První univerzální ochranná vesta pro závodníky na motokárách

Mezinárodní automobilová federace nepřestává navyšovat úroveň bezpečnosti ve všech závodních sériích. Důkazem je nový bezpečnostní prvek určený zatím pro motokárové závodníky.

Štítky: Bezpečnost FIA Zveřejněno 25. 12 2020 — Lukáš Štěrovský

Jedná se o jakousi vestu, která má za úkol chránit jezdcova žebra a hrudník. Povinná bude už od nového roku ve všech motokárových závodech pod záštitou FIA.

Vesta, kterou zatím nabízí jen italský výrobce závodního oblečení OMP, zajistí závodníkovo bezpečí v případě nárazu tělem do volantu či kraje sedačky, stejně tak pomůže i při kontaktu s letícími troskami – právě tady se nabízí potenciální opodstatnění jejího budoucího nasazení i v F1.

Tento prvek dokáže ochránit jezdce před nárazem o energii 60J v případě hrudníku a 100J, co se týče žeber, do těla propustí maximálně 1kN. Současně ale nijak neomezí pohyblivost rukou, hlavy či nohou. Každý pilot si může vestu přizpůsobit s ohledem na vlastní tělo, vesta bude i v ženském provedení pro pilotky.

„Je to důležitý prvek, protože zranění žeber jsou v motokárách nejčastější. Proto jsme se snažili konzultovat a vyvinout zařízení za účelem ochrany hrudníku. Z výsledku mám radost,“ přiznal Adam Baker, který má u FIA na starost právě bezpečnost závodníků.

Pokud nepočítáme vylepšování helem, kombinéz, zvyšování opěrek hlavy (headrestů) a strukturální změny vozů, jako je zavedení systému Halo, pak posledním ochranným prvkem, který v rámci výbavy jezdce FIA v F1 zavedla, je systém HANS na ochranu hlavy a krku pilota z roku 2003.