GP Číny: Co se neslo éterem během závodu
Podívejte se na přepis rádiové komunikace z nedělního klání na okruhu v Šanghaji. Zatímco Lewis Hamilton se chvílemi na čele trochu nudil, jeho týmový kolega Nico Rosberg měl kvůli absenci telemetrie pořádně napilno.
Podívejte se na přepis rádiové komunikace z nedělního klání na okruhu v Šanghaji. Zatímco Lewis Hamilton se chvílemi na čele trochu nudil, jeho týmový kolega Nico Rosberg měl kvůli absenci telemetrie pořádně napilno.
Ačkoliv si Mercedes připsal v Číně svůj letošní třetí double, nelze říct, že by se jeho inženýři na boxové zídce nezapotili. V případě Nika Rosberga totiž museli řešit dosti zásadní problém. Německému jezdci ještě před startem závodu vypověděla službu veškerá telemetrie, takže jeho část týmu v podstatě úplně ‚oslepla‘. I proto musely obě strany používat rádiovou komunikaci častěji, než je obvyklé, což samozřejmě Rosberga poněkud rozptylovalo.
Nepříliš spokojený s průběhem Velké ceny Číny byl taktéž Sebastian Vettel. Čtyřnásobný šampión musel podruhé v řadě pustit před sebe rychlejšího stájového kolegu Ricciarda. Avšak zatímco v Bahrajnu se přání týmu okamžitě podvolil, tentokrát již dal svoji nelibost patřičně najevo.
O tom se ostatně můžete na následujících řádcích sami přesvědčit. Z přepisu, který publikoval fanouškovský web F1fanatic, jsme pro vás opět vybrali to nejlepší.
GP Číny 2014 - přepis rádiové komunikace
Kolo | Kdo | Komu | Obsah sdělení |
---|---|---|---|
SR | Gianpiero Lambiase | Sergio Pérez | Magnussen nalevo před tebou je jedinej vůz startující na středních. |
ZK | Guillaume Rocquelin | Sebastian Vettel | Pořád potřebujem zesynchronizovat tu převodovku, až budem moct. Motor vypadá dobře, motor je v mezi. Takže zesynchronizuj převodovku až po osmičku. |
ZK | Jonathan Eddolls | Valtteri Bottas | Osm prokluzů pneumatik: tři před (zatáčkou) šestnáct, pět potom. |
ZK | Guillaume Rocquelin | Sebastian Vettel | Pamatuj na to, abys zaparkoval napravo. Zůstaň uvnitř boxu, ale napravo. |
ZK | Bernie Collins | Jenson Button | Poslední auta se formujou na roštu. |
1 | Felipe Massa | Andrew Murdoch | (Start závodu se neobešel bez kolize.) Naboural do mě. Fernando. Naboural mi auto. |
2 | Kimi Räikkönen | Antonio Spagnolo | Co se to, sakra, na těch rovinkách děje? Proč? Neměl jsem vůbec žádnej výkon. Jsou přepínače ve správný pozici? |
2 | Antonio Spagnolo | Kimi Räikkönen | Přepínače jsou OK. |
2 | Jonathan Eddolls | Valtteri Bottas | Nemáme telemetrii, je s autem všechno OK? Dej nám vědět, když budeš potřebovat zajet do boxů. |
2 | Valtteri Bottas | Jonathan Eddolls | Auto se chová OK. |
2 | Jonathan Eddolls | Valtteri Bottas | Potvrzuju. |
3 | Kevin Magnussen | Mark Temple | Chová se to, jako bych měl poškozený přední křídlo nebo tak něco. |
3 | Mark Temple | Kevin Magnussen | OK, rozuměl jsem. Budem to dál sledovat. Je to dost OK na to, abys moch pokračovat? Jak špatný je to? |
3 | Kevin Magnussen | Mark Temple | Nevím, ale ještě se to chová dobře. |
3 | Mark Temple | Kevin Magnussen | OK, tak prostě pokračuj. Odvádíš dobrou práci, budem to dál monitorovat. |
