Felipe Massa zvažuje soudní cestu, jak získat titul ztracený před 15 lety
Brazilce přiměly k akci nedávné komentáře bývalého šéfa F1 Bernieho Ecclestona, který nabídl nový pohled na kritickou Velkou cenu Singapuru 2008, která se toho roku ukázala jako klíčová pro Massovy ambice v boji o titul.
Tento singapurský závod je nejznámější díky úmyslné havárii vyvolané Nelsonem Piquetem Jr., která přivodila na trať Safety Car, který nakonec pomohl jeho tehdejšímu týmovému kolegovi z Renaultu Fernandovi Alonsovi vyhrát závod.
Kontroverze měla také obrovský vliv na bitvu o titul, protože Safety Car nepřímo způsobil zpackanou zastávku v boxech Ferrari u Felipeho Massy, který odjel s tankovací hadicí, díky čemuž se tehdejší lídr výrazně propadl v pořadí a skončil 13., zatímco hlavní rival o titul Hamilton obsadil třetí místo.
Bodový rozdíl toho dne pravděpodobně rozhodl o výsledku mistrovství světa, protože Hamilton po GP Brazílie ukončil rok jen o jeden bod před Massou.
Podrobnosti o Piquetových záměrných akcích se objevily na veřejnosti v následujícím roce a vyústily v to, že Renault čelil dvouletému zákazu startu v F1, zatímco šéf týmu Flavio Briatore a technický šéf Pat Symonds byli také potrestáni za svou účast na událostech.
V té době vedl Massa výzvy, aby FIA zrušila výsledek GP Singapuru, ale stanovy řídícího orgánu to znemožnily, protože klasifikace z každé sezony je pevně stanovena podle Mezinárodního sportovního kodexu, jakmile bude slavnostní předávání cen FIA dokončeno.
Vyšetřování událostí v Singapuru ze strany FIA navíc neodhalilo žádné důkazy, které by naznačovaly, že Alonso a širší tým Renault věděli o plánu nebo pomáhali při jeho realizaci, takže řídící orgán měl pocit, že by bylo nespravedlivé změnit výsledek.
Massa si však myslí, že je důvod věci znovu přezkoumat v návaznosti na nedávné komentáře od Ecclestonea, které naznačovaly, že on a FIA si byli vědomi porušení pravidel před koncem sezony 2008 – tedy v době, kdy mohla být přijata opatření změnit výsledek.
V rozhovoru pro web F1-Insider minulý měsíc Ecclestone řekl, že on i tehdejší prezident FIA Max Mosley věděli o situaci „během sezony 2008“.
„Rozhodli jsme se prozatím nic nedělat. Chtěli jsme sport ochránit a zachránit ho před obrovským skandálem. Proto jsem přesvědčil svého bývalého jezdce Nelsona Piqueta, aby byl prozatím v klidu.
Tehdy platilo pravidlo, že klasifikace mistrovství světa po předávání cen FIA na konci roku je nedotknutelná. Hamiltonovi byla tedy předána trofej a vše bylo v pořádku.
Měli jsme dostatek informací včas, abychom celou záležitost prošetřili. Podle stanov jsme za těchto podmínek měli závod v Singapuru zrušit.
Pak by se mistrem světa stal Felipe Massa a ne Lewis Hamilton.”
Tyto poznámky vzbudily zájem Massy, který říká, že chce vyhodnotit, zda nyní existují důvody k tomu, aby se dále zabýval právními cestami.
„Existuje pravidlo, které říká, že když je o šampionátu rozhodnuto, od chvíle, kdy jezdec obdrží trofej šampiona, už se věci nedají změnit, i když byla prokázána krádež,” říká Massa.
„V té době mi právníci Ferrari řekli o tomto pravidle. Šli jsme za dalšími právníky a odpověď byla, že se nedá nic dělat. Takže jsem logicky v tuto situaci věřil.
