Ferrari zveřejnilo účet za opravy vozů po haváriích. Jedná se o desítky milionů

Šéf Scuderie Mattia Binotto nastínil, jak velký finanční vliv má na tým poškození vozu a jeho oprava v době rozpočtových stropů. Ital dokonce prozradil konkrétní částku, o jakou italská stáj už takto letos přišla…

Štítky: Ferrari Finance Mattia Binotto Rozpočtový strop Zveřejněno 11. 08 2021 — Lukáš Štěrovský

Ne snad, že by opravy po haváriích byly ve formuli 1 něco nového. Letos, s novinkou v podobě rozpočtového stropu (jehož hodnota bude z aktuálních 145 milionů dolarů klesat až na 135 milionů pro rok 2023), ale každý takovýto zásah do „peněženky“ týmy bolí podstatně více.

„Když se podívám na všechny škody, které jsme zatím utrpěli od prvního závodu v Bahrajnu až po poslední závod v Maďarsku, tak po sečtení nákladů na opravy jde o částku vyšší než 2,5 milionu eur (v přepočtu 63,5 milionu korun, pozn. red.). To je opravdu významné číslo, a přitom jsme teprve v půlce sezony,“ říká k situaci Mattia Binotto.

Taková částka odpovídá zhruba 2 % z rozpočtového stropu, z nějž všechny stáje musí pokrýt svůj provoz, což zahrnuje i nákladný vývoj nových monopostů na rok 2022. „V konečném rozpočtu máme určitou mezeru, která je podle nás potřebná, protože nikdy nevíte, jaká překvapení v podobě nehod na vás čekají,“ zamýšlí se šéf týmu Ferrari.

Velké havárie mají vliv na nově zavedené rozpočtové stropy týmů

To letos v tomto směru doplatilo zejména na kvalifikační chybu Leclerka v Monaku, v Maďarsku jej zase ze závodu vyřadil Lance Stroll. Incidentu se nevyhnul ani Carlos Sainz.

I proto Binotto požadoval výjimku tak, aby v případě oprav škod, které způsobí jiný tým, nebyly tyto částky započítávány do rozpočtových stropů poškozené strany. Sám však přiznává, že zavedení něčeho takového by bylo značně komplikované.

„Proběhlo mnoho diskuzí, které pokračují. Pokud dojde k nehodě, vy jste poškozeni, ale viníkem je někdo jiný, měli byste za to platit penězi započítávanými do rozpočtového stropu? Proto jsem zmínil tu sumu, abych ukázal, jak velké škody mohou být. Měli bychom v těchto případech uvažovat o jiném typu regulace?

Rozpočtový strop má určitě své opodstatnění, ale pro tento případ asi neexistuje žádné zřejmé řešení. Určitě o tom ale budeme se všemi dál diskutovat,“ slibuje lodivod Ferrari.

Opel: V Evropě budeme mít 100% vozů elektrických od roku 2028