5 | Simon Rennie | Daniel Ricciardo | Jak je na tom vyvážení? |
5 | Daniel Ricciardo | Simon Rennie | Levá přední mě teď trochu omezuje. Trakce žádná sláva. |
6 | Tony Ross | Nico Rosberg | Nemáme žádnou telemetrii a nečekáme, že bysme ji ještě během závodu měli. Takže se pozdějc budeš muset začít starat o palivo, teď je to OK. |
7 | Xevi Pujolar | Jean-Eric Vergne | Jeden klik dozadu na hydraulickým brzdovým vyvážení kvůli teplotám. Dozadu s brzdovým vyvážením. |
8 | Guillaume Rocquelin | Sebastian Vettel | (Počínaje letošní sezonou dostávají jezdci skrze sluchátka signalizaci, která jim říká, kdy při nájezdu do zatáčky sundat nohu z plynového pedálu, aby tak co nejvíce pošetřili palivo.) Respektuj ty pípnutí. Cíl plus nula, nula, dva. Cíl plus nula, nula, dva. |
9 | Sebastian Vettel | Guillaume Rocquelin | OK, levá přední se celkem dost začíná opotřebovávat. |
9 | Guillaume Rocquelin | Sebastian Vettel | Rozuměl jsem, Sebastiane. Nemáme za náma žádný velký rozestupy. |
10 | Daniel Ricciardo | Simon Rennie | Pokud pojedem (ve druhém stintu) znova na týhle sadě, pak bych šel aspoň čtyři kliky nahoru (s přítlakem na předním křídle). |
11 | Andrew Murdoch | Felipe Massa | (Brazilec mezitím zajel ke své první zastávce v boxech. Ta ovšem ke smůle pilota Williamsu dopadla velmi špatně. Mechanici nejprve zaměnili levé zadní kolo za pravé a následně měli potíže s poškozenou maticí, takže Massa ve svém boxovém stání strávil o poznání delší čas, než by si přál.) Můžeš zařadit neutrál? |
12 | Sebastian Vettel | Guillaume Rocquelin | Na předním křídle musíme jít nahoru, asi o čtyři až šest kliků. |
12 | Guillaume Rocquelin | Sebastian Vettel | Rozuměl jsem. |
13 | Nico Rosberg | Tony Ross | Jděte na boxovou uličku a zkontrolujte moje přední křídlo a všechno ostatní. |
13 | Tony Ross | Nico Rosberg | Bude to pravděpodobně guma (zaseknutá) v předním křídle. |
13 | Nico Rosberg | Tony Ross | Kolik ještě kol? |
13 | Tony Ross | Nico Rosberg | (Odpověď byla zakódovaná.) Nico, v tuhle chvíli bohatý čtyři. Oprava, Nico, bude to bohatý pět. Dej nám znova vědět, jak jsou na tom pneumatiky. |
13 | Nico Rosberg | Tony Ross | Pravá přední se začíná teď drolit. |
13 | Marco Matassa | Daniil Kvjat | Držíme se plánu. Popřemejšlej nad nastavením klapky (předního křídla) pro tuhle sadu. |
13 | Daniil Kvjat | Marco Matassa | Jedna nebo dvě otáčky nahoru. |
13 | Marco Matassa | Daniil Kvjat | OK, OK. |
14 | Sebastian Vettel | Guillaume Rocquelin | Jaká že ještě jednou je pro střední (pneumatiky) ta mapa brzdovýho vyvážení? |
14 | Guillaume Rocquelin | Sebastian Vettel | Mapa pět. Vyvážení pět. |
16 | Sebastian Vettel | Guillaume Rocquelin | (Německý pilot krouží za Alonsem, na předjetí to ale nevypadá.) Na rovinkách jsme moc pomalí, nepředjedem ho. Myslíš, že stojí za to se stáhnout? |
16 | Guillaume Rocquelin | Sebastian Vettel | Potvrzuju, je lepší se stáhnout. |
16 | Lewis Hamilton | Peter Bonnington | (Pilot Mercedesu si nadále jezdil na čele nikým a ničím neohrožován.) Přední pneumatiky se překvapivě pořád chovaj dobře, zadní to samý. |
