Fascinující srovnání: Vettel a Prost měli ve Ferrari podobný osud

Odchod Sebastiana Vettela z Ferrari byl jedním z největších příběhů roku 2020. Němec se s italským týmem nerozcházel zrovna v dobrém. Své by o tom mohl říct i Alain Prost, který si v sezóně 1991 prošel něčím podobným. Právě příbuzné znaky jejich příběhů jsou velmi pozoruhodné.

Štítky: Alain Prost Ferrari Historie Sebastian Vettel Zveřejněno 15. 01 2021 — Vašek Štěpánek

Zatímco Vettelův osud v Maranellu byl zpečetěn ještě před začátkem sezóny, Prostův až před posledním závodem v roce 1991, kdy byl vyhozen. Francouz měl dokonce podepsanou novou smlouvu. Krom tohoto zásadního rozdílu mezi Vettelem a Prostem, existuje také nemalé množství podobností.

Chyběla konkurenceschopnost

Vítězství a tituly jsou krásná věc a mohou překrýt spoustu nedostatků, které během sezóny nastanou. Ovšem, když se nevyhrává, špatná morálka i výkon mohou vést k problémům, které se trvale nedaří odstranit.

V roce 2020 obsadilo Ferrari celkově šesté místo v poháru konstruktérů a získalo tři pódia. Šlo o nejhorší sezonu italského týmu od roku 1980!

Vůz, který v roce 1991 řídil Alain Prost a Jean Alesi, sice získal osm pódiových umístění a celkově zajistil týmu třetí příčku v Poháru konstruktérů, ale ani jednomu jezdci se nepodařilo vyhrát závod. Zajímavé taky je, že loňský model Ferrari byl špičce pole blíže než monopost z roku 1991.

Politika

Ferrari je považováno za politicky nabitou organizaci. Zvlášť, když se týmu nedaří. Sebastian Vettel přišel do Ferrari v roce 2015 a za tu dobu zažil v Maranellu hned několik režimů. Luca di Montezemolo dokázal přivést Vettela do týmu, který v té době vedl Marco Mattiacci. Následně Montezemola vystřídal Sergio Marchionne, který propustil Mattiacciho a šéfem týmu se stal Maurizio Arrivabene. Od roku 2019 je šéfem týmu Mattia Binotto, který v Maranellu působí dodnes. Vettel si tak očividně naplánoval své působení u Ferrari na velmi špatnou chvíli.

Alain Prost ve své době také zažil hned několik změn ve vedení týmu. Když Prost přicházel do Ferrari, vedl jej Cesare Fiorio. Nicméně, vyhozen byl následně triumvirátem Claudia Lombardiho, Pierra Ferrariho a Marca Piccininiho. Chvíli se mluvilo i o tom, že o svém vyhazovu z Maranella Prost věděl a dostal do role “manažera” týmu. Několik týdnů po Prostově odchodu, skončilo i trio Lombardi-Ferrari-Piccinini.

Jak se zdá, nejistota a nestabilita uvnitř Ferrari je na denním pořádku, bez ohledu na to, zda je 20. nebo 21. století.

Slabý motor

Velkou nevýhodou Ferrari byly v loňské sezóně kvalifikace. V roce 2019 mělo Ferrari  obrovskou rychlost na rovinkách, až se to soupeřům přestalo líbit a musela zasáhnout i FIA, která měla motor náležitě prošetřit. Tým z Maranella se dokázal pohybovat v šedých zónách pravidel.  Výsledkem byly nové technické směrnice o průtoku paliva a tajná dohoda mezi Ferrari a FIA. Italové tak museli předělat svou pohonnou jednotku, která měla zhruba o 50 koní méně, než ta z roku 2019.

I když za Prosta nebylo na řvoucím dvanáctiválcovém motoru V12 Tipo 291 nic nelegálního a kontroverzního, byl zde i tak omezující faktor. V roce 2020 byl problém špičkový výkon Ferrari, ale v sezóně 1991 šlo o nedostatek jízdních vlastností motoru.

