Glosa: I s novými motory bude F1 dobrá
"A tak, když to bylo hlasité, až plíce vrněly, srdce bušilo a slzy do očí tekly, mělo to tu správnou třešničku na dortu."
Ekonomické problémy týmů, havárie Julesa Bianchiho a politické tahanice o moc nad formulí 1 jsou třemi tématy, které zastínily jinak fantasticky boj o titul mistra světa. Jak přiznal sám Bernie Ecclestone, nebýt Lewise Hamiltona a Nika Rosberga a jejich boje až do posledního závodu, byla by to katastrofa.
Ještě jedno téma hýbalo, a částečně nadále hýbe žlučí mnoha nadšenců F1: nová generace pohonných jednotek. Tiché vysavače s charismatem traktoru. Otázkou nyní je, zda byste je vyměnili za staré dobré desetiválce odměnou za to, že by se v sezonách 2001, 2002, 2004 s jednoznačným průběhem bojovalo o titul šampiona až do posledního závodu? Třeba i mezi týmovými kolegy stejného týmu?
To je otázka do pranice. Ale přesto si myslím, i s odstupem času, že se jedná o fantastický kousek inženýringu. Problém je, že tento druh inženýringu není masově populární. Nevyprodává divadla, koncertní sály, sportovní stadiony. Doba je prostě taková, že tyto výsledky na poli technologického pokroku nedokáže ocenit. Jsou tak trochu samozřejmostí. A už vůbec nedokáže hrát hlavní roli v nalákání stovek milionů lidí po celém světě na dvě hodiny k televizním obrazovkám nebo počítačům.
Vždy to byla kombinace pozoruhodných charismatických mužů a pokrokové techniky. Zatímco ale před lety sloužila F1 také jako technologicky průkopnická platforma, dnes se hlavní vývoj odehrává mimo ni. MGU-H, ICE, ECU, MGU-K, TC v nás nevzbudí takový adrenalin jako souboj kolo na kolo mezi Rosbergem či Hamiltonem při Velké ceně Bahrajnu.
A tak, když to bylo hlasité, až plíce vrněly, srdce bušilo a slzy do očí tekly, mělo to tu správnou třešničku na dortu. Z tohoto titulu se moderní ef jedničky staly sice pořád kvalitním sexem, ale s prezervativem. Pokud víte, o čem mluvím.
Ano, stará dobrá hřmící monstra mi chybí. S odstupem jedné sezony to mohu objektivně vyhodnotit. Ale co s tím? Suše se vrátit – z dnešního pohledu již – konvenčním motorům? A kdo je bude vyvíjet a stavět? Automobilky do toho nepůjdou. V moderní generaci pohonných jednotek utratily dohromady kolem jedné miliardy eur. A silné značky výrobců motorů k F1 patřily odjakživa. Jak z toho ven?
Až zase přijedu na závodní okruh F1, chci zažít to, co oslovovalo nejen mě jako dítě před mnoha lety, když jsem to poprvé slyšel, ale asi jako všechny ostatní z nás, kdo tu čest měli. Když jsem kráčel ještě jako klasický fanoušek z veřejného parkoviště směrem k Hockenheimringu, bylo to slyšet na stovky, stovky metrů daleko, a ještě přes les. A já tam u toho chtěl být v další vteřině. Jako v nějakém mýtickém filmu, kde se za humny děje něco obrovského, a vy chcete na vlastní oči vidět, co to je, a režisér vám to ještě nedovolí! Ne teď hned!
F1 si svou cestu najde. Bude jiná. A trochu pro jiné lidi. A pokud si udrží takové napětí až do posledních závodů dlouhatánské sezony, bude pořád dobrá.
Diskuse k článku