FIA vysvětluje aktivaci VSC a potvrdila, že si posvítí na nebezpečný incident s maršály

Když Lawson vyjížděl z boxů, jen těsně minul maršály, kteří měli odklízet úlomky na trati. Tento incident prošetří FIA, která vysvětlila, proč aktivovala VSC.

Štítky: 2025 FIA GP Mexika Virtuální safety car Zveřejněno 28. 10 2025 — Bára Goldmannová

Ve třetím kole před druhou zatáčkou Liam Lawson zažil infarktový moment. Traťový maršálové byli vysláni na trať, aby uklidili úlomky, které zůstaly po několika drobných kontaktech v první zatáčce. Samozřejmě počkali, až projedou všechna auta. Pokyn byl ale zrušen, protože se ukázalo, že Lawson zajel do boxů pro nové přední křídlo, takže už mezi vozy nebyla dostatečně velká mezera, aby bylo možné bezpečně vyčistit trať.

“Málem jsem je k***a zabil!” vyjekl Novozélanďan vyděšeně do vysílačky, když je míjel. Ze záběrů vidět, že bylo ke katastrofě opravdu velmi blízko. Mezinárodní automobilová federace ujistila, že inkriminovaný okamžik prošetří.

“Po incidentu v první zatáčce bylo ředitelství závodu informováno, že se na apexu této zatáčky nachází úlomky,” uvádí se v prohlášení. “Ve třetím kole byli maršálové upozorněni a připraveni vstoupit na trať a odstranit úlomky, jakmile všechna auta projedou první zatáčkou. Jakmile se ukázalo, že Lawson zajel do boxů, pokyn k vyslání maršálů byl zrušen a v daném úseku byly vyvěšeny dvojité žluté vlajky. Stále vyšetřujeme, co se stalo poté.”

“Rádi bychom zdůraznili naši úctu a uznání vůči místní národní sportovní autoritě (ASN), organizaci OMDAI, stejně jako okruhu Autódromo Hermanos Rodríguez a jejich maršálům, kteří pracují dobrovolně a hrají zásadní roli v bezpečném a úspěšném průběhu našeho sportu. Jejich profesionalita a oddanost jsou neocenitelné pro každý závod, který pořádáme.”

Proč v klíčovém okamžiku závodu aktivovali VSC?

V předposledním kole se Carlos Sainz roztočil v sekci u stadionu Foro Sol a vůz si poškodil, což mu ukončilo závod. Přestože se mu podařilo téměř dojet do mezery, která slouží pro přístup na trať a odklízení vozu, byl aktivován virtuální safety car.

VSC zneutralizoval závod zrovna v okamžiku, kdy si Max Verstappen chystal útok na druhého Charlese Leclerca a Oliver Bearman měl plná zpětná zrcátka Oscara Piastriho. Restart závodu proběhl až v posledním kole, čímž Versatppen ztratil veškeré naděje na překonání pilota Ferrari, to samé platilo pro Piastriho.

FIA se hájí tím, že postupovala podle standardního postupu při odstraňování vozu, protože Sainz zastavil na trati a hrozilo nebezpečí požáru.

“Sainz se roztočil a zastavil v únikové zóně na vnější straně zatáčky číslo 14. Jeho vůz zůstal stát na nechráněném místě,” vysvětluje mluvčí FIA, proč zasáhli do klíčového momentu závodu. “Z vozu se začalo kouřit a ředitelství závodu obdrželo upozornění na oheň, což jasně znamenalo, že bude nutný zásah maršálů k jeho odklizení.”

“Jak v takových případech bývá obvyklé, když jsou maršálové vysláni k odtažení vozu, závod je neutralizován – v tomto případě byl aktivován virtuální safety car (VSC), dokud nebyl vůz přemístěn do bezpečné pozice za bariéry. VSC skončil, jakmile byl vůz v chráněném prostoru, a závod poté pokračoval v normálním režimu pod zelenými vlajkami.”