Finance: Williamsu v roce 1997 k titulu stačil rozpočet, na jehož úroveň se chce F1 dostat
Pandemická krize dostává vedení formule 1 včetně FIA do sedla a týmy velkých automobilek pod tlak. Prezident FIA Jean Todt využívá okolností a svého vlivu k vytvoření silnému tlaku na výrazné snížení rozpočtových stropů. A nová situace kolem schvalování pravidel staví velké týmy do situace, ve které nyní tahají za kratší konec. Před více než 20 lety ale pro zisk titulu stačil přibližně stejný objem peněz, o který se dnes bojuje.
Před nástupem krize byly rozpočtové stropy pro sezonu 2021 dohodnuty na úroveň 175 milionů dolarů. Už tak je to výrazně nižší číslo, než co tovární týmy utratily vloni. Mercedes a Ferrari měly loňské rozpočty na úrovni 450 milionů dolarů, což je neuvěřitelných 11 a čtvrt miliardy českých korun.
Vedení formule 1 a zejména nezávislé týmy pochopily vážnost situace a začaly lobovat za další snížení rozpočtů, proti kterému jsou zejména Ferrari a Red Bull. Mercedes se v posledních týdnech nijak výrazně nevyjadřuje ani formou oficiálních prohlášení ani prostřednictvím komentářů šéfa a spolumajitele týmu F1 Totta Wolffa.
FIA před nedávnem sáhla k velmi svéráznému kroku a upravila svůj Mezinárodní sportovní řád změnou pravidla, podle kterého je pro zavedení změn vedoucích k ochraně šampionátů, ať jde o mistrovské šampionáty nebo poháry, místo souhlasu všech účastníků nutný souhlas už pouhé jejich většiny.
Po tomto strategickém kroku majitel F1 Liberty Media a FIA předloží k hlasování návrh snížit rozpočtové stropy ze 175 milionů na 145 milionů pro příští sezonu. Z loňské úrovně blížící se 500 milionů u týmů ze špičky!
Dá se tušit, že FIA v předstihu zjistila, zda má podporu alespoň u šesti týmů. Jedná se pouze o přechodnou fázi, protože pro sezonu 2022 (druhý rok s rozpočtovými stropy) by měl jít na úroveň 120 nebo 130 milionů.
Do rozpočtového stropu se nezapočítávají platy jezdců a vrcholového managementu, marketing a náklady na výrobu motorů. Z pohledu Mercedesu tak odhadem klesne rozpočet z loňské úrovně na přibližně 230 milionů dolarů, což je o více než polovinu. Nejvýraznější nákladovou položkou jsou platy zaměstnanců, což je trnem v oku Ferrari, které nechce propouštět. Proto zvažuje rozšíření svých továrních aktivit do jiných soutěží.
Bývalý pilot F1 Karun Chandhok a dnes spolukomentátor Sky Sports spočítal, že rozpočet vítězného týmu Williams sezony 1997 byl na úrovni 70 milionů tehdejších liber, což při přepočtu na dnešní dolary dělá 160 milionů dolarů. Včetně všech nákladů, tedy i platů jezdců, marketingu a poplatků za motory.
Po zisku titulu mistra světa týmem Williams následovala relativně krátká bitva mezi Mikou Häkkinenem (McLaren) a Michaelem Schumacherem (Ferrari), než se Ferrari ujalo nadvlády až do roku 2008 (s výjimkou dvou titulů pro Renault) než ve stejném roce přišla ekonomická krize.
Tehdy vedení formule 1 po odchodu řady automobilek sáhlo k řadě rozpočtových opatření, ale od té doby náklady týmů ze špičky rostly do současných závratných výšin.
Uvidíme, jakou pozici pro silnou a stabilní budoucnost formule 1 FIA s Liberty Media vyboxuje.
Diskuse k článku