Ford zvažoval koupi vlastního týmu
Ford se příští rok vrací do F1 v rámci spolupráce s Red Bullem. Vše ale mohlo být trochu jinak.
Příběh o tom, jak Red Bull hledal dodavatele motorů do nové éry, je známý. Rakouská stáj byla velmi blízko spolupráci s Porsche. Nakonec zde byl jeden háček, nebo spíše hák – Porsche chtělo být rovnocenným partnerem, včetně podílu na týmu. To se samozřejmě Red Bullu nelíbilo a z dohody sešlo.
Do hry tak vstoupil Ford, který ucítil svou příležitost. Christian Horner se v Brazílii setkal s Markem Rushbrookem (ředitel Ford Motorsports), Billem Fordem (výkonný ředitel Ford Motor Company) a Jimem Farleyem (generální ředitel Ford Motor Company). Šéf Red Bullu ucítil z mužů stojících za značkou Ford veliké nadšení a tak slovo dalo slovo a nová spolupráce byla na světě.
Ford má ve F1 velkou historii. V rámci spolupráce s britskou automobilovou společností Cosworth během několika dekád pomohl Ford k 10 konstruktérským a 13 jezdeckým titulům. Se 176 výhrami je Ford-Cosworth třetím nejúspěšnějším výrobcem motorů v historii F1.
Naposledy byl Ford ve formuli 1 k vidění v roce 2004, když dodával motory stáji Jordan. Od té doby se stáhl a rozhodně to nevypadalo, že by se měl do královny motorsportu vrátit. “Před pěti lety se mě lidé ptali, jestli se někdy Ford vrátí do F1. Moje odpověď byla ne,” řekl Rushbrook. V posledních letech však sport získal na popularitě na celém světě a zejména v USA. “Tehdy jsme si nemysleli, že F1 je pro nás to pravé místo, ale poté se věci určitě změnily.”
Myšlenka vlastního týmu
Ve chvíli, kdy si Ford usmyslel, že je návrat do F1 dobrým nápadem, ve hře bylo několik možností, včetně koupě vlastního týmu. “Než jsme uzavřeli tuto dohodu s Red Bullem, probíhalo mnoho diskuzí,” pokračoval Rushbrook. “Některé týmy F1 nás oslovily a my jsme také oslovili některé týmy. Potřebovali jsme porozumět prostředí (F1) a různým způsobům, jak se ke sportu dostat.”
“Dokonce jsme se podívali i na to, jestli bychom si koupili vlastní tým. Myslím, že jsme ukázali tím, čím se tento tým stal, čím býval Jackie Stewart Racing a Jaguar, že to není náš hlavní záměr, že? Ano, jsme v motorsportu, ale nikde nevlastníme ani nevedeme tým. Vždy pracujeme s partnery, ať už je to Dick Johnson nebo závody v Austrálii MRSportca, Penske v Austrálii a M-Sport v rallye.”
Co Ford přinese Red Bullu?
Nabízí se otázka, co do motorářské divize Red Bullu, tedy Red Bull Powertrains, přinese Ford kromě svého loga a určitého množství peněz. “Moje první otázka na Christiana byla: ‚Co hledáš u partnera?‘ a já byl připraven říct, co hledáme u partnera my. V prvních 20 minutách této diskuse mezi námi byla velmi široká shoda,” zavzpomínal Rushbrook na rozhovor s Hornerem.
“Na té první schůzce jsme také nastínili oblasti, kde Red Bull Racing potřeboval pomoc s pohonnou jednotkou a závodním týmem a oblastmi, kde jsme chtěli přispět a přiučit se. Tento proces pokračuje dodnes, i když seznam je dnes delší než během těch úvodních diskuzí.”
V prvních diskuzích se mělo jednat hlavně o pomoc s elektronickými částmi motoru, dle Rushbrooku se ale nyní jedná už o mnohem rozsáhlejší spolupráci. Ford již Red Bullu pomáhá také v oblasti spalovacího motoru a turba.
Horner si dosavadní spolupráci pochvaluje
Christian Horner neskrývá z dosavadní spolupráce s Fordem nadšení, svým způsobem si dokonce rýpnul do Porsche: “Od začátku Mark a Jim Farleyovi říkali: ‘Kluci, děláte Formuli 1 každý den. To je váš denní chleba. Nebudeme vám vnucovat naši metodologii. Řeknete nám, jak můžeme pomoci a kde můžeme pomoci.” Byla to velmi otevřená kniha. Připadá mi to jako partnerství, které inženýrům nevnucujete, což se někdy v těchto vztazích stává, a čeho jsme se obávali u druhé možnosti, kterou jsme zvažovali,” řekl Horner.
V posledních dnech se spekuluje, že oproti konkurenci je Red Bull s vývojem nové pohonné jednotky pozadu, což může dost negativně ovlivnit první rok nových technických pravidel. Horner si z toho ale příliš velkou hlavu nedělá.
“Pro nás je prostě vzrušující mít Modrý ovál zpět ve Formuli 1. S tím, co děláme, je samozřejmě spojeno riziko. Převzít a dělat to, co děláme, je šílené, pokud jde o investice a výrobu vlastního motoru, ale jak nám Dietrich Mateschitz vždy říkal: ‘Žádné riziko, žádná zábava’. To platí pro tento projekt a je to něco, co bychom nemohli udělat bez podobně smýšlejícího partnera.”