GP Abú Dhabí z pohledu strategií: Massův pokus o vítězství

Ve spolupráci s Jamesem Allenem vám opět nabízíme strategické ohlédnutí za uplynulým závodem v Abú Dhabí.

Štítky: Strategie Zveřejněno 27. 11 2014 — Jan Pastorek

Ve spolupráci s Jamesem Allenem vám opět nabízíme strategické ohlédnutí za uplynulým závodem v Abú Dhabí.

V poslední Grand Prix sezóny 2014 se neodehrál souboj týmových kolegů Mercedesu, protože Rosberga zradila technika. Hamilton si tak musel ve vedení jen kontrolovat williamsy, ambice si na vítězství si dělal především Felipe Massa, v cíli činila jeho ztráta 2,5 sekundy.

Hamilton vs. Massa

Abú Dhabí se od většiny závodů liší tím, že teploty trati postupně klesají, čehož se Williams snažil využít při nasazení měkčích pneumatik v posledním stintu. Ve skutečnosti ale měkčí směs v závěru nepodala o moc lepší celkový výkon než v prvním stintu, takže si Massa nepomohl a na Hamiltona nemohl zaútočit.

Massova ztráta se na konci mohl zdát malá, ale Hamilton si ve skutečnosti kontroloval své tempo a dělal jen nutné minimum, aby soupeři nedal šanci. Po odpadnutí Rosberga z boje ubral, aby šetřil vůz, protože věděl, že titul má už jistý. Možná ubral až moc, protože přišlo pár probrzdění, která nasvědčují až moc velkému poklesu teplot pneumatik, a kratší než plánovaný prostřední stint.

Na druhé straně Williams neměl co ztratit, třetí pozici v šampionátu měl jistou a viděl, že Hamilton jede volnějším tempem, a tak se rozhodl útočit. Když Hamilton zajel do boxů v 31. kole, Brazilec se dočasně chopil vedení do své zastávky ve 43. kole.

Mohl zůstat na trati a pokusit se v závěru ubránit pokusům o předjetí od Hamiltona, ale Williams vybral druhou možnost, přezul na měkčí směs v naději, že Massa mercedes dožene a svede souboj. Hamiltonovi lidé to samozřejmě viděli a říkali mu, jaké má udržovat tempo, aby se soupeř z Williamsu do souboje nemohl pustit. Šance Massy ale byla vždy spíše teoretická, prostě protože Mercedes měl rychlejší monopost, takže závod mohl ztratit jen v případě vlastní chyby.

Alternativní strategie Ricciarda a Hülkenberga

Na Yas Marině byla jednoznačně lepší závodní pneumatikou měkká směs, proto se týmy snažily rychle zbavit té super měkké krátkým prvním stintem. U měkčí směsi se rychle začala drolit pravá přední pneumatika a nedalo se s tím nic dělat.

strategieabudhabi

Vodorovná osa x nahoře představuje ideální časy na kolo vypočítané z průměrné rychlosti vítěze závodu. Barevné linky v grafu pak ukazují, jak se jezdci tomuto ideálu přiblížili. Zdroj: Williams

Ovšem Fernando Alonso byl až moc rychlý, přezutí už v pátém kole bylo předčasné a stálo ho pozice. Navíc vzhledem ke končící životnosti pohonné jednotky disponoval nižším výkonem. Ferrari se rozhodlo nepoužít šestý motor, na rozdíl třeba od Red Bullu a Vettela, i když o jeden přišlo v Monze.

Ale zpět k pneumatikám, při startu z boxů použili oba jezdci Red Bullu tvrdší pneumatiky, na roštu 12. Hülkenberg také. Pro Hülkenberga to bylo popáté v posledních šesti závodech, co startoval na tvrdší směsi. Force India se alternativními strategiemi snaží kompenzovat svoji ztrátu ve vývoji a v Abú Dhabí se jí to znovu podařilo, německý závodník viděl cíl jako šestý.

Alternativní strategii dobře využil také Ricciardo, po startu z boxů dojel čtvrtý. Australan vyniká mimo jiné v tom, že dokáže jet rychle a šetřit při tom zadní pneumatiky. Tvrdší směs nebyla v nevýhodě vůči té měkčí ani po startu, protože s těžkými vozy bylo třeba jet relativně opatrně, aby se měkčí pneumatiky okamžitě nepoškodily.

Alternativní strategii s tvrdší směsí mohl ohrozit jen výjezd safety caru hned po startu. Ostatní by rychle přezuli, aby se zbavili měkčího obutí, což by sice znamenalo zisk pozic, ale také jiný závod.

Diskuse k článku

Napsat komentář