Ferrari přiznalo využívání šedých zón při výkladu pravidel pro motory
Letošní sezona byla pro Ferrari vskutku náročná. Tlak je na tým vyvíjen ze všech stran, přesto současný šéf Ferrari Mattia Binotto přiznal, že není tak výrazný, jako býval za dob Sergia Marchionneho, který v letech 2014 až 2018 působil jako prezident Ferrari.
Charismatický lídr a silná osobnost – těmito slovy bychom mohli popsat bývalého prezidenta Ferrari Sergia Marchionneho. V čele Ferrari nahradil v září 2014 Lucu di Montezemola a působil zde až do své smrti v červenci 2018.
Od roku 2014 zaznamenal Mattia Binotto výrazný kariérní postup. Tehdy dohlížel na vývoj nové hybridní pohonné jednotky, později se stal technickým ředitelem Ferrari a nyní celému týmu šéfuje. Jaké jsou jeho vzpomínky na bývalého prezidenta Ferrari?
„Panoval tam velký tlak, o tom není pochyb,“ vzpomíná na Marchionneho v podcastu Beyond the Grid Mattia Binotto. „Vypořádat se s ním, to bylo opravdu velmi obtížné.“
„Musel jsem mít u sebe neustále mobilní telefon, ať už byl den, nebo noc. Když mi napsal přes WhatsApp, musel jsem mu do 30 sekund odpovědět. Až takový tlak na nás vyvíjel. Když jsme mu hned neodpověděli, další den nezačal zrovna příjemně.“
„Žít neustále s mobilním telefonem po ruce nebylo jednoduché. Chtěl, abychom byli vzhůru a odpovídali mu. Dokonce mi psal i během závodů. Možná nepsal během noci, ale brzy ráno určitě ano.“
„Fernando is faster than you“ – jak to bylo s týmovou režií u Ferrari
Za Marchionneho si Ferrari výkonnostně polepšilo. V roce 2014 získala stáj z Maranella jen dvakrát stupně vítězů, o tři roky později ale bojoval Sebastian Vettel o mistrovský titul. Svůj pokus zopakoval i v roce 2018. Mohl tedy tlak, který Sergio Marchionne na svůj tým vyvíjel, stát za překročením motorových regulí, které vedlo k následným technickým direktivám a letošnímu výkonnostnímu propadu?
„Možná ano,“ myslí si Binotto. „Jen pro upřesnění – myslím si, že objevování a využívání šedých zón v pravidlech k tomuto sportu patří. Všechny týmy to dělají. Je to na vaší interpretaci, co si vykládáte jako šedou zónu a co ne. Můžete se dostat až na samotnou hranici, je to obtížné.“
„Ale ano, (Marchionne) nás tlačil – ne výhradně mě, ale nás – k maximálnímu využití šedých zón.“
Současným prezidentem Ferrari je Louis Camilleri, s kterým má Binotto velmi dobrý vztah. Jak sám zhodnotil, Camilleri je úplně odlišný charakter než Marchionne. Binotto si i dovolil tvrdit, že mezi sebou mají přátelský vztah.
„Louis je úplně jiným lídrem. Je to skvělý člověk a skvělý přítel, řekl bych. Myslím, že jsem v něm našel přítele, velmi nás podporuje. Chápe důležitost stability, chápe důležitost investic. Když investujete, neočekáváte výkony hned, je to spíše běh na delší trať. Musíte nejdříve investovat, teprve poté se dostaví výsledky.“
„Jako šéf je skvělý, hodí se do své role. Také mi píše, ale nemusím mu odpovídat do 30 sekund. A to je vskutku značný rozdíl!“
Hans-Jürgen Abt: Nevzdáte se jen kvůli tomu, že výrobci odcházejí