16 | Peter Bonnington | Lewis Hamilton | OK, potvrzuju to, Lewisi. Zrovna to probíráme. |
18 | Tony Ross | Nico Rosberg | Takže to bude bohatý devatenáct, Nico. Až přejedeš startovní/cílovou čáru, můžeš přečíst to číslo na levý spodní straně displeje? Je to zbejvající palivo. |
18 | Nico Rosberg | Tony Ross | 71,9. 71,9. |
18 | Tony Ross | Nico Rosberg | Potvrzuju. V tuhle chvíli máš víc paliva, než je neutrální cíl, takže palivo je dobrý. |
24 | Guillaume Rocquelin | Sebastian Vettel | (Sebastian Vettel se již podruhé v letošní sezoně ocitl v nezáviděníhodné pozici - musel před sebe pustit rychlejšího stájového kolegu. Oproti Bahrajnu se však tentokrát nějakou chvíli zdráhal týmové rozkazy poslechnout.) Sebastiane, nech Ricciarda předjet, nech Daniela předjet prosím. |
25 | Sebastian Vettel | Guillaume Rocquelin | Na jakejch je pneumatikách? |
25 | Guillaume Rocquelin | Sebastian Vettel | Na středních (stejně jako Vettel), ale do boxů zajel dýl než ty. |
25 | Sebastian Vettel | Guillaume Rocquelin | Smůla. |
25 | Simon Rennie | Daniel Ricciardo | OK, přibliž se k němu a předjeď ho. |
26 | Angel Baena | Marcus Ericsson | Modrá vlajka. Alonso. |
26 | Guillaume Rocquelin | Sebastian Vettel | (Vettel stále kroužil před Ricciardem.) Sebastiane, Daniel je na dvouzastávkový strategii, Daniel je na dvouzastávkový strategii. |
26 | Sebastian Vettel | Guillaume Rocquelin | Popřemejšlejte nad zastávkou v boxech. |
26 | Guillaume Rocquelin | Sebastian Vettel | Rozuměl jsem. Díváme se na rozestupy. |
28 | Romain Grosjean | Ayao Kumatsu | (Šance Romaina Grosjeana na zisk letošních prvních bodů se v polovině závodu rozplynuly.) Nemám čtvrtej převodovej stupeň. |
28 | Ayao Kumatsu | Romain Grosjean | OK, díváme se na to. |
28 | Ayao Kumatsu | Romain Grosjean | OK, Romaine, máme problém se čtyřkou. Snaž se používat čtyřku, jak nejmíň jen můžeš. |
28 | Romain Grosjean | Ayao Kumatsu | Nemůžu! |
28 | Ayao Kumatsu | Romain Grosjean | Jo, musíme to zkusit, Romaine, jinak to bude DNF. |
28 | Lewis Hamilton | Peter Bonnington | Jak je na tom moje rychlost ve srovnání s lidma za Fernandem? |
28 | Peter Bonnington | Lewis Hamilton | Rychlost je dobrá, Lewisi. Poslední kolo jsi měl o 0,75 rychlejší než Nico. |
29 | Romain Grosjean | Ayao Kumatsu | Fáze tři. |
29 | Ayao Kumatsu | Romain Grosjean | OK, potvrzuju to. |
29 | Ayao Kumatsu | Romain Grosjean | OK, do boxů, Romaine. Do boxů. Odstoupíme. |
32 | Antonio Spagnolo | Kimi Räikkönen | Přemejšlíme, že na konci tohohle kola zajeden do boxů. Přední křídlo? |
32 | Kimi Räikkönen | Antonio Spagnolo | Přední křídlo je… OK, ztrácím záď a předek, takže… Prostě nemám přilnavost. Jen nedotáčivost. Musím o hodně změnit přední křídlo. Můžem zkusit půlku otáčky na předním křídle. |
34 | Brad Joyce | Nico Hülkenberg | Musíš se líp starat o tyhle pneumatiky. Musej vydržet víc kol. Musíš se o ně starat líp než o tu první sadu. Závodíme jen s Bottasem a jsme před ním o 1,3 vteřiny. |
