FIA ušetřila Russella i Sainze. Proč nebyli potrestaní?
Hrozilo, že po GP Miami přijdou ještě dodatečné penalizace Sainze a Russella. FIA nakonec oba piloty ušetřila.
Carlos Sainz byl prošetřován za kolizi s Lewisem Hamiltonem, ke které došlo v posledním kole Grand Prix Maimi. Španěl se při svém pokusu dostat se před Hamiltona na osmé misto přepočítal a 17. zatáčce se opřel o Birtův monopost. Po závodě musel na kobereček ke komisařům, ale odešel bez trestu.
“Vůz č. 55 se pokusil o předjetí vozu č. 44 po vnitřní straně v zatáčce 17 a oba vozy se dostaly do kontaktu na vrcholu zatáčky. Komisaři rozhodli, že za incident nesou odpovědnost oba jezdci – vůz č. 55 se nedostal do jasné pozice, která by mu podle jezdeckých standardů dávala právo na závodní stopu, a zároveň vůz č. 44 zatočil do zatáčky dříve než obvykle, čímž ovlivnil pokus vozu č. 55 o předjetí,” stojí v oficiálním prohlášení. Komisaři dále uvádějí, že ani jeden není viníkem nehody.
Před komisaře byl předvolán ještě jednou, a to kvůli tomu, že nezpomalil pod žlutými vlajkami. V tomto případě dostal varování, protože komisaři vzali v úvahu, že Sainz žlutou vlajku neviděl, protože v daném místě nebyl ani světelný panel. Telemetrie rovněž ukázala, že zpomalil poté, co jej tým informoval.
Ignoroval Russell dvojité žluté vlajky?
Třetí místo George Russella bylo ohroženo, jelikož Red Bull po závodě podal protest proti výsledkům. Tvrdili, že Brit pod dvojitými žlutými vlajkami dostatečně nezpomalil poté, co Oliver Bearman musel dostavit svůj Haas.
Red Bull argumentoval, že výraz “zřetelně snížená rychlost” znamená “projíždět zónou žluté vlajky absolutní rychlostí, která je nižší než rychlost před vstupem do této zóny”, jak to udělal Verstappen, který jel za Russellem.
Mercedes však oponoval tím, že se jedná o “běžnou praxi, akceptovanou všemi týmy i FIA“, že “výrazné ubrání plynu“ při průjezdu žlutou vlajkou je považováno za “odpovídající reakci“. Russell tedy podle nich splnil příslušná pravidla.
Russell však údajně viděl pouze jednu žlutou vlajku a “výrazně ubral plyn, aby na ni zareagoval”. Komisaři nakonec označili protest za neopodstatněný, protože “z onboardů i z telemetrických dat je zřejmé, že vůz č. 63 ubral plyn při průjezdu zónou žluté vlajky. Plyn byl ubrán přibližně o 25 %, což vedlo ke snížení točivého momentu o cca 30 %.“
Dále v prohlášení uvádějí, že podle článku 26.1. a) musí jezdec v zóně žluté vlajky “zřetelně snížit rychlost”, přičemž není specifikované, zda je tím myšleno “snížení absolutní rychlosti nebo rychlosti relativně vůči obvyklé závodní rychlosti v dané části trati”. Po přezkoumání bylo zjištěno, že Russell jel v daném úseku mnohem pomaleji, než obvykle.