FIA svatozář zavádí ze strachu z právníků

Mezinárodní automobilová federace zcela ignorovala postoj týmů k řešení ochrany hlavy jezdce pod názvem svatozář. Podle zákulisních informací s ním nesouhlasily všechny týmy s výjimkou jediného - Ferrari. FIA ale ve specifických případech má právo tyto postoje ignorovat.

5 Štítky: Bezpečnost Halo Zveřejněno 20. 07 2017 — Tomáš Richtr

FIA může v období od 1. května 2017 měnit pravidla pro sezonu 2018  pouze tehdy, pokud s tím souhlasí naprosto všechny týmy. Článek 1.2. Sportovního řádu ale dává FIA právo zavést s okamžitou platností změny, které jsou v zájmu bezpečnosti. A to je právě případ svatozáře. Celý případ ovlivnila také zajímavá obava z potenciálních právních žalob v případě vážné nehody v době, kdy je k dispozici solidně otestované bezpečnostní řešení, ale FIA jej nenasadila. Je to argument značně extrémní v tom, že je aplikován na oblast motorsportu, jehož jednou ze základních esencí je riskovat ve velkých rychlostech. Odsud už nemusí být daleko k argumentům zavádět například rychlostní limity.

Na straně druhé pravdou je, že FIA je cílem žalob ze strany rodiny Julese Bianchiho, který tragicky zahynul v důsledku havárie při GP Japonska 2014. Právníci Bianchiho rodiny jsou přesvědčení o legislativní zodpovědnosti FIA v tom smyslu, že její povinností bylo deštěm zmáčený závod zastavit. Oproti tomu Jules Bianchi v inkriminovaném momentu ignoroval důležitý signál dvojitých žlutých vlajek. Tak jako tak se nelze divit obavám FIA z řady civilních žalob v případě vážného incidentu tam, kde řešení Halo mohlo následky potenciálně zmírnit, ale systém nasazen nebyl. Spíše než problém prostředí F1 je to nešťastný celospolečenský trend, kdy každý může žalovat kohokoli za cokoli.

Piloti F1 sdruženi v asociaci GPDA se rozhodli před nějakou dobou od diskuzí kolem svatozáře distancovat a nechat to čistě na FIA. Přesto prezdient GPDA Alex Wurz nasazení systému svatozáře silně podporuje a dodává, že s ním budou jezdit piloti rychleji a agresivněji. Což indikuje myšlenku, že bez systému Halo jezdí piloti pomaleji a opatrněji, což je názor, se kterým je pro nás velmi těžké se ztotožnit. Pravdou je, že na kvalitu či nekvalitu závodění nebude mít svatozář žádný dopad, ale politování je skutečnost, že ve snaze udělat monoposty F1 co do vzhledu a způsobu jízdy velmi atraktivní pro široké a nové publikum, svatozář si vysloužila výrazně negativní reakce právě proto, že je extrémně neestetická. Mnohé hlasy navíc zpochybňují její přínos a připomínají, že v řadě případů by svatozář nebyla vůbec účinná.

Změnu v pravidlech musí ještě formálně ratifikovat Světová rada motorsportu.

omv-promo

Diskuse k článku

Napsat komentář