34 | Sebastian Vettel | Guillaume Rocquelin | (Krátce po polovině závodu se o kolo pozadu jedoucí Kobajaši rozhodl předjet Sebastiana Vettela, díky čemuž se vrátil do stejného okruhu jako čtyřnásobný šampión. To pochopiteně pilota Red Bullu pořádně rozčílilo, neboť tak jen ztratil další drahocenný čas.) Upřímně, děláte si srandu? Řekněte mu, ať kouká uhnout z cesty. Má... neuvěřitelný! Má nový pneumatiky, samozřejmě že je rychlejší. Dvě kola a pak odpadne. |
34 | Guillaume Rocquelin | Sebastian Vettel | Rozuměl jsem, je mu máváno modrejma vlajkama. |
35 | Tim Wright | Kamuj Kobajaši | Kamuji, musíš se od Vettela vzdálit. Budou ti mávat modrejma vlajkama, dokaď se nevzdálíš. |
38 | Craig Gardiner | Esteban Gutiérrez | (Navzdory radě z boxové zídky se Gutiérrez Maldonadovi neubránil.) K bránění na rovinkách multi-výkon tři. |
39 | Lewis Hamilton | Peter Bonnington | Možná bych trochu přidal na předním křídle. Najednou tu mám víc nedotáčivosti než předtím. |
39 | Peter Bonnington | Lewis Hamilton | OK, Lewisi, box, box. Vyčistíme přední křídlo. To by mělo bejt stený jako posunutí vyvážení o jednu otáčku. |
39 | Lewis Hamilton | Peter Bonnington | Chápu. |
40 | Tony Ross | Nico Rosberg | Dej nám, Nico, vědět číslo paliva. |
40 | Nico Rosberg | Tony Ross | 33,5 (%). Vážně mě otravuje to dělat, teď s tím musím přestat. |
40 | Tony Ross | Nico Rosberg | Potvrzuju, Nico. |
41 | Jonathan Eddolls | Valtteri Bottas | Až přejedeš startovní/cílovou čáru, přečti hodnotu na levý straně. |
41 | Valtteri Bottas | Jonathan Eddolls | Taky se nic neukazuje. Jestli chcete znát palivo, je to deset čtyři. |
43 | Simon Rennie | Daniel Ricciardo | Alonso a Rosberg spolu před tebou bojujou. Ty Alonsa pořád stíháš o vteřinu v každým kole. |
44 | Dave Robson | Jenson Button | (Button si před tímto sdělením týmu evidentně na něco stěžoval, obsah zprávy však oficiální kanály neodhalily. Následná reakce ze strany boxové zídky byla zčásti zašifrovaná.) OK, Jensone, rozuměl jsem. Pořád se na to díváme. A Jensone, nesplnění X1C prosím. |
44 | Jenson Button | Dave Robson | Musíte mi vysvětlit, kolikrát mám stisknout jaký tlačítko. |
44 | Dave Robson | Jenson Button | OK, Jensone, takže jeden stisk doleva a třináct doprava. |
45 | Marco Matassa | Daniil Kvjat | Dávej bacha na levou přední v zatáčce osm. Je to ta nejkritičtější část, šetři tam pneumatiky. |
47 | Max Chilton | Gary Gannon | Přetáčivost uprostřed zatáček. |
47 | Gary Gannon | Max Chilton | Jdi nahoru s diferenciálem pro středy. Jdi nahoru s diferenciálem pro středy. |
49 | Jenson Button | Dave Robson | (Pilotovi McLarenu se nedaří zdolat před ním jedoucího Kvjata.) Vypadá to, že po celou dobu používá všechen výkon. Vypadá to, že po celou dobu používá výkon od ERS. |
49 | Dave Robson | Jenson Button | OK, Jensone, rozuměl jsem. Jak říkáš, máme s tím potíže. Myslím si, že teď toho víc udělat nemůžeme. |
50 | Gary Gannon | Max Chilton | Máš modrou vlajku. Modrá vlajka kvůli Vergnemu. |
51 | Xevi Pujolar | Jean-Eric Vergne | Chilton před tebou dostane modrou vlajku, modrá vlajka pro tebe. |
