FIA: Kontrolovat dodržování pravidel kolem motorů je hodně těžké

Současné pohonné jednotky jsou technologicky velmi komplexní, s jejich složitostí ale přichází komplikace - FIA má s kontrolou legality pohonných jednotek více problémů než kdy dříve. I tento faktor dopomohl k rychlému omezení libovolného výběru motorových módů.

Štítky: FIA Pohonné jednotky Zveřejněno 21. 09 2020 — Petr Čermák

Současný koncept pohonných jednotek je příliš sofistikovaný, přiznal technický ředitel FIA Nikolas Tombazis. V praxi to znamená, že je obtížné pohonné jednotky kontrolovat a určovat, zda dodržují všechny technické směrnice a zda nezachází jednotliví výrobci do šedých zón.

V porovnání s V8 se jedná o „kvantovou fyziku“. Hardware pohonné jednotky může být totiž legální, ale způsob, jak s ní tým operuje, už může být za hranou pravidel. „Bohužel už není kontrola motorů tak jednoduchá jako v době osmiválců,“ přiznal Tombazis v rozhovoru pro Auto Motor und Sport. „Dříve jsme museli kontrolovat, zda týmy dodržují maximální rychlosti, zda jsou motory správně dimenzovány, zda se jejich specifikace paliva nachází v rámci pravidel.“

Jak tedy FIA monitoruje legalitu současných pohonných jednotek? „Řadu parametrů kontrolujeme přes software, signály a senzory, které nám během jízdy posílají informace. Ve chvíli, kdy jezdec každé kolo mění svůj motorový mód, je těžké zjišťovat, zda se tým řídí všemi nařízeními. Obzvlášť komplikované je to ve chvílích, kdy jezdec zajíždí k mechanikům, odjíždí od mechaniků, nebo když zrovna předjíždí.“

Je tedy zřejmé, že jedním z důvodů, proč FIA zavedla nové technické direktivy, bylo právě jednodušší kontrolování legality pohonných jednotek. Tombazis vysvětlil, v čem si FIA usnadnila život. „Limitovali jsme spotřebu oleje na 0,3 litru na 100 km, abychom zabránili využívání oleje jako přídavku pro zvýšení výkonu.“

Loňská Monza: Začátek úpadku Ferrari

„Samozřejmě to nemůžeme měřit po celou dobu závodu, jen na konci každého kola. Je zakázáno šetření oleje pro pozdější využití. Pokud pravidelně měníte motorový mód, nelze jednoduše určit, kolik oleje vůz v jednu chvíli využil. Právě to je jeden z důvodů, proč jsme nové technické direktivy zavedli.“

Omezila nová pravidla předjíždění? Tombazis si myslí, že jen z části, jelikož jezdci nemohou využívat různé předjížděcí módy. „Stále ale mohou využívat výkon z elektrických rekuperátorů,“ argumentuje technický ředitel FIA.

„O předjíždění hodně diskutujeme, jednáme-li o nových pravidlech pro rok 2022. Jedním nápadem bylo chvilkové navýšení výkonu pro jednotlivé jezdce. Pokud bychom se ale zaměřili jen na výkon motoru, museli bychom rozšířit deltu. Díky novým restrikcím je však poměrně nízká.“

Současná éra turbo-hybridních pohonných jednotek skončí s největší pravděpodobností na konci roku 2026. Co skrývá v motorové oblasti budoucnost? Jednou z možností jsou dvoutaktní motory na syntetická paliva. Zatím však není nic dáno, o všem se pouze diskutuje.

„Mluvíme o motorech po roce 2026, chceme udělat významný krok směrem k nulovým emisím,“ prozradil Tombazis. „Zároveň chceme zjednodušit monitorovací proces a usnadnit si tím práci.“

První ostrý hatchback na elektřinu? Cupra odhaluje el-Born