Konec důvěry

Vztah mezi Ferrari a Sebastianem Vettelem se začal rozpadat patrně už v polovině roku 2018. V té době byl Němec lídrem šampionátu. Na své domácí půdě, v Německu, Vettel naboural do bariér z prvního místa a od té doby se jeho mentalita výrazně narušila. Ve zbytku sezóny se Vettelovi podařilo vyhrát už pouze jeden závod v Belgii.

Němcovi nepomohla ani skutečnost, že Maranello začalo podporovat mladého Leclerca, který v týmu od roku 2019 nahradil Kimiho Räikkönena. Icemana chtěl Vettel v rudém monopostu udržet. Fin fungoval jako nyní funguje Bottas v Mercedesu – tedy jako týmová dvojka.

V minulém roce byla atmosféra v týmu opravdu hustá. Ferrari se chtělo Vettela co nejdříve zbavit a rodák z Heppenheimu se, pro změnu, cítil zrazen svým vlastním týmem. Situace se uklidnila až poté, co byl oficiálně oznámen Vettelův přestup k Astonu Martin.

Prost zažil trochu jinou situaci, avšak o nic méně klidnější. Francouz přišel do týmu v roce 1990. V té době pro rudé vozy závodil také Nigel Mansell. Prost se u Ferrari následně stal velmi oblíbeným až z týmu Mansell musel odejít.

Přišel kritický rok 1991, kdy se vztahy mezi Ferrari a Prostem skutečně otřásly. Prost začal veřejně kritizovat monopost a Ferrari se dvořilo všem možným pilotům. Z Jeana Alesiho se rázem stal pilot budoucnosti. Italové začali okamžitě vyjednávat s novými jmény, patrně Prostovi naschvál – například, Maranello bylo v kontaktu i s Michaelem Andrettim.

Zmatky ve strategiích

V průběhu roku 2020 dal Vettel najevo své značné znepokojení nad strategiemi Ferrari. Hned v několika závodech byl Němec odkázán jen sám na sebe. Jeho snahu v závodech navíc ztěžovaly příšerné pit-stopy, které měl Vettel snad každý druhý víkend.

Dnes je to už slavný příběh, jak Ferrari odmítlo požadavek Alaina Prosta před startem GP Španělska v roce 1991. Závod začal za vlhkých podmínek. V té době trojnásobný mistr světa požadoval po svém týmu, aby mohl startovat na pneumatikách do sucha, jelikož trať rychle osychala. Ferrari Prostův návrh jasně zamítlo a start proběhl na pneumatikách do mokra. Nebýt tohoto rozhodnutí ze strany týmu, Prost by pravděpodobně závod mohl vyhrát.

V případě Prosta šlo o známku toho, jak špatný vztah s týmem ve skutečnosti měl. U Vettela to byly pravděpodobně jen další hřebíčky do rakve.

Francouzská automobilka oživuje legendární model Renault 5

Poslední rok s Ferrari

Velký rozdíl mezi Vettelem a Prostem je však v jejich projevech z poslední sezony strávené u Ferrari. Zatímco u Němce šlo minulý rok  o jeho nejhorší sezonu vůbec, když získal jen jedno podium, Francouz podával solidní výsledky – dost možná šlo i o jeden z jeho nejsilnějších ročníků v kariéře.

Ještě jeden rozdíl je, mezi čtyřnásobnými šampiony, zřejmý.  Prosta nikdy nemrzelo, když byl z Ferrari odejit. Spíše naopak, Francouz pravidelně říkal, že naskytne-li se mu jiná a lepší možnost, než závodit pro tým z Maranella, půjde pryč. U Sebastiana Vettela to spíše vypadá, jako by si snad ještě teď přál, aby spojení jeho jména s Ferrari trvalo několik dalších let.