52 | Jonathan Eddolls | Valtteri Bottas | Pět kol do konce. Zezadu je riziko hodně malý. 17,3 vteřiny na Räikkönena. Přitlač na to o něco víc, jestli můžeš. |
55 | Lewis Hamilton | Peter Bonnington | (Během GP Číny došlo k jedné poněkud kuriózní situaci, to když byl závod v důsledku nedorozumění oficiálně ukončen o dvě kola dřív. Ne všichni si toho ale v tu chvíli všimli.) Právě mi bylo odmáváno šachovnicovou vlajkou. |
55 | Peter Bonnington | Lewis Hamilton | Ne, negativní, tlač na to dál. |
VK | Marco Matassa | Daniil Kvjat | Ano, Dany, ano. P10. Bravissimo! (Zbytek zprávy v italštině.) |
VK | Kimi Räikkönen | Antonio Spagnolo | Nechápu, proč musíme šetřit palivo, když (část sdělení byla zkomolena), protože jsme byli blízko cíli. |
VK | Antonio Spagnolo | Kimi Räikkönen | Byl tam nějakej problém, nějakej pohyb na palivovým systému. |
VK | Jonathan Eddolls | Valtteri Bottas | P7, Valtteri. Dneska dobrá práce, další solidní víkend. Na konci jsi na to taky tlačil dobře. Škoda toho vytlačení v zatáčce jedna, ale auto vydrželo pohromadě a tys zachoval chladnou hlavu, takže dobrá práce. Pěkný. |
VK | Valtteri Bottas | Jonathan Eddolls | Díky, kluci, výborně. Bez tý telemetrie to pro nás nebyl jednoduchej závod. V posledním kole jsem cejtil, jak mi to jede. Doufal jsem, že ho (Hülkenberga) dostanu, ale ještě potřebujem trochu víc času. |
VK | Brad Joyce | Nico Hülkenberg | Výborně, Nico. Dobrá práce, kámo, hodně dobrá práce, P6. |
VK | Nico Hülkenberg | Brad Joyce | Technická, jsme hodně nedotáčiví. A ve všech těch pomalejch zatáčkách ztrácím ku***sky hodně času, protože nemůžem zatočit auto. A na výjezdu jste zase ve velkým úhlu, a když jdete na plyn, cukne to s váma. Takže tohle nás celkem trestalo. |
VK | Guillaume Rocquelin | Sebastian Vettel | OK, Sebastiane, dobrá práce. Jsem si jistej, že to nebyl moc zábavnej závod, ale dobrá práce, tohle jsou dobrý body. |
VK | Sebastian Vettel | Guillaume Rocquelin | OK. Jo, nejlepší nedělní odpoledne to teda nebylo, ale skvělá práce. Fantastický zastávky, kluci. Bude to chvíli trvat, ale dostanem se zpátky. |
VK | Guillaume Rocquelin | Sebastian Vettel | Díky, kámo. To je ten správnej přístup, dobrá práce, kámo. |
VK | Christian Horner | Sebastian Vettel | Jo, přesně tak, Sebe. Hlavu vzhůru. Je před náma dlouhá cesta, tohle odpoledne bylo těžký. Nechali jsme prohodit auta, protože v tu chvíli to vypadalo, že bude lepší jet na tři zastávky. Pak se ale ty rozestupy na náma nezvětšovaly tak hezky, takže najednou bylo pro závod lepší jet jen na dvě. Proto jsme skončili tam, kde jsme. Ale jak říkám, hlavu vzhůru, nepřestávej bojovat, propracujem se zpět. |
VK | Andrea Stella | Fernando Alonso | Grande, Fernando. Grandissimo. |
VK | Tony Ross | Nico Rosberg | Excelentní jízda, Nico, excelentní jízda. P2. |
VK | Nico Rosberg | Tony Ross | Díky, kámo. |
Vk | Peter Bonnington | Lewis Hamilton | Seš tam, Lewisi. Excelentní jízda. Naprosto impozantní. |
Vk | Lewis Hamilton | Peter Bonnington | Opravdu úžasná práce tenhle vejkend, kluci. Jsem opravdu rád za všechno to úsilí. Skvělej to závod, díky moc. |
Diskuse k článku