Ale po 15 letech slyšíme, že bývalý majitel kategorie říká, že to zjistil v roce 2008 spolu s prezidentem FIA a neudělali nic, aby nepošpinili jméno F1.
Je to velmi smutné, vědět, že výsledek tohoto závodu měl být zrušen a já bych měl titul. Nakonec jsem to byl já, kdo tímto výsledkem prohrál nejvíc. Takže jdeme po tom, abychom to všechno pochopili.”
Massa uznává, že jeho šance na nalezení jakékoli cesty, jak zpochybnit výsledek, jsou mizivé, ale trvá na tom, že ho to neodradí, aby se na to podíval.
„Existují pravidla a existuje mnoho věcí, které nemůžete vrátit po 15 letech,” řekl.
„Ale mám v úmyslu prostudovat situaci; prostudovat si, co říkají zákony a pravidla. Musíme mít představu o tom, co je možné udělat.”
Massa má jasno, že jeho motivace znovu se na věc podívat není podporována touhou po finanční kompenzaci.
„Nikdy bych po tom nešel s ohledem na finance. Šel bych za tím a přemýšlel o spravedlnosti.
Myslím, že pokud jste byl potrestán za něco, co nebyla vaše chyba, a je to produkt loupeže, ukradeného šampionátu, spravedlnosti musí být učiněno za dost.
Ve skutečnosti je správnou situací zrušit výsledek tohoto závodu. Je to jediná spravedlnost, kterou lze v takovém případě dosáhnout.”
Massa řekl, že u jiných sportů to není nic neobvyklého.
„Už jsme viděli jiné situace ve sportu, jako je Lance Armstrong (cyklista), u kterého bylo prokázáno, že dopoval, a přišel o všechny tituly. Jaký je rozdíl?”
Na otázku, zda o této záležitosti mluvil se svým bývalým týmem Ferrari, Massa odpověděl: Zatím ne.
Zatímco Massa plánuje záležitost prozkoumat, nezdá se, že by existovaly žádné cesty, jak výsledky Velké ceny Singapuru 2008 zrušit.
Mezinárodní sportovní řád FIA nepovoluje protesty po závodě a jakékoli právo požádat o přezkoumání vyprší 14 kalendářních dnů po soutěži – a čtyři dny před datem slavnostního předávání cen FIA v daném roce.
Soudní systém FIA navíc jasně říká, že nejvyšším orgánem pro rozhodování je nezávislý Mezinárodní odvolací soud – a že všechny osoby zapojené do šampionátu souhlasí s tím, že se tím budou řídit. Takže neexistují žádné alternativní soudy, které by Massa mohl využít.
Článek 1.3.1b MSR uvádí, že soutěžící: „Zavazují se bez výhrad podřídit výše uvedenému a rozhodnutím sportovního úřadu a následkům z toho vyplývajícím.“
I když by teoreticky mohl Massa získat názory Sportovního arbitrážního soudu (CAS), nemá žádnou jurisdikci nad FIA v otázkách, jako je tato.
Stanovy FIA nařizují, že CAS může být zapojen pouze do záležitostí týkajících se Antidopingové disciplinární komise FIA.
Tato soudní struktura v rámci FIA, poslední výzva byla ICA, byla jedním z důvodů, proč Mercedes upustil od své výzvy ohledně výsledku Velké ceny Abú Dhabí v roce 2021, kde Hamilton ztratil titul poté, co byla pravidla týkající se průběhu závodu změněna.
Šéf týmu Mercedes Toto Wolff v té době o této záležitosti řekl, že pokud by existovaly možnosti, jak to provést jinými právními cestami, pak by šli tímto směrem.
„Věříme, že jsme měli velmi silný případ, a když se na to podíváte z právní stránky, pokud by to bylo posouzeno u běžného soudu, můžete téměř zaručit, že bychom vyhráli,” řekl.
„Problémem ICA je ale způsob, jakým je strukturován. A je rozdíl mezi mít pravdu a dosáhnout spravedlnosti.”