„Fernando is faster than you“ – jak to bylo s týmovou režií u Ferrari
Felipe Massa v roce 2008 bojoval o mistrovský titul, o dva roky později byl ale odsunutý na druhou kolej. Ferrari totiž jasně stanovilo týmovou jedničku, kterou se stal Fernando Alonso. Massa přiznává, že jeho sebedůvěra byla po GP Německa 2010, kde musel Alonsa pustit do vedení, zlomena.
Týmová režie je bohužel (nebo bohudík, záleží na úhlu pohledu) součástí formule 1 odjakživa. Na začátku tisíciletí začínala být u Ferrari v podání Michaela Schumachera a Rubense Barrichella natolik výrazná, že se ji vedení F1 pokusilo zakázat. Jenže ani to některé týmy – a především Ferrari – nezastavilo.
Místo klasické zprávy, ve které je jezdec vyzván k přenechání své pozice, se v týmových rádiech začaly objevovat kódované zprávy. Někdy je divák nedokázal na první dobrou rozluštit, jindy se tým s kódováním příliš netrápil.
Slova „Fernando is faster than you“ (v překladu Fernando je rychlejší než ty) utkvěla v paměti snad úplně všem. Když totiž zazněla v Massově týmovém rádiu během GP Německa 2010, došlo k oficiálnímu potvrzení, že se brazilský závodník stal Alonsovou týmovou dvojkou.
Jak se se svou pozicí Felipe Massa vypořádal? Ve skutečnosti byla jeho pozice velmi obtížná, od tohoto závodu se už Brazilec nedokázal vrátit zpět na výsluní.
„Když se dostanete do situace, kdy vás tým požádá, abyste svého kolegu pustili dopředu, ztrácíte sebedůvěru,“ přiznal Massa v Motor Sport podcastu. „Bylo těžké se vrátit zpět – moje mentalita, síla, kterou potřebujete a má sebejistota, všechno bylo pošramoceno. Cítíte, že vás tým odsouvá na druhou kolej.“
Felipe Massa přišel do Ferrari v roce 2006 a jednu sezonu působil po boku sedminásobného šampiona Michaela Schumachera. Tehdy roli týmové dvojky přijal, situace se ale změnila po příchodu Kimiho Räikkönena. Tým tehdy žádného z jezdců nepreferoval.
V roce 2010 ale zpráva v týmovém rádiu potvrdila, že se Felipe Massa stal opět týmovou dvojkou. Ačkoliv si mnozí fanoušci myslí, že měl svou roli smluvně danou, není tomu tak. Přesto jedna smluvní klauzule týmovou režii ve prospěch druhého pilota umožňovala.
„I když ve smlouvě nemáte, že jste týmová dvojka, máte nějakou klauzuli, ve které stojí, že musíte splnit příkazy týmu,“ vysvětlil vicemistr světa z roku 2008. „Musíte uposlechnout týmové instrukce. To má mnoho významů.“
„Nejste sice jasná dvojka, ale pokud vám tým řekne, ať uděláte tohle nebo tamto, musíte poslechnout. Máte to ve smlouvě. Stejnou klauzuli měli ve smlouvě i Michael (Schumacher) a Fernando. Jenže tato klauzule vždy byla v jejich prospěch.“
Felipe Massa získal s Ferrari všechna svá vítězství, kterých posbíral celkem 11 a dokonce bojoval o mistrovský titul, který s Lewisem Hamiltonem v roce 2008 o jeden bod prohrál. Přesto se Massa vidí jako oběť politických intrik Ferrari.
„(Politické intriky) byly součástí týmové mentality, především s Michaelem. Bylo nemožné proti tomu bojovat. Michael měl všechno obmotané kolem prstu. Byli jeden tým a říkali, že tu jsou, aby vyhráli a že podpoří jezdce, kterého musí podpořit. Michael si to bezpochyby zasloužil, byl to úžasný závodník.“
Atmosféra v týmu se s příchodem Kimiho Räikkönena změnila. „Tým k oběma pilotům přistupoval stejně,“ uvedl Massa. Oba jezdci spolu mohli do závodu v Belgii otevřeně bojovat, teprve tehdy se určilo, kdo bude do konce roku týmová jednička.
„Do závodu v Monze, který se konal před Spa, jsem byl v šampionátu před Kimim. Jenže jsem musel odstoupit. Do Spa jsem přijížděl s dvoubodovou ztrátou, ačkoliv jsem měl být o 8 bodů vpřed. Byla to nešťastná situace.“
Felipe Massa týmové rozhodnutí respektoval a v posledním závodě roku, na domácím Interlagosu v rámci GP Brazílie, přenechal svému kolegovi důležité vítězství. Räikkönen se díky němu stal mistrem světa. Stejná týmová taktika byla stanovena i v roce 2008, tehdy o titul bojoval Felipe Massa.
V roce 2010 se ale opět všechno změnilo. Kimi Räikkönen z týmu odešel a Felipe Massa se po návratu do závodního kokpitu (v roce 2009 utrpěl vážnou frakturu lebky) ocitl v garáži s Fernandem Alonsem.
„Věci se změnily. Opět se začala vracet politika, podobně jako to bylo za Michaela. Bylo těžké proti tomu bojovat, bojovat proti týmu a proti smluvním klauzulím, které tým stanovil ještě před začátkem roku.“
„Je těžké odhadnout, zda se něco podobného u Ferrari děje i dnes, jelikož s nimi nespolupracuji. Já si ale myslím, že silná politika uvnitř týmu je a pokaždé byla součástí jejich mentality.“