Ferrari na tom není tak špatně, jak se tváří

Na programu je tento týden druhý poločas předsezonních testů: zbývající tři dny z celkových šesti. Ferrari nevypadá dobře, a to ani podle vlastních slov, podle kterých tým čeká ještě hodně práce. Detailnější pohled ale ukazuje, že zas až tak špatné to není.

Štítky: Ferrari Testy Zveřejněno 24. 02 2020 — Tomáš Richtr

Výsledkové tabulky časů z každého dne jsou velmi zavádějící. Důležité je spíš to, co se odehrává v pozadí, jak to úžasně nastínil Mercedes.

Velmi zjednodušeně: loňský hlavní problém Ferrari byl předek vozu nedostatečně reagující v zatáčkách. Pilot vjede do zatáčky, chce zatočit, ale přední kola se začnou trochu smýkat a je nutné zpomalit. Problém známý z běžného provozu v případě velkých a těžkých vozů, ať to jsou autobusy, náklaďáky, dodávky nebo blbě zkonstruované podvozky osobních vozů.

Pro vozy formule 1 je takový problém – tedy neochota předku vozu poslechnout pokyn daný točení volantem – daný špatnou funkcí předních pneumatik nebo nedostatečným přítlakem na přední části vozu, nebo kombinací obojího. Slabina, kterou paradoxně Ferrari odhalilo až při loňské úvodní Velké ceně Austrálie, ačkoli v předsezonních testovacích jízdách v Barceloně skončilo jako nejrychlejší.

Bylo to částečně dané soustředěním na schopnost zajet nejrychlejší čas v jízdě na jedno kolo – rozuměj v kvalifikaci. Od začátku hybridní generace motorů v roce 2014 byla totiž vystoupení v kvalifikaci doménou Mercedesu. A úspěch v kvalifikaci je základem pro dobrý nedělní výsledek ve velké ceně. V každém roce sezony 2014 až 2016 nevyhrál Mercedes vždy jen jedinou kvalifikaci. Tento trend začalo Ferrari bourat se sezonou 2017 (5 vítězství v kvalifikaci z celkových dvaceti). O rok později se přidal i Red Bull. Vloni byl poměr vítězství v kvalifikacích mezi Mercedesem, Ferrari a Red Bullem v poměru 15-3-3.

Je tedy pochopitelné, že se Ferrari zaměřilo spíše na výkon v kvalifikaci. Právě tahle loňská zkušenost – tedy zaměření se na rychlé kvalifikační kolo – byla možná chybou. A proto k tomu letos přidává soustředění na jízdu v závodním režimu. Zjednodušeně: vítězství v sobotu je fajn, ale bez nedělní (závodní) rychlosti je k ničemu.

Odborné weby se zabývají detailními složitými přepočty toho, co se během prvních tří dní testů v Barceloně dělo. A jakkoli tyto výpočty nedělají z Ferrari pomyslného vítěze testů, současně dokazují, že Ferrari není zas až takovým loserem, na kterého vypadá jak kvůli tabulkám, tak i prohlášením samotných představitelů týmu.

Ostatně… zbývající tři dny testů od středy do pátku tohoto týdne napoví více!

Diskuse k článku

Napsat komentář