FIA zavádí nový systém kontroly legálnosti vozů: sken

Mezinárodní automobilová federace pro letošek nachystala zásadní změnu, od které si slibuje snadnější kontrolu legálnosti jednotlivých vozů. Je jím metoda laserového skenování monopostů, která bude součástí kontrolního procesu při každém závodním víkendu, jak vysvětlil technický ředitel FIA Nikolas Tombazis.

Štítky: FIA Nikolas Tombazis Pravidla Zveřejněno 20. 03 2022 — Lukáš Štěrovský

„Jelikož se letos změnila pravidla pro aerodynamiku – stala se složitějšími –, museli jsme zvýšit úroveň našich kontrol. Takže jsme přešli na plně elektronický nejmodernější systém skenování,“ vysvětluje bývalý konstruktér týmů jako Benetton, McLaren či Ferrari.

Jak vše funguje? „Vozy všech týmů jsme zkontrolovali na počítači, abychom se ujistili, zda splňují všechny předepsané parametry. Kontrola během víkendu pak spočívá ve skenování jednotlivých formulí a porovnání s naším uloženým modelem,“ objasňuje.

„Buď skenujeme povrch vozu, nebo kontrolujeme specifické body, které porovnáváme s uloženým modelem. Na základě těchto měření pak můžeme vyvodit případné závěry. Provádíme dvě kontroly: rychlou, kdy měříme základní parametry jako šířku, výšku a tak dále, a podrobnější kontrolu, kdy skenujeme celý vůz, což trvá trochu déle.“

Kdy přesně během roku bude systém FIA plně využívat, zatím neví. „Stále se s ním seznamujeme, zejména v prostředí závodního víkendu. Podrobnější skenování bude probíhat spíše náhodně bez vědomí týmu, což podpoří dodržování předpisů,“ je si jistý Tombazis.