ničím neohrožován.) Přední pneumatiky se překvapivě pořád chovaj dobře, zadní to samý.
16Peter BonningtonLewis HamiltonOK, potvrzuju to, Lewisi. Zrovna to probíráme.
18Tony RossNico RosbergTakže to bude bohatý devatenáct, Nico. Až přejedeš startovní/cílovou čáru, můžeš přečíst to číslo na levý spodní straně displeje? Je to zbejvající palivo.
18Nico RosbergTony Ross71,9. 71,9.
18Tony RossNico RosbergPotvrzuju. V tuhle chvíli máš víc paliva, než je neutrální cíl, takže palivo je dobrý.
24Guillaume RocquelinSebastian Vettel(Sebastian Vettel se již podruhé v letošní sezoně ocitl v nezáviděníhodné pozici - musel před sebe pustit rychlejšího stájového kolegu. Oproti Bahrajnu se však tentokrát nějakou chvíli zdráhal týmové rozkazy poslechnout.) Sebastiane, nech Ricciarda předjet, nech Daniela předjet prosím.
25Sebastian VettelGuillaume RocquelinNa jakejch je pneumatikách?
25Guillaume RocquelinSebastian VettelNa středních (stejně jako Vettel), ale do boxů zajel dýl než ty.
25Sebastian VettelGuillaume RocquelinSmůla.
25Simon RennieDaniel RicciardoOK, přibliž se k němu a předjeď ho.
26Angel BaenaMarcus EricssonModrá vlajka. Alonso.
26Guillaume RocquelinSebastian Vettel(Vettel stále kroužil před Ricciardem.) Sebastiane, Daniel je na dvouzastávkový strategii, Daniel je na dvouzastávkový strategii.
26Sebastian VettelGuillaume RocquelinPopřemejšlejte nad zastávkou v boxech.
26Guillaume RocquelinSebastian VettelRozuměl jsem. Díváme se na rozestupy.
28Romain GrosjeanAyao Kumatsu(Šance Romaina Grosjeana na zisk letošních prvních bodů se v polovině závodu rozplynuly.) Nemám čtvrtej převodovej stupeň.
28Ayao KumatsuRomain GrosjeanOK, díváme se na to.
28Ayao KumatsuRomain GrosjeanOK, Romaine, máme problém se čtyřkou. Snaž se používat čtyřku, jak nejmíň jen můžeš.
28Romain GrosjeanAyao KumatsuNemůžu!
28Ayao KumatsuRomain GrosjeanJo, musíme to zkusit, Romaine, jinak to bude DNF.
28Lewis HamiltonPeter BonningtonJak je na tom moje rychlost ve srovnání s lidma za Fernandem?
28Peter BonningtonLewis HamiltonRychlost je dobrá, Lewisi. Poslední kolo jsi měl o 0,75 rychlejší než Nico.
29Romain GrosjeanAyao KumatsuFáze tři.
29Ayao KumatsuRomain GrosjeanOK, potvrzuju to.
29Ayao KumatsuRomain GrosjeanOK, do boxů, Romaine. Do boxů. Odstoupíme.
32Antonio SpagnoloKimi RäikkönenPřemejšlíme, že na konci tohohle kola zajeden do boxů. Přední křídlo?
32Kimi RäikkönenAntonio SpagnoloPřední křídlo je… OK, ztrácím záď a předek, takže… Prostě nemám přilnavost. Jen nedotáčivost. Musím o hodně změnit přední křídlo. Můžem zkusit půlku otáčky na předním křídle.
34Brad JoyceNico HülkenbergMusíš se líp starat o tyhle pneumatiky. Musej vydržet víc kol. Musíš se o ně starat líp než o tu první sadu. Závodíme jen s Bottasem a jsme před ním o 1,3 vteřiny.
34Sebastian VettelGuillaume Rocquelin(Krátce po polovině závodu se o kolo pozadu jedoucí Kobajaši rozhodl předjet Sebastiana Vettela, díky čemuž se vrátil do stejného okruhu jako čtyřnásobný šampión. To pochopiteně pilota Red Bullu pořádně rozčílilo, neboť tak jen ztratil další drahocenný čas.) Upřímně, děláte si srandu? Řekněte mu, ať kouká uhnout z cesty. Má... neuvěřitelný! Má nový pneumatiky, samozřejmě že je rychlejší. Dvě kola a pak odpadne.
34Guillaume RocquelinSebastian VettelRozuměl jsem, je mu máváno modrejma vlajkama.
35Tim WrightKamuj KobajašiKamuji, musíš se od Vettela vzdálit. Budou ti mávat modrejma vlajkama, dokaď se nevzdálíš.
38Craig GardinerEsteban Gutiérrez(Navzdory radě z boxové zídky se Gutiérrez Maldonadovi neubránil.) K bránění na rovinkách multi-výkon tři.
39Lewis HamiltonPeter BonningtonMožná bych trochu přidal na předním křídle. Najednou tu mám víc nedotáčivosti než předtím.
39Peter BonningtonLewis HamiltonOK, Lewisi, box, box. Vyčistíme přední křídlo. To by mělo bejt stený jako posunutí vyvážení o jednu otáčku.
39Lewis HamiltonPeter BonningtonChápu.
40Tony RossNico RosbergDej nám, Nico, vědět číslo paliva.
40Nico RosbergTony Ross33,5 (%). Vážně mě otravuje to dělat, teď s tím musím přestat.
40Tony RossNico RosbergPotvrzuju, Nico.
41Jonathan EddollsValtteri BottasAž přejedeš startovní/cílovou čáru, přečti hodnotu na levý straně.
41Valtteri BottasJonathan EddollsTaky se nic neukazuje. Jestli chcete znát palivo, je to deset čtyři.
