Filozofický a právní kolaps: Kauza týmu Racing Point vysvětlena

Kauza údajně nelegálních vozů týmu Racing Point, které jsou soupeři považovány za kopii loňských mistrovských formulí Mercedesu, nabírá nevídané emotivní rozměry. FIA konečně rozhodla, že oficiální stížnost jednoho ze soupeřů, Renaultu, je na místě. Tedy že růžové formule Sergia Péreze, jeho náhradníka Nika Hülkenberga a Lance Strolla, jsou osazeny díly vzniklými nelegální cestou. Tým přišel o 15 mistrovských bodů, dostal pokutu 400 tisíc eur. Ale může s formulemi nadále závodit! Takové rozhodnutí přivedlo jiné soupeře k zuřivosti.

Štítky: Racing Point Technika Zveřejněno 8. 08 2020 — Tomáš Richtr

Objektivně se jedná o velmi unikátní problém. Právě jeho výjimečnost je příčinou emocí.

Jsou části aut, které si tým může kupovat od jiného týmu. Jako si například Racing Point kupuje motory od Mercedesu. Jsou ale části auta, které si musí tým zkonstruovat sám. V této souvislosti nastal u jednoho dílu auta zcela unikátní problém. Tím dílem je brzdový trychtýř, technicky a aerodynamicky náročný díl, jehož účelem je chladit brzdy, ovlivňovat teplotu pneumatik a vedlejším efektem je jeho aerodynamická funkce. Ještě vloni si Racing Point mohl takové brzdové trychtýře od Mercedesu kupovat. Letos už nesmí. Brzdové trychtýře se pro letošek staly dílem, které si tým musí sám zkonstruovat.

Proč podal Renault protest proti vozům týmu Racing Point

Racing Point tedy vzal loňské brzdové trychtýře Mercedesu a jejich konstrukční dokumentaci – vše získal naprosto legálně – a s využitím takových informací pro letošek vyrobil své vlastní brzdové trychtýře. Je to správně, nebo špatně, když letos mají mít týmy brzdové trychtýře na základě vlastní konstrukce, ke které jsou držitelem duševního vlastnictví, jak žádají pravidla?!

Poslechni si rozbor situace v podání Tomáše Richtra a Josefa Krále:

Spotify: zde
Apple podcasts: zde

FIA usoudila, že letošní brzdové trychtýře nejsou nápadem týmu Racing Point, ale Mercedesu. Byť je to nápad jednoduše řečeno loňský. Kdy to ještě šlo. Ale tenhle nápad Mercedesu byl přenesen do letoška. Letoš už nápad Mercedesu na brzdové trychtýře tým Racing Point využít nemůže. Protože FIA usoudila, že jejich ‘autorem’ je Mercedes. Ne Racing Point.

A zde nastává ona schizofrenní příčina veškerých emocí: brzdové trychtýře týmu Racing Point vznikly nelegálně v tom smyslu, že jejich duchovním otcem (držitelem duševního vlastnictví) je Mercedes. Bez ohledu na to, že takový nápad vloni Racing Point legálně získal. Ale když už jsou teda takto kontroverzně na světě i letos, pravidla nijak konkrétně neošetřují scénář, že by je tým Racing Point ve skutečnosti využíval.

FIA tvrdí, že k pochybení došlo v extrémně unikátní situaci při konstrukci brzdových trychtýřů tím, že k jejich návrhu Racing Point v rozporu s duchem a smyslem nařízení ve velkém využil nápad Mercedesu. Už ale nemá za to, že tým Racing Point porušuje pravidla tím, že s takto vzniklými brzdovými trychtýři závodí!

Kauza nelegálních Racing Pointů: Proč si Renault vybral zrovna brzdové trychtýře?

Jedná se o velmi zásadní rozdíl. Problematika jakéhosi “autorství” brzdových trychtýřů je totiž předmětem sportovní sady pravidel (postupy, procesy, atd.), nikoli technických pravidel, která určují specifickou legalitu formulí a při jejich porušení by muselo být auto a jeho pilot z velké ceny vyloučen. Jednoduše řečeno má FIA za to, že došlo k jednorázovému porušení postupu při konstrukci brzdových trychtýřů, a za to bylo týmu Racing Point odebráno 15 mistrovských bodů (což se na konci sezony potenciálně může projevit jako ztráta milionů dolarů) a udělena pokuta 400 tisíc eur. Ale že jinak se s důsledky takového projevu nedá až zas tak moc dělat. Racing Point má znalosti konstrukce Mercedesu a nemůže se těchto znalostí nějak racionálně zbavit.

Zjednodušeně řečeno: pravidla konkrétně nezakazují využít vloni získaného dílu a na něm postavit konstrukci pro letošní rok.

Když tým Haas vstupoval do formule 1 v roce 2016, pro konstrukci svého auta v průběhu roku 2015 využil znalostí Ferrari i na díly, na které měl mít tým F1 exkluzivní práva. Ale Haas v roce 2015 ještě vůbec nebyl účastníkem šampionátu, a tak se na něj právně pravidla nevztahovala.

FIA ovšem ve své důvodové zprávě uvádí, že údajným pochybením při konstrukci brzdových trychtýřů získal tým Racing Point výhodu. A tato výhoda mu pochopitelně zůstává. A to je příčinou rozhořčení na straně soupeřů, kteří v roli zainteresované strany proti objektivně neuspokojivému rozhodnutí nyní podávají rozpor. Příběh tak pokračuje.

Čtenář si nyní umí asi představit, o kolik intenzivnější emoce by byly, kdyby se FIA pokusila být podobně transparentní při údajných pochybeních Ferrari v oblasti jejich pohonné jednotky. Detaily sporu a následného jeho vyrovnání dodnes zůstávají tajné.

Huawei si nechal patentovat autonomní systém pro vozidla