FIA prozradila, jak dlouho pracovala na nových motorech
Mezinárodní automobilová federace v průběhu srpna představila nové pohonné jednotky, které přijdou v roce 2026. Největší změnou bude odstranění problematického a drahého hybridního motorgenerátoru (MGU–H) a zavedení syntetických paliv. Technický šéf FIA Nikolas Tombazis prozradil, jak dlouho se tento závěr uskutečňoval.
V roce 2026 přijdou do F1 nové motory. Stále se bude jednat o šestiválce o objemu 1,6 litru, které máme dnes. Výraznou změnou bude odstranění MGU–H, které celá léta odrazovalo potenciální zájemce, a nová udržitelná paliva.
Technický šéf FIA Nikolas Tombazis o víkendu v Belgii prozradil, jak dlouho se vyvíjela podoba nových motorů, a jak k tomu došlo. „Celé to začalo na podzim v roce 2020. Tehdy jsme začali mít interní komunikace o tom, jakým směrem se chceme do budoucna vydat.
Určili jsme si několik stěžejních cílů, kterých jsme chtěli dosáhnout. V lednu v roce 2021 jsme začali mít shledání a schůzky s aktuálními dodavateli pohonných jednotek a zároveň jsme tam měli i potenciální nové zájemce o sport.
Naše zájmy jsme následně všem představitelům zúčastněných značek prezentovali. Jistě, ne každý byl spokojen, a tak začala dlouhá jednání o finální podobě. Každý člen šampionátu chtěl něco trochu jiného a do toho se ozývali i možní budoucí dodavatelé.
Poslední rok se hledal ten správný kompromis mezi našimi zájmy, mezi zájmy už aktuálních členů šampionátu a mezi zájmy automobilek, které do našeho sportu chtějí přijít. Šlo o docela náročný proces, který skončil až letos v červenci.
Následně jsme přišli s finálním řešením, které vyhovuje každému. Na začátku srpna jsme nová pravidla nechali stvrdit oficiální cestou a v polovině měsíce jsme byli připraveni zveřejnit a prezentovat nové motory,“ popsal práci na nových pohonných jednotkách Tombazis.
FIA se očividně vydala správnou cestou, neboť nikdo z aktuálních dodavatelů nemá problém s novými motory, což je vzácný jev. Zároveň se tímto řešením přilákali další členové – Audi svůj příchod už potvrdilo, Porsche je téměř jistota a zájmem se netají ani značka Hyundai.