43Simon RennieDaniel RicciardoAlonso a Rosberg spolu před tebou bojujou. Ty Alonsa pořád stíháš o vteřinu v každým kole.
44Dave RobsonJenson Button(Button si před tímto sdělením týmu evidentně na něco stěžoval, obsah zprávy však oficiální kanály neodhalily. Následná reakce ze strany boxové zídky byla zčásti zašifrovaná.) OK, Jensone, rozuměl jsem. Pořád se na to díváme. A Jensone, nesplnění X1C prosím.
44Jenson ButtonDave RobsonMusíte mi vysvětlit, kolikrát mám stisknout jaký tlačítko.
44Dave RobsonJenson ButtonOK, Jensone, takže jeden stisk doleva a třináct doprava.
45Marco MatassaDaniil KvjatDávej bacha na levou přední v zatáčce osm. Je to ta nejkritičtější část, šetři tam pneumatiky.
47Max ChiltonGary GannonPřetáčivost uprostřed zatáček.
47Gary GannonMax ChiltonJdi nahoru s diferenciálem pro středy. Jdi nahoru s diferenciálem pro středy.
49Jenson ButtonDave Robson(Pilotovi McLarenu se nedaří zdolat před ním jedoucího Kvjata.) Vypadá to, že po celou dobu používá všechen výkon. Vypadá to, že po celou dobu používá výkon od ERS.
49Dave RobsonJenson ButtonOK, Jensone, rozuměl jsem. Jak říkáš, máme s tím potíže. Myslím si, že teď toho víc udělat nemůžeme.
50Gary GannonMax ChiltonMáš modrou vlajku. Modrá vlajka kvůli Vergnemu.
51Xevi PujolarJean-Eric VergneChilton před tebou dostane modrou vlajku, modrá vlajka pro tebe.
52Jonathan EddollsValtteri BottasPět kol do konce. Zezadu je riziko hodně malý. 17,3 vteřiny na Räikkönena. Přitlač na to o něco víc, jestli můžeš.
55Lewis HamiltonPeter Bonnington(Během GP Číny došlo k jedné poněkud kuriózní situaci, to když byl závod v důsledku nedorozumění oficiálně ukončen o dvě kola dřív. Ne všichni si toho ale v tu chvíli všimli.) Právě mi bylo odmáváno šachovnicovou vlajkou.
55Peter BonningtonLewis HamiltonNe, negativní, tlač na to dál.
VKMarco MatassaDaniil KvjatAno, Dany, ano. P10. Bravissimo! (Zbytek zprávy v italštině.)
VKKimi RäikkönenAntonio SpagnoloNechápu, proč musíme šetřit palivo, když (část sdělení byla zkomolena), protože jsme byli blízko cíli.
VKAntonio SpagnoloKimi RäikkönenByl tam nějakej problém, nějakej pohyb na palivovým systému.
VKJonathan EddollsValtteri BottasP7, Valtteri. Dneska dobrá práce, další solidní víkend. Na konci jsi na to taky tlačil dobře. Škoda toho vytlačení v zatáčce jedna, ale auto vydrželo pohromadě a tys zachoval chladnou hlavu, takže dobrá práce. Pěkný.
VKValtteri BottasJonathan EddollsDíky, kluci, výborně. Bez tý telemetrie to pro nás nebyl jednoduchej závod. V posledním kole jsem cejtil, jak mi to jede. Doufal jsem, že ho (Hülkenberga) dostanu, ale ještě potřebujem trochu víc času.
VK Brad JoyceNico HülkenbergVýborně, Nico. Dobrá práce, kámo, hodně dobrá práce, P6.
VK Nico HülkenbergBrad JoyceTechnická, jsme hodně nedotáčiví. A ve všech těch pomalejch zatáčkách ztrácím ku***sky hodně času, protože nemůžem zatočit auto. A na výjezdu jste zase ve velkým úhlu, a když jdete na plyn, cukne to s váma. Takže tohle nás celkem trestalo.
VKGuillaume RocquelinSebastian VettelOK, Sebastiane, dobrá práce. Jsem si jistej, že to nebyl moc zábavnej závod, ale dobrá práce, tohle jsou dobrý body.
VKSebastian VettelGuillaume RocquelinOK. Jo, nejlepší nedělní odpoledne to teda nebylo, ale skvělá práce. Fantastický zastávky, kluci. Bude to chvíli trvat, ale dostanem se zpátky.
VKGuillaume RocquelinSebastian VettelDíky, kámo. To je ten správnej přístup, dobrá práce, kámo.
VKChristian HornerSebastian VettelJo, přesně tak, Sebe. Hlavu vzhůru. Je před náma dlouhá cesta, tohle odpoledne bylo těžký. Nechali jsme prohodit auta, protože v tu chvíli to vypadalo, že bude lepší jet na tři zastávky. Pak se ale ty rozestupy na náma nezvětšovaly tak hezky, takže najednou bylo pro závod lepší jet jen na dvě. Proto jsme skončili tam, kde jsme. Ale jak říkám, hlavu vzhůru, nepřestávej bojovat, propracujem se zpět.
VKAndrea Stella Fernando AlonsoGrande, Fernando. Grandissimo.
VKTony RossNico RosbergExcelentní jízda, Nico, excelentní jízda. P2.
VKNico RosbergTony RossDíky, kámo.
VkPeter BonningtonLewis HamiltonSeš tam, Lewisi. Excelentní jízda. Naprosto impozantní.
VkLewis HamiltonPeter BonningtonOpravdu úžasná práce tenhle vejkend, kluci. Jsem opravdu rád za všechno to úsilí. Skvělej to závod, díky moc.

 

Diskuse k článku

Napsat komentář