Force India chce omezit testování v aerodynamickém tunelu. Má ušetřit peníze malým týmům
FIA se zabývá návrhem Force Indie, který by měl pomoci malým týmů. Indická stáj by chtěla omezit testování ve větrném tunelu a nahradit ho počítačovými simulacemi, takzvanou technologií CFD. Vývoj aerodynamiky by se nezastavil, a zároveň by toto řešení pomohlo malým týmům. V současnosti je trend formule 1 takový, že všechny týmy využívají testování v…
FIA se zabývá návrhem Force Indie, který by měl pomoci malým týmů. Indická stáj by chtěla omezit testování ve větrném tunelu a nahradit ho počítačovými simulacemi, takzvanou technologií CFD. Vývoj aerodynamiky by se nezastavil, a zároveň by toto řešení pomohlo malým týmům.
V současnosti je trend formule 1 takový, že všechny týmy využívají testování v aerodynamickém tunelu, který napodobuje podmínky na okruhu. FIA před několika lety, ve snaze udělat formuli 1 finančně dostupnější, omezila testy jak na okruzích, tak i v tunelu.
Force India je přesvědčená, že stávající systém je stále nákladný a předložila řešení. Hlavní roli už by nehrál větrný tunel, ale CFD. Tento systém využívá počítačových simulací, které umožňují analyzovat vlastnosti daného dílu ještě před tím, než je vyroben.
Nové řešení by týmům ušetřilo nemalé peníze. Například Manor, Haas nebo Force India nemají svůj vlastní větrný tunel, proto se musí spoléhat na větší týmy. A samozřejmě nic není zadarmo. Tento návrh už prošel Strategickou skupinou F1 a nyní jeho budoucnost mají v rukách techničtí ředitelé.
„Požádali jsme Strategickou skupinu F1, aby se zabývala naším návrhem kompletního přechodu na CFD. Navrhli jsme to, protože předpokládáme, že časem CFD nahradí aerodynamické tunely. Chceme, aby to bylo snazší a efektivnější.
Nyní máme model formule, který využíváme ve větrném tunelu, ale hledáme řešení, které by umožnilo kompletní využívání CFD. Je to něco trochu jiného, ale současný systém by zůstal stejný.
Dali jsme dohromady návrh, a teď se zabýváme technickými pravidly. Přemýšlíme, jak ho vylepšit a získat všeobecnou podporu, která by nám zaručila schválení. Už máme podporu Strategické skupiny,“ řekl zástupce šéfa Force Indie Bob Fernley.
Fernley je přesvědčen, že přechod na CFD je jen otázkou několika let. „CFD se rozvíjí strašně rychle. Formule 1 chce využívat nejnovějších technologií, a to je CFD. Chceme přesvědčit i ostatní, aby to zvážili. Není to povinné. Jedná se jen o další způsob, jak vyvíjet aero.
Ne všichni se chtějí vydat touto cestou. Když máte aerodynamický tunel, budete chtít využívat aerodynamický tunel. Ale jsou nejméně čtyři týmy, které ho nemají a musí platit za pronájem. Věříme, že v horizontů tří let je zde možnost primárního využití CFD. Ušetřilo by to hodně peněz. Pro tým, jako jsme my, by to bylo mnoho ušetřených miliónů.“
O tomto systému se mluvilo už s příchodem stáje Virgin v roce 2010. Tehdy se tyto plány ukázaly jako příliš ambiciózní, ale od té doby technologie CFD udělala velký krok v před.
„V době Virginu to byl velmi ambiciózní krok. Zřejmě to bylo správné, ale přišlo to příliš brzy. Stejně jako mnoho dalších věcí. Tolik let pracujeme s omezeným testováním v aerodynamickém tunelu. Bezpochyby to ušetřilo velké peníze. CFD se stejně jako ostatní technologie vyvíjí a myslím, že je načase to přehodnotit.“
Čtěte dále: Force India bojuje s Williamsem. Cílí na čtvrté místo
Diskuse k článku