Ferrari chystá pro letošní motor revoluční píst využívající inovativní technologii 3D tisku

Ferrari před sezonou 2017 pracuje na úpravách své pohonné jednotky. V jeho spalovacím motoru by měl pracovat inovativní píst vyrobený s pomocí technologie 3D tisku. Stáj z Maranella se vystavila velkému tlaku, když si dala za cíl vyhrát už první velkou cenu nového ročníku v australském Melbourne. Práce na projektu 668, jak je označen vývoj…

2 Štítky: Ferrari Pohonné jednotky Zveřejněno 3. 02 2017 — Pavel Fabry

Ferrari před sezonou 2017 pracuje na úpravách své pohonné jednotky. V jeho spalovacím motoru by měl pracovat inovativní píst vyrobený s pomocí technologie 3D tisku.

Stáj z Maranella se vystavila velkému tlaku, když si dala za cíl vyhrát už první velkou cenu nového ročníku v australském Melbourne. Práce na projektu 668, jak je označen vývoj letošního monopostu, jsou v plném proudu. Jeho debut je naplánován na 24. února do Fiorana, kde okamžitě absolvuje filmovací den.

Je přitom možné, že pohonná jednotka nasazená v úvodu testování bude jen jakousi první fází. Tým okolo šéfdesignéra motoru Sassiho Lorenza a Enrika Gualteriho zodpovědného za jeho celkovou sestavu se totiž v té době bude snažit finalizovat odvážné změny, které by mohly přinést výrazný pokrok ve výkonnosti.

O čem je tedy řeč? Spalovací motor by se mohl výrazně odlišovat od svého předchůdce používaného do roku 2016. Spalovací komora je navrhována s ohledem na snahu značně zvýšit tlaky, jímž bude vystavována, jelikož bude postavena kolem detailněji vyvinutého modelu tzv. turbulentního tryskového zapalování, se kterým Ferrari pracovalo v uplynulých letech.

Má se zato, že společnost Magnetti Marelli připravuje zcela nový mikro-vstřikovač, který má za cíl zajistit co nejideálnější plamen pro maximalizaci výkonnosti, zároveň by však měl pomoci snížit spotřebu paliva. Změny však budou znamenat výrazně vyšší síly působící uvnitř válce, možný je údajně nárůst tlaku až k hranici 400 barů, výrazně se zvýší také teploty spalování, které mohou být hrozbou pro spolehlivost.

Aby bylo Ferrari schopné tohoto cíle dosáhnout, potřebuje jistou revoluci v designu motoru. Italský výrobce proto testuje inovativní píst, který je vyráběn pomocí 3D tisku s použitím nové slitiny oceli. Navzdory omezením, která FIA uvaluje na použití materiálů, chce Ferrari upustit od hliníku, který je v současné době pro výrobu pístů obecně používán.

Hliník ve srovnání s ocelí obecně vzato snáze podléhá deformacím a hůře snáší vyšší teploty. Nevýhodou oceli je však vyšší hustota, a tedy i hmotnost při porovnání stejně velkých dílů. Vyšší hmotnost je přitom v případě pohyblivých součástí skutečným problémem, píst je navíc mezi pohyblivými částmi jednou z vůbec nejproblematičtějších. Ferrari proto hledalo řešení, které zajistí lepší výkonnost, ale nesníží spolehlivost.

Odpovědí by podle stáje z Maranella mohly být nejmodernější technologie 3D tisku, ta konkrétně zvažovaná je v průmyslu nazývána jako aditivní výroba. Ta spočívá v postupném nanášení tenkých vrstev materiálu, což umožňuje vytvářet velmi složité tvary, kterých by nebylo možné dosáhnout tradičními metodami odlévání či obrábění.

Tištěná součástka se navíc může lišit svojí strukturou. Namísto plných tvarů je možné vytvořit kostru s šestiúhelníkovým vzorem, tedy strukturu podobnou včelí plástvi. To s sebou přináší výhodu vysoké pevnosti, která díky prostorům nevyplněným materiálem není vykoupena vysokou hmotností.

Dá se očekávat, že Ferrari nebude jediné, kdo takovou technologii vyzkouší. Technický ředitel Mattia Binotto však doufá, že se ji italské stáji podaří nasadit co nejdříve, možná už pro začátek nadcházející sezony.

Čtěte dále: Padesát na padesát – taková je náklonnost jezdců ke konceptu Halo

Diskuse k článku

Napsat komentář