Formule 1 je paralyzována. A nevidím světlo na konci tunelu

To není pro naše čtenáře nic nového. Jen jsme o tom v posledních několika dnech získali další pádné důkazy. Začalo to přitom velkolepě: auta mají příští rok zrychlit o 5 až 6 sekund. Za tím účelem byla představena sada pravidel, která toho má docílit (širší auta, širší pneumatiky, jiná aerodynamika). Ale světe div se: největší…

4 Štítky: 2017 Pravidla Zveřejněno 3. 02 2016 — Tomáš Richtr

To není pro naše čtenáře nic nového. Jen jsme o tom v posledních několika dnech získali další pádné důkazy.

Začalo to přitom velkolepě: auta mají příští rok zrychlit o 5 až 6 sekund. Za tím účelem byla představena sada pravidel, která toho má docílit (širší auta, širší pneumatiky, jiná aerodynamika). Ale světe div se: největší techničtí experti se nedokázali shodnout na tom, zda to kýžený výsledek opravdu přinese. Pirelli kontrovalo, že auta o 5 sekund zrychlí jen díky jeho pneumatikám, zatímco šéf Williamsu Pat Symonds upozornil že nová pravidla ohledně strategie volby pneumatik nevyužijí svůj potenciál. A vlastně že bychom měli všechno odložit na rok 2018.

Čas běží a do strategického vývoje seriálu F1 promlouvají úplně všichni: týmy F1, Bernie Ecclestone, FIA, partneři, sponzoři… Ale zodpovědnost nemá nikdo. Takže se po vzoru parlamentní demokracie jen tlachá, tlachá, tlachá… a tlachá. A výsledky jsou co do kvality velmi podobné kvalitě zákonů naší země.

Je to právě absence silného “vedoucího” seriálu F1, který by dokázal využít svých pravomocí a zavést změny. Změny takové, které přizpůsobí průběh velkých cen modernímu vnímání “atraktivity” a “adrenalinu”. Šance tu je: do konce února 2016 musí být představena pravidla pro rok 2017. Pravidla, o kterých se už měsíce hovoří, jak by měla zvýšit atraktivitu sportu. Vy už víte, jak to dopadlo: nijak!

Na klíčovém jednání technických šéfů F1 minulý týden v pátek nebylo dosaženo žádného výsledku a jeden z nich jednání komentoval slovy: „Věci jsou spíše chaotičtější, než aby přinesly změnu k lepšímu.”

Na jiném, avšak neméně důležitém jednání iniciovaném Pirelli, to dopadlo podobně: žádný konkrétní výsledek. Jednání bylo klíčové až tak, že se jej zúčastnili Bernie Ecclestone, Jean Todt, Sergio Marchionne, Ron Dennis nebo Toto Wolff. Z jezdců se zúčastnili například Sebastian Vettel, kterého problematika pneumatik trápí nejen po GP Belgie 2015, ale který sám coby debutant sezony 2007 pamatuje pneumatiky zcela jiného charakteru. Dalšími zúčastněnými jezdci byli Kimi Räikkönen, Nico Rosberg, Felipe Massa, Valtteri Bottas nebo Daniil Kvjat. Bylo to ale prakticky zbytečné.

F1 si vlastně žije vlastním životem: pro impotenci klíčových hráčů nejsou přijímána žádná rozhodnutí. Veškeré návrhy zůstávají v rovině akademických debat. A to seriál F1 paralyzuje.

Dalšími šancemi jsou už jen zasedání Strategické skupiny a Komise F1 o posledním únorovém týdnu. Objektivně vzato (a na základě získaných zkušeností) se ale nedá očekávat žádná pozitivní zpráva o výrazném posunu vpřed.

Tato situace nejasného bezvládí nad seriálem F1 trvá již několik let (v důsledku vzniku individuálních komerčních smluv mezi Berniem Ecclestonem a týmy F1) a bude-li to takto pokračovat dále, F1 se časem utopí ve svém vlastním izolovaném světě. Světě, který nerespektuje dění kolem nás, zejména ve vztahu k “zábavnímu průmyslu”, jehož součástí má formule 1 ambici být.

Přiznám se, že po těch letech už začínám ztrácet víru, že k nějaké významné změně ve vedení F1 dojde. Určitá naděje přišla se záměrem prodat komerční práva zcela jiné skupině lidí, než jsou zcela impotentní CVC Capital Partners. Ale i toto usnulo. Pro každého účastníka (Jean Todt, Bernie Ecclestone, tovární týmy F1, nyní nově i Pirelli) jsou jejich vlastní zájmy tak silné a nadnesené prospěchu fanouška, že tahle patová situace tu hrozí zůstat mnoho dalších let.

Sebastian Vettel, GP Rakouska 2015

Sebastian Vettel, GP Rakouska 2015

Nico Rosberg, GP Rakouska 2015

Nico Rosberg, GP Rakouska 2015

Diskuse k článku

